Let op: het moment is hier. Vandaag claimen we de linkerrijstrook terug voor de mensen die hem gebruiken waarvoor hij bedoeld is: inhalen. Bestuurders waarvan je niet snapt dat ze blijkbaar op een punt in hun leven (of eigenlijk nét ervoor) de snelste waren, bezetten elke dag door heel Nederland massaal de linkerbaan. Of ze nu geen haast hebben, voor eigen rechter willen spelen of simpelweg ongeïnteresseerd zijn: ze vormen een traag en taai front dat alle vooruitgang belemmert.
Het probleem bestrijden is ongelofelijk simpel…
We hebben op de TopGear–redactie nog minder politieke invloed dan Sylvana Simons. Daarom zetten we hierbij ons machtigste wapen in: onze lezers. Ja, jullie.
Het is simpel: iedereen die je kent, moet dit bericht lezen om eraan herinnerd te worden dat ze op de snelweg de juiste rijstrook aan dienen te houden. Een groot deel van de linksplakkers heeft immers geen flauw benul dat hij of zij fout bezig is. Het is aan ons om ze vriendelijk doch dringend wakker te schudden. Deel dit bericht dus op Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Snapchat, Tinder en het vergeten Hyves-glitterprofiel van je tante. Print het uit en prik het op het prikbord in de supermarkt. Deel flyers uit in de winkelstraat. Doe wat je maar kunt doen.
Waarom gaat dit in hemelsnaam werken?
Je bent sceptisch, en terecht. Maar laat ons even uitleggen waarom dit een goed idee is. De vorige keer dat we een oproep deden om op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rechts te rijden, bereikten we binnen no-time meer dan een half miljoen mensen. Bedenk wel: toen spraken we enkel de A2-rijders aan. En verrek, we zagen zowaar een kleine verandering toen we de volgende dag over de A2 kropen met 100 km/u.
Speciale vermelding
En dan wederom een speciale vermelding. Dit keer aan de bestuurder van de Outlander PHEV die met 78 km/u met zijn ene hand Whatsapp-berichten intikte en met zijn andere hand zijn korstige neusproduct aan het oogsten was. (Wie zegt dat mannen geen twee dingen tegelijk kunnen doen?) Beeld je dit figuur even in wanneer hij tegen zijn voorligger aanrijdt (met een paar honderd extra kilo aan niet-opgeladen accu’s) en de airbag in zijn gezicht explodeert met een snelheid van meer dan 300 km/u.
Beste multitaskende linksplakker: je vinger wordt dan zo diep je neus ingeduwd dat je van binnenuit op je rug kunt krabben. We hebben even met Satan gebeld en een plekje voor je in het hiernamaals gereserveerd, naast de mensen die boven aan een roltrap stil gaan staan. Ondertussen hebben we trouwens meteen onze ziel even verkocht voor een Dodge Challenger Demon. Prima deal, dachten wij zo.
i-dtec 3 heeft op 26 april 2017 geschreven:
Zo zat er een periode een Volkswagen Passat op de linkerbaan (A2) die daar 100 km/h reed, en dan naar rechts ging zonder richting aan te geven. En het is een stuk snelweg waar 130 km/h toegestaan is.
Ik werk nu op andere tijden, dus ik zit niet meer achter die Volkswagen Passat.
Nu zit ik om de haverklap achter een inhalende vrachtwagen, omdat ik zeer vroeg opweg moet en dan mogen ze elkaar inhalen.
Wel zitten er ook goeie tussen, de chauffeurs die even wachten tot een luxe wagen gepasseerd is en dan gaan inhalen. Dit zeg ik om niet alle foute vrachtwagenchaufeurs op één hoop te gooien met de goeie die wel een goed verkeersinzicht hebben.
Tot slot de spitsstrook perikelen. De middenbaan plakkers. De gebruikers die vinden dan de meest rechterbaan voor de vrachtwagens alleen zijn.
De gebruikers die dus de verkeersregels niet kennen, en heel mischien bang zijn voor de vangrail op rechts. Ook de gebruikers die links blijven rijden als de spitsstrook open is en er is werkelijk geen enkele auto in het midden en een vrachtwagen helemaal rechts.
Bizar.
Daarom steun ik de topgear oproep om de weg te gebruiken volgens de algemene verkeersregels.
Zo voorkomt de situatie dat er rechts inhalers zijn. En minder file kans, een goede doorstroming en een verbetering van de verkeersveiligheid.
MP heeft op 26 april 2017 geschreven:
Tja ik ga het anders stellen. DIT is een probleem omdat je hier niet rechts mag inhalen. Ik stel het “keep your lane” systeem voor. Je mag dan best naar een andere baan om in te halen alleen ook rechts. Behalve ergernissen voorkomt het ook nog eens file. Want kijk naar de A1 en de A1 richting Amsterdam, iedereen van de A1 komt dan bij Muiderberg naar rechts terwijl het A6 verkeer er rechts gaat invoegen. Ik begrijp echt niet waarom dit met die vele rijbanen er nog niet is..
Me heeft op 24 april 2017 geschreven:
Idd, linksrijden, geen of verkeerde verlichting (dagrijlicht bij mist, dus geen achterlicht, stadslicht in combinatie met breedstralers -mag ook niet-), geen richting aangeven, niet in je spiegels kijken bij inhalen… kortom, we komen dagelijks heel veel mensen tegen die zich van hun theorielessen niets meer herinneren….
Jimmy heeft op 24 april 2017 geschreven:
Lekker links laten moet ze niet voor me truxk hebben dan ga ik naat link geven ze weer gas bij kan ik weer naar rechts vervolgens weer naar link geven ze weer gas bij ik weer naar rechts ik weer naar links dan stop politie want ik pleeg poging tot doodslag omdat ik een auto van de weg orobeer te rammen
Sam Woo heeft op 24 april 2017 geschreven:
ik vin mooi