
Iedereen weet dat de Volkswagen Groep uit talloze automerken bestaat waaronder Skoda, Seat en Audi. Maar binnen die groep heeft Audi een eigen kliekje gevormd met Bentley en Lamborghini. Binnen die groep is iets bijzonders aan de hand als we kijken naar de financiële resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar. Want hoewel Bentley en Lamborghini slechts goed waren voor 1 procent van de totale autoverkopen, haalden ze 60 procent van de winst binnen. Audi loopt dus enorm achter.
In het eerste kwartaal van 2025 verkocht Audi maar liefst 383.401 auto’s. Bentley verkocht 2.388 exemplaren en Lamborghini 2.967 stuks. Je zou dus denken dat Audi de grootverdiener is, maar dan heb je het fout. SSO Reports duikt wat dieper in de cijfers en ziet dat de totale winst 537 miljoen euro is voor de Audi Groep. Lamborghini zorgt voor 248 miljoen euro, wat bijna de helft van de totale winst is. Bentley scoort 71 miljoen euro winst.
De verklaring achter de tegenvallende resultaten
Het is veilig om te stellen dat de marges bij Bentley en Lamborghini dus een heel stuk hoger liggen dan bij Audi. Bovendien is er nog iets aan de hand: Audi is flink aan het investeren in nieuwe modellen. Dit gaat allemaal af van de winst. Ook geeft Audi aan last te hebben gehad van de heffingen in de VS. Bovendien is er al een stijgende lijn: in vergelijking met het eerste kwartaal van 2024 is er al 48 procent meer winst gemaakt door Audi.
Op het eerste gezicht lijkt het dus verstandiger om de stekker uit Audi te trekken en dubbel te investeren in Bentley en Lamborghini, maar dat zou te kort door de bocht zijn. Bovendien profiteren Lamborghini en Bentley later weer van de ontwikkelingen van Audi. Immers: de goedverkopende Urus en Bentayga staan op een platform van Audi. Wees dus niet bang dat Audi ineens gaat verdwijnen.
In de jaren ’80/’90 heb ik drie Audi80’s achter elkaar gereden: eerst zo’n vierkant model, daarna 2x het nieuwe stroomlijntype. Audi was toen nog een “heren-merk” waarin je altijd en overal netjes voor de dag kwam. Dit veranderde na de introductie van de eerste A4, met dat nagemaakte BMW-kontje.
Ook door de prijsstelling (de instap-A4 was in één klap zo’n 16% duurder dan mijn laatste Audi80) bewoog Audi zich toen “upmarket”, oftewel in de richting van de patserbakken. Daarin wilde ik niet gezien worden en qua bijtelling liep dat ook de spuigaten uit, twee goede redenen om afscheid te nemen van Audi en terug te keren naar VW.
Ik vind met name de titel heel suggestief, ik denk dat die het enige probleem is van het hele artikel. Wel een goeie titel snders lezen verl minder mensen zo’n artikel
Audi is een fantastische wagen zou niets anders willen
Als ik morgen ene cadeau krijg verkoop ik die direct, zone bazaarbak
Audi loopt flink achter, het wordt steeds meer plastic, software is slecht, range is slecht en ze zijn vaak te duur voor wat je er voor krijgt. Tegenwoordig zijn er betere alternatieven.
Net nog twee identieke RS6 Performance avantjes gekocht. De laatste pure van de jongens in I’stad. Aldi electrische troep die volgt, is niet aan mij besteed. En de interim designers van de nieuwe 2026+ generatie is al helemaal plastische… Dan vind ik daar toch niks mis mee zijn met de oldschool 2024-2025 trim en tech van een Audi Exclusive. En je koopt een Auditju niet om te verpatsen zoals met de dertien-in-dozijn Bavariërs maar om van te genieten en op te rijden. 1 voor nu en 1 als vier-uurtje, zo heb ik ze graag. Het punt is dat een merk als BMW op maat werkt van de aandachtsspanne en waardehechting van zijn cliënteel. Daarom komt er elk kwartaal wel een update of een trim uit. Impuls verkoop. En zo creëer je een wegwerp product waardoor heel veel van je afficienados nooit een nieuwe hebben besteld of dat écht willen doen. Dus, tenzij je zoals ik niet thuis én BMW en Audi hebt staan om empirisch te vergelijken, vind ik dat geroep even hard zuigen als Janine van Zerpetuute.
U bevestigt met dit stukje het algemene niveau van de Audi rijder. Patsers en/of criminelen. Mijn hoop is dat als Audi verdwijnt, het aantal kraakramnen ook flink zal afnemen.
Jaloezie en niets anders dan jaloezie ,
Sukkelaar !
Audi zou beter een auto bouwen op basis van zijn” electronic apparaten” en niet andersom kijk naar de grote nu
Ik snap veel van de reacties niet. Audi is zonder meer een perfecte auto.
Ik rij al jaren Subaru ook een perfecte auto al wordt het merk in Nederland niet echt verkocht.
Naast mijn Subaru heb ik ook een speeltje een Audi A5 cabriolet 3.0 TDI V6 diesel een S5 type dat is toch erg lekker om daar wat mee rond te Touren.
Beide auto’s zijn diesels en geweldig om mee te rijden, maar zijn beide niet echt goedkoop.
De prijzen van een Bentley en een Lambo liggen iets anders als bij Audi. Dus stelling klopt niet. Bovendien de nieuwe modellen electrische auto’s zijn prachtig. En betaalbaar tov een Lambo.
Olie boten met slechte motoren
Gelukkig niet. BMW gehad, wat een dramabak.
Bmw’s zijn over het algemeen beter dan Audi’s. Alleen je moet wel omderzoek doen voordat je iets aanschaft. Onderhoudshistorie is een pré bij eigenlijk elke auto maar zeker bij BMW omdat het gewilde en mooie modellen zijn welke vaak worden afgetrapt zonder degelijk onderhoud. Mensen willen luxe rijden maar geven er geen geld aan uit…. Als je lief bent voor de auto….is de auto lief voor jou! Er zijn altijd wel problemen te vinden…Tsi 2012-2016…Kettingen in olie.. .1.2TCE….enz… beetje onderzoek en advies doet wonderen.
AUDI – Rückstand durch Technik
Doe mij maar een Dacia Duster
Een Audi is in het algemeen een vergulde plastic oorbel. Veel show, niks speciaals.
Jaren Audi gereden. Nasr volle tevredenheid. Perfecte stoelen, mooie afwerking. Perfecte reiswagen
Privé helaas te prijzig. Mooiste model A5. Kan geen enkele andere auto aan tippen.
Klopt Ton, ben mijn tweede aan het verslijten. Wat daarna vraag ik me nu al af.
Hier hetzelfde… nu de A5.. maar wat moet je daarna kiezen..
Ik rijd ook aan mijn tweede Audi A5 coupé en vind wat er nu aan modellen gemaakt wordt allemaal eenheidsworsten. Ben op de E-tron GT na geen mooier model tegengekomen. Helaas is deze elektrisch. Not my cup of tea. Ben van mening dat Walter da Silva de ex-topontwerper bij VW en Audi mooiere modellen ontwierp. Maar er is hoop. Er komt een nieuwe topontwerper (Italiaan) die de huidige (Nederlander) komt vervangen.
Een audi zal nooit een bmw of een Mercedes worden.
Audi is gewoon top
Tuurlijk…..gaat alleenmaar naar de klote.
Mercedes? 🤣
Is bewezen dat Audi kwa afwerking de laatste decennia hoger ligt dan BMW en Mercedes en zelf door de Duitse autopers beaamd .
Dat zou ik toch niet durven beweren rij nu al twee jaar met een nieuwe a5 en wat een plastic en slecht afgewerkte auto is me dat ook elektronica trekt op geen zak. Storingen en verbindingsproblemen niet normaal? Zal de eerste en laatste audi zijn voor ons. Ze zijn er kwaliteit in vergeten te steken. Hij rijd goed dat is het dan ook, maar geen kwaliteits gevoel. Voelen ons zwaar bekocht.
Heb jij die A5 uit de folder gekocht zonder bij een dealer langs te gaan?
Audi blijft mooi echter voor bv. de Q4 is het veel plastic. Het premium is er wel een beetje af ondanks dat je veel betaald voor zo’n type auto. Maar blijf erbij dat het beter/mooier is dan een BMW, die zijn de futuristische markt (buitenkant) opgegaan wat ze zeker niet ten goede komt.
Audi had in de vorige generatie een beetje last van weinig aansprekende modellen ten opzichte van Mercedes en BMW. De nieuwe A6 is weer een stap in de goede richting en zeker elektrisch een erg sterke aanbieding.
Ik rijd al 20 jaar Audi, waarvan de A6 sinds de C6. Altijd erg te spreken geweest over de mooie simpele lijnen in combinatie met sobere maar kwalitatief hoogwaardige interieurs.
De nieuwe Audi is een hoop krakend en glimmend plastic met goedkope schermen en gadgets.
Ik ben afgehaakt. Heb zelfs ipv een nieuwere C8 weer een C7 gekocht
Het is al lang dat Audi en VW vasthouden aan een strategie van recycling.De materialen in die group zijn makkelijker te recycleren, dus word er bvb in deurpanelen meer plastiek die niet bekleed word of minder.Je bent ook niet steeds met je deur bezig.Als je je daar echt aan stoort,voor mij moet je auto geen salon te zijn…toch niet overal.Worden we niet te kieskeurig,iets wat de prijs van autos sterk opdrijft ook.Zo maak je op den duur zelf een kleine auto duur, en heb je dat wel nodig?Alles moet perfect zijn..ja het kost al genoeg geld…maar dan zou het op den duur nog meer kosten.Nu er ev,s gebouwd worden,duur en bijna allemaal luxe autos vol techniek en beeldschermen, ze graven hun eigen graf.Hoe bouw je nu weer goedkopere autos dan…je zal stevig moeten inboeten aan al deze luxe dan.Gaat dat dan verkopen als we zo kieskeurig zijn geworden.
Voor de prijs te handhaven boeten we eigenlijk al lang in op kwaliteit,maar we zien dat meestal niet.Alhoewel autos duur zijn geworden zit er minder metaal in buiten vroeger,Plastiek is ook duur,en mooi aangekleed plastiek nog duurder.Zolang je veel wil blijven betalen…en dat zien we als kwaliteit ?