Schakelen, je moet er maar van houden. En daarmee bedoelen we dat het een verplichting is: je moet ervan houden. Het maakt je leven een stuk aangenamer. Daarom zochten we voor je uit wat de beste handbakken van nu zijn. Het gaat hier dus om auto’s die op dit moment (nog) nieuw te koop zijn. Uiteraard zijn er zat oudere handbakken die heerlijk zijn om mee te schakelen, maar dat zijn er te veel om op te noemen.

Honda Civic Type R

Hij heeft nu een nóg geavanceerder mechanisme én een druppelvormige in plaats van ronde aluminium pookknop, die volgens Honda lekkerder in je hand ligt. Hij is nog steeds ijskoud op een wintermorgen, maar we hebben er wel een paar ­bevroren middenhandsbeentjes voor over.

Ford Fiesta

Ford heeft de vriendelijke gewoonte hun normale auto’s leuker te laten rijden dan strikt noodzakelijk. De gewone huis-, tuin- en keuken-Fiesta is gezegend met een bak die beter is dan alles wat bij RenaultSport of Audi vandaan komt. De Puma en Focus trouwens ook – zelfde bak, immers.

Porsche Cayman GT4

Hij heeft zes versnellingen, niet dat zeventraps gedoe van de 911, en dat is maar goed ook. Ja, de verhoudingen hadden korter gemogen en zeker, de PDK-bak in de normale Cayman is subliem. Geen wonder dus dat die beter verkopen, in een verhouding één staat tot twee ziljard.

Lotus Exige

Een fatsoenlijke handbak in een Lotus is beslist geen vaststaand feit. Vroege Evora’s hadden een dramatische zak bouten en schroeven, en vroege Elises waren ook niet best. De laatste jaren gaat het beter en vind je bij Lotus een paar van de beste handbakken op deze planeet.

Mazda MX-5

Mazda stopt, net als Ford, veel liefde, aandacht en budget in haar handbakken. En dus schakelt zelfs een bescheiden CX-3 of 6 sedan fijner dan menig Franse hot hatch. De lekkerste: die in de MX-5. Al sinds de eerste generatie is het een van de beste handbakken. Je móét ook veel schakelen om het beste uit de kleine motor te halen, maar dat is geen straf.

Ariel Atom/Nomad

We spelen een beetje vals, want Ariel haalt de meeste mechanica gewoon op bij Honda; vandaar dat het in de Atom en Nomad zo ontzettend fijn poken is. En op die manier wordt in ieder geval de prima traditie van lichtgewicht Britse auto’s met een top-DHZ-bak voortgezet.

Caterham Seven

Met de ultrakorte slag van het ultrakorte pookje is schakelen in de Seven bijna over voor het begonnen was, maar dat doet niets af aan hoe geweldig deze handbak is. Integendeel: dit is waar je de volle raceauto-ervaring vindt – extreem precies en zeker zo verslavend.

Ford Mustang Bullitt

Het bewijs dat chirurgische precisie niet het enige is dat een handbak fantastisch kan maken. De biljartbalpook van de Mustang Bullitt beweegt stevig en zwaar, en vraagt om je aandacht en aardig wat inspanning. Gehaast worden vindt ie niet leuk, maar dat alles past juist deze auto als een handschoen.

Toyota GR Yaris

Een van de meest opwindende auto’s van 2020 laat zien dat de handbak wel degelijk een toekomst heeft – je kunt de GR Yaris niet eens met een automaat krijgen. Schakelen gaat kort en trefzeker, met perfecte verhoudingen om ’s werelds kwaadste 1.6’je boos te houden. Ongetwijfeld een van de beste handbakken van nu.

Reacties

  • S2000 heeft op 16 maart 2021 geschreven:

    En waar staat de Honda S2000 ?? Deze staat al jaar en dag op 1 maar mist gewoon in dit lijstje…..

    • Mattijn Nederend heeft op 16 maart 2021 geschreven:

      Wijs maar een dealer aan waar we hem nieuw kunnen bestellen 😉

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 15 maart 2021 geschreven:

    De lekkerste schakelband vind ik nog steeds onder de Ford Capri zitten

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear