Als jij een auto nodig hebt voor je werk en je baas regelt die, dan hoef jij in principe niets te betalen. Totdat jij besluit dat je de auto ook buiten werktijd wilt gebruiken. Dan ziet de Belastingdienst het als een vorm van beloning en moet je er loonbelasting over betalen. Deze zogenoemde bijtelling is bij benzineauto’s tegenwoordig 22 procent. Jammer, hè? Dat vindt een stel ondernemers ook en zij vonden een maas in de wet waardoor er geen bijtelling meer betaald hoeft te worden.
Even voor de duidelijkheid: dit is geen advertentie voor het nieuwe bedrijf. We vinden het interessant – en een beetje dubieus. Het bedrijf PlatformAuto claimt dat je met hun diensten geen bijtelling meer betaalt voor je leaseauto. Natuurlijk is het niet gratis: de abonnementskosten zijn vergelijkbaar met een bijtelling van zo’n 6 procent.
Het klinkt dubieus, en dat weet het bedrijf ook. In een persbericht schrijven ze: ‘Natuurlijk zal de fiscus dit niet leuk vinden. Maar we hebben ons concept uitgebreid laten toetsen door fiscale specialisten en het voldoet aan alle eisen. Bijtelling betalen is vanaf nu dus een keuze.’ Maar wie weet: het is niet de eerste keer dat iemand een belastingvoordeel pakt door tussen de regels te lezen.
Hoe werkt een leaseauto zonder bijtelling dan?
In het kort komt het erop neer dat jij officieel geen auto van de zaak meer rijdt via de leasemaatschappij. PlatformAuto heeft een zakelijke overeenkomst met de leasemaatschappij. Vervolgens heb jij als werknemer weer een abonnement bij PlatformAuto. En dit abonnement is veel goedkoper dan de bijtelling, zo belooft het bedrijf.
Het lijkt erop dat de truc hierbij is dat het officieel een ‘deelauto’ is. Je kunt in de app een auto reserveren en daar betaal je voor met kilometercredits. De kosten hiervan zijn afhankelijk van het soort auto. Maar het delen is dus niet verplicht: je kunt dus ook een lange tijd dezelfde auto reserveren in het systeem en het gebruiken alsof het je eigen leaseauto is.
Het bedrijf is vrij geheimzinnig
Het bedrijf wil wel graag dat je niet teveel vragen stelt over hoe het precies werkt: ‘Onze boodschap voor klanten is dan ook simpel: Abonneer en profiteer en vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan’. Het voelt een beetje alsof je een nieuwe televisie voor weinig geld koopt op Marktplaats, maar dat de verkoper niet precies wil zeggen hoe ie eraan komt.
Bovendien wil de partij niet met iedereen samenwerken: ‘Ben je geïnteresseerd om met ons samen te werken of klant bij ons te worden, maar wil je tóch meer details weten? Dan willen wij eerst graag weten met wie we te maken hebben.’ Volgens het bedrijf is dit allemaal om het ‘geheime recept’ te bewaken waarmee ze ervoor zorgen dat jij geen bijtelling hoeft te betalen voor je leaseauto.
Paul heeft op 29 september 2024 geschreven:
Ik vermoed dat het werkt met reserveren en ontreserveren. Alleen voor de tijd dat je reserveert wordt bijgeteld. Dus voor de tijd dat je niet lijfelijk in de auto zit is er geen bijtelling.
Dogma heeft op 28 september 2024 geschreven:
Ik had nog bijna wat inhoudelijks willen tikken, maar het gaat mij om het zwart naar wit.
Ikke heeft op 27 september 2024 geschreven:
Klinkt gewoon als een variant op private lease. Ze doen heel interessant met geen bijtelling maar dat heeft er uiteindelijk niets mee te maken. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ze zo geheimzinnig doen: het is een hoop bombarie om niets.
PlatformAuto heeft op 27 september 2024 geschreven:
In het artikel staat “Het klinkt dubieus en dat weet het bedrijf ook” en “Het bedrijf is vrij geheimzinnig.
Wij zijn en doen niet dubieus en wij willen juist wel met zoveel als mogelijk partijen samenwerken.
Mocht men vragen hebben dan zullen wij die met alle plezier beantwoorden, dat doen we nu ook al en dat vinden we ook geen enkel probleem.
Wij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van ons concept en willen we dat zoveel als mogelijk beschermen tegen ongewenst kopieer gedrag. Als we bijvoorbeeld gebeld worden en we niet weten met wie we te maken hebben, dan zullen we sommige vragen met enige terughoudenheid beantwoorden, zeker als het vragen zijn die gaan over ‘ons geheime recept’.
PlatformAuto heeft op 27 september 2024 geschreven:
Alle nieuwe concepten worden over het algemeen zeer kritisch bekeken, daar is op zich niets mis mee.
Toen mobiele telefoons, internet of deelconcepten zoals Airbnb, etc., etc. kwamen was men in het begin ook zeer kritisch, terwijl de meeste mensen tegenwoordig niet meer zonder kunnen.
Toen in 1964 de bijtelling voor het eerst het levenslicht zag, was dat ook een hele andere tijd als nu.
Toen was het heel lastig om aan te tonen dat men de auto van de zaak niet voor privé gebruikte, men had dus bijna geen andere keuze dan om toch maar bijtelling te gaan betalen.
Men betaald dus voor het hele jaar bijtelling, ook als men tijdens de privé dagen/tijden de auto niet gebruikt.
Met de moderne technieken is het vandaag de dag wel veel makkelijker om aan te tonen dat een auto tijdens zakelijke gebruik niet voor privé ritten wordt gebruikt.
Wijsneus heeft op 27 september 2024 geschreven:
En trots dat iedereen die dit ‘lukt’ dan is tijdens de borrel op hoe knap ie dan de belasting ontweken heeft.
Knap hoor.
Ik vind het vooral sneu. Gebruik je de voorzieningen, betaal dan ook gewoon de belasting.
PlatformAuto heeft op 27 september 2024 geschreven:
Ons concept heeft niets met belastingontwijking te maken, sterker nog wij (en onze klanten) houden ons juist zeer nauw aan de wetgeving.
Wij zijn een bedrijf die jarenlang tijd en geld heeft geïnvesteerd in het ontwikkelen van een concept dat ervoor zorgt dat wagenparken veel efficiënter worden ingezet.
Wij ontvangen van de leasemaatschappijen ook gewoon facturen voor de dagen/tijd waarin wij de auto’s leasen.
De diensten die wij aanbieden zijn niet gratis, onze particuliere klanten betalen met privé geld voor het privégebruik.
Er zijn overigens heel veel mensen in Nederland die met privé geld betalen voor privé autogebruik, kijk maar naar andere deelauto bedrijven. Mag gewoon, is niets mis mee.
Taxman heeft op 27 september 2024 geschreven:
Geschreven vanaf je iPhone, android of Windows apparaat terwijl je net je Starbucks achterover slaat… Laat me raden..? Nikes aan je voeten? hypocriet ventje ben je..
Oldambt heeft op 28 september 2024 geschreven:
Beste platform auto, ik zie dat je verhit probeert te reageren op de kritische noten van mensen. En te pareren wat het artikel zegt. Ik kan het daarom niet laten de particulier iet wat te bewapenen tegen je uitspraken. Want laten we eerlijk zijn. Je bent wel degelijk met belastingontwijking bezig. Je zegt van niet maar je bent vast verward met ontduiking. Ontwijking is je houden aan de wet en de ruimte op te zoeken die er (nu nog) is. En begrijp me niet verkeerd dat mag gewoon. De Dienst is daar alleen niet blij mee. Daarnaast weet je ook, tenminste als de fiscale specialisten daadwerkelijk zo specialistisch zijn, dat de rekening niet bij jou maar bij de particulier zelf uitkomt als dit faalt. En ik gok dat je daar geen clausule voor hebt ingebouwd om dat op te vangen cq je ‘klanten’ voor te beschermen. Het is wachten op een standpunt van de kennisgroep op dit gebied. Met de grote hamvraag of je dan bereid bent dit uit te vechten bij de rechtbank waarbij je 100% zeker weet dat je gelijk krijgt? Dit zal wel een vraag zijn waar je met terughoudendheid mee omgaat. Denk dat de geest van de wet hierin anders is dan jij nu doet voorkomen. Laten we hopen dat ik het mis heb omwille van de anders toekomstig gedupeerde klanten.
ZafiraPicanto heeft op 29 september 2024 geschreven:
Alles, en dat is dus een heel ruim begrip, wat uit de dienstbetrekking aan voordeel aan de werknemer toekomt is loon tenzij; het voordeel van een auto wordt volgens een forfait berekend.
Ik vermoed dat PlatformAuto haar ‘product’ niet heeft voorgelegd bij de belastinginspecteur om een standpunt te verkrijgen. Het zou wel eens anders uit kunnen komen dan gewenst …
Peter heeft op 28 september 2024 geschreven:
Oldambt je hebt helemaal gelijk. Een bedrijf dat zo gaat reageren op artikelen straalt niet bepaald uit dat ze een betrouwbare partij zijn.
PlatformAuto heeft op 28 september 2024 geschreven:
Nee, sandalen met witte sokken.
Henk heeft op 27 september 2024 geschreven:
Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Christiaan heeft op 29 september 2024 geschreven:
Wat ik er van begrijp is dat je gewoon een deelauto hebt, samen met je baas. Je baas huurt hem op het moment dat je zakelijke kilometers rijdt en jij huurt hem tijdens de prive kilometers. En dan zou de huur voor de prive kilometers lager zijn dan de bijtelling. Dit zou kunnen. Maar ja, jij betaalt die huur natuurlijk wel met netto geld, waar je al loon of inkomstenbelasting over betaald hebt. Dus hoeveel het nou uiteindelijk scheelt. Het lijkt mij een beetje omslachtig.