Als je dacht dat de patat-friet-discussie al erg genoeg was, dan hebben we er nog eentje voor je. Volgens Schrijfwijzer geven ze in België de voorkeur aan het woord batterij en in Nederland eerder aan het woord accu. Anderen zeggen weer: een accu is oplaadbaar, een batterij niet. We hebben even snel gekeken bij de diverse autofabrikanten die in beide landen actief zijn: er lijkt geen duidelijke voorkeur te zijn. De Vlaamse onderzoekers achter deze doorbraak zeggen in ieder geval batterij.

Onderzoeksfirma Imec in België meldt een doorbraak op het gebied van de vastestofbatterij. Of de solid-state batterij, zoals ie vaak genoemd wordt. Dit is een batterij waar geen vloeistof in zit, maar een vast materiaal. Dat het vast of vloeibaar is maakt op zich weinig uit, maar het gaat erom dat de solid-state batterijen veelal gezien worden als de accu van de toekomst omdat de energiedichtheid hoger is. Simpeler gezegd: accu’s kunnen kleiner en lichter worden door de Belgische doorbraak.

Volgens Imec heeft een normale batterij nu een energiedichtheid van 800 Wh per liter. Dit heeft dus niets te maken met een liter vloeistof, maar meer dat het 800 wattuur per 0,001 kubieke meter is. De vastestofbatterij van het Belgische Imec heeft een dichtheid van 1.070 Wh per liter. Dat is dus ruim een kwart meer dan de batterijen die nu in auto’s liggen. Bovendien zijn er nog meer voordelen aan de solid-state batterij.

Minder ontvlambaar, beter voor het milieu

Imec schrijft: ‘Vergeleken met vloeibare elektrolyten heeft deze nieuwe batterij bovendien een verminderde ontvlambaarheid, wat de veiligheid verhoogt. Extra beschermende coatings hebben het gebruik van kobalt-arme kathodes dan weer mogelijk gemaakt, wat de milieu-impact vermindert en tegelijkertijd een hogere energiedichtheid biedt.’ Overigens: er zijn meer partijen die met solid-state batterijen bezig zijn. Dat is geen uitvinding van de Belgen.

De schatting is dat de solid-state batterij minder dan 150 euro per kWh gaat kosten om te produceren. Een batterij voor een Tesla Model 3 zou dan bijvoorbeeld minder dan 9.000 euro moeten kosten. Volgens Bloomberg was de prijs per kWh vorig jaar rond de 125 euro. Het is dus nog niet spotgoedkoop, maar Imec verwacht dat de prijzen nog gaan zakken. Momenteel wordt er gekeken of de techniek in productie genomen kan worden.

Reacties

  • Pascal heeft op 29 september 2024 geschreven:

    BYD verkoopfacturen deze accu al in de ov bussen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear