Eigenlijk maakt het niet uit hoe Italianen een auto noemen, het klinkt altijd sierlijk in de oren van mensen uit andere landen. Zou jij een Ferrari Male Alla Testa rijden? Dat betekent gewoon letterlijk Ferrari Hoofdpijn. Bestaat trouwens niet echt, die plukten we net uit Google Translate. Dit zijn negen van de beste Italiaanse autonamen ooit bedacht.
Quattroporte (‘vier deuren’)
Tsja, hoe moesten ze hun eerste sedan nou noemen? Maserati besloot er in 1968, toen ze met de eerste kwamen, maar niet al te moeilijk over te doen. ‘Hij heeft vier deuren, net als geen enkele andere auto die we maken, dus waarom niet, eh, dat?’ En sindsdien heet de vierdeurs Maserati dus, eh, dat. Dus. Zo werd de simpele autonaam een van de beste Italiaanse autonamen.
Competizione (‘competitie’)
‘Competitie’ is in het Nederlands nou niet direct een aansprekend woord. Maar, zoals zo vaak: spreek het op zijn Italiaans uit en het klinkt meteen exotisch. En het is een naam die nogal eens aan interessante auto’s wordt toegevoegd, van de Alfa 8C tot de Ferrari 812 en, eh… de Abarth 595.
Testarossa (‘roodhoofd’)
Yep, het ‘roodkopje’ van Ferrari. Alleen had de naam van de Testarossa niets te maken met het speeltuinjargon voor mensen met rood haar. Het is simpelweg een letterlijke knipoog naar de roodgeschilderde kleppendeksels van de 180-graden V12-motor, die 390 pk leverde. Ook hier geldt: simpel, maar een van de beste Italiaanse autonamen.
Superleggera (‘superlicht’)
Oorspronkelijk komt de term van een extra lichtgewicht carrosserie van buizen en aluminium, uitgevonden in 1936 door Carrozzeria Touring, dat het woord prompt aan haar naam toevoegde. Het is sindsdien veel gebruikt, zoals door Lambo voor de Gallardo en door Aston Martin voor deze DBS V12.
Scuderia (‘renstal’)
Het krankzinnige alter ego van de F430 kreeg zijn toevoegsel als eerbetoon aan de stallen van renpaarden. Niet gek, gezien Ferrari’s weinig subtiele obsessie voor steigerende volbloeden. En ook niet gek omdat de F1-tak van het bedrijf al sinds jaar en dag Scuderia Ferrari heet.
Pista (‘circuit’)
Je ziet het voor je. Ferrari is helemaal klaar om de lichtere, snellere, brutere versie van de 488 GTB te lanceren, maar iemand wijst erop dat de auto die hij vervangt ‘Speciale’ heette. Suggesties, iemand? ‘Nou, hij is voor het circuit, dus waarom niet gewoon 488 Circuit?’ En zie, de 488 Pista was geboren.
Disco Volante (‘vliegende schotel’)
Toen na WO II het belang van aerodynamica toenam, begon carrosseriebouwer Carrozzeria Touring (zie ook ‘Superleggera’) met windtunneltesten van gestroomlijnde ontwerpen voor Alfa’s, toen bekend als de 1900 C52. Toen iemand de gelijkenis met UFO’s opviel, werd het de Vliegende Schotel.
Squadra Corse (‘raceteam’)
‘Hallo, wij zijn het Lamborghini-raceteam.’ Oké. Maar probeer het eens in het Italiaans. ‘Buongiorno, noi siamo la Lamborghini Squadra Corse.’ Beter, toch? Je krijgt nog steeds alle info, maar het klinkt nu tenminste ook alsof je met een bad-ass anti-misdaadeenheid te maken hebt.
Countach (‘OMFG holy s**t!’)
Toen Marcello Gandini een van zijn medewerkers een schets liet zien, riep deze ‘Contacc!’, een kreet die in het lokale dialect gebezigd werd voor vrouwelijk schoon. Gandini vond het lekker klinken, en vroeg toenmalige testrijder Bob Wallace wat hij vond. Zijn antwoord was simpel: een duim omhoog.
Fer heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
Probeer F40 en F50 in het Italiaans
Fer heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
Probeer 40 en 50 ook maar even in het Italiaans
Ook kandidaten heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
Alfa Romeo Arna
Fiat Ritmo
Lancia Voyager
Maar de beste van allemaal:
Fiat Panda.
HJV heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Ik vind quadrifoglio toch wat leuker dan pista of disco volante.
Fer heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
Probeer F40 en F50 in het Italiaans