
Het werk kan niet makkelijk zijn als autodesigner. Het is net als met een muzikant. De mensen verwachten om de zoveel tijd iets nieuws, maar het moet wel herkenbaar en vertrouwd zijn. En het maakt niet uit wat je uitbrengt, het publiek gaat toch wel kritiek hebben. Het is altijd óf te afwijkend óf meer van hetzelfde. Daar moesten wij aan denken bij de zojuist onthulde Bentley EXP 15. Het is een zogenaamde ‘concept’, een designstudie. Maar de auto is belangrijker dan ooit voor het merk uit Crewe.
De EXP 15 is heeft namelijk twee functies. Ten eerste is het de eerste Bentley met echt een compleet afwijkende designtaal sinds 2002. Natuurlijk is er altijd sprake geweest van evolutie, maar maakte de Bentley-ontwerpers gebruik van de designtaal die door de Belgische ontwerper Dirk van Braeckel werd geïntroduceerd. Deze EXP 15 stapt daar volledig vanaf. Er zijn dus geen ronde koplampen meer.
De Bentley EXP 15 heeft geen grille
Nu is dat ook niet meer nodig. Dankzij speciale leds kunnen de koplampen bijna elke mogelijke vorm hebben. Daarnaast is een grille ook niet meer nodig. In plaats daarvan zit er een soort versiersel aan de voorzijde. Dat is iets dat veel automerken doen. Aan de voorzijde verwacht men iets van een grille, anders ziet het eruit als Lord Voldemorts gezicht. Bentley zelf noemt het een ‘digitaal kunstwerk’. Dat is precies zoals wij de carrière van Rapper Sjors zouden samenvatten.

Het is qua concept een typische crossover, in dit dit geval met drie deuren en drie zitplaatsen. De chauffeur zit in zijn eentje voorin. Het is geen SUV of terreinwagen, maar ook geen sedan of liftback. De Bentley EXP 15 staat wat hoger op zijn poten, dus het is een soort crossover van verschillende stijlen. Daar is bewust voor gekozen. Niet alleen houdt het kopend publiek van zo’n crossover (‘kijk eens Greet, dat is een fijne hoge instap’), maar het biedt ook ruimte voor de techniek.

Uiteraard geheel elektrisch
De Bentley EXP 15 is namelijk geheel elektrisch. Een iets hogere auto biedt dan het voordeel dat je de accu makkelijk kwijt kan. Ondanks dat Bentley veel verkoopt op markten waar benzine nog im schwung is, moet ook Bentley gaan nadenken voor elektrificatie. Dat doen ze al met een lading plug-in hybrides en dit is de eerste EV. In principe past het concept van een EV best goed bij een Bentley: zwaar, stil en onnoemelijk veel koppel. Bij Rolls-Royce pakt het eveneens uitstekend uit.
Lees ook: Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)
Dus, als je voldoende YouTube-views hebt behaald en genoeg geld hebt verzameld, wanneer kun je hem dan kopen? Dat is niet bekend, wel dat het een voorbode is op een nieuwe Bentley die volgend jaar op de markt komt. Het model zweeft qua positie tussen alle modellen in. De Continental GT en Bentayga zullen sowieso blijven, maar de markt van hele grote sedans is de laatste tijd wat lastig, aldus Bentley. Dus wellicht is dit de nieuwe ‘sedan’ van het merk.
“ in dit dit geval met drie deuren en drie zitplaatsen”
Er lijkt toch duidelijk een naad te lopen vanaf het achterwiel naar boven.
Als deze niet functioneel was zou Bentley hem wel weggewerkt hebben neem ik aan.
Best een mooie auto, maar waarom zetten ze de grill van een BMW 7-serie er op?