Bentley’s W12-motor gaat met pensioen, maar dat kon je al weten. De twaalfcilinder zwaait uit na twee decennia en 105.000 gebouwde motoren. Als opvolger van de W12-motor komt de nieuwe generatie van Bentley’s aandrijflijnen. Die motor is – tromgeroffel – een hybride V8. Voor je in de reacties duikt: deze semi-elektrische aandrijflijn is krachtiger dan de W12.

De ‘Ultra Performance Hybrid’ gebruikt een vernuftig hybridesysteem ‘om de meest geavanceerde en krachtigste aandrijflijn van Bentley’s 105-jarige historie ooit te creëren’. Het is trouwens niet de eerste hybride. Eerder was er al een 2,9-liter V6-motor die werd gekoppeld aan een elektromotor. De nieuwe hybride V8 bouwt voort op de hybride V6 van Bentley en ‘gaat verder in de mate van prestaties en efficiëntie’.

Hoeveel vermogen heeft de sterkste aandrijflijn van Bentley?

De hybride V8 van Bentley produceert meer dan 750 pk. Grappig dat Bentley dit zo verwoord, want de sterkste W12-motor in de Bentley Batur produceert precies 750 pk. Naast de bakken met vermogen zou je ook 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Het koppel? Daar zijn nog geen cijfers van bekend, alleen dat uit getal uit vier cijfers bestaat. Bentley claimt trouwens dat de uitstoot lager is dan 50 gram per kilometer.

Reacties

  • Big mo heeft op 9 mei 2024 geschreven:

    Bentley claimt een lagere uitstoot dan 50 gram per kilometer ???. Een Porsche Cayenne SE hybrid met een V6 Komt tot een uitstoot van 79 gram per kilometer. Dus de dikkere V8 van Bentley is schoner ??
    Ik schiet hiervan in de lach !.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear