Custom-motorfietsen zijn vaak handgemaakte kunstwerkjes die teruggrijpen naar het verleden, ver vooruitkijken of juist het heden omarmen. Maar altijd met één gemeenschappelijke eigenschap: het was verdraaid veel zwaar, smerig en vettig werk om ze te maken. Behalve als het een 3D-geprinte motorfiets betreft.

De eerste 3D-geprinte motorfiets ter wereld

Ja, deze keer hebben we eens iets heel anders voor je. Deze motor is afkomstig van het Duitse techbedrijf Bigrep, dat zich – heel toevallig – specialiseert in enorme 3D-printers. Hun interne innovatie-afdeling NowLab bedacht dat dit weleens een goede inzet van die machines zou kunnen zijn. Elk onderdeel van de Bigrep Nera, zoals ze het hoekige beest noemen, is uit een printer komen rollen: van het frame tot de kuip en van het zadel tot de ophanging.

De Nera gebruikt flexibele bumpers in plaats van veerpoten, besturing met niet minder dan acht scharnierpunten (de hele voorkant kantelt naar links en rechts) en zelfs geprinte banden die doen denken aan Michelins luchtloze Tweel van enkele jaren terug. Het enige wat niet van Bigreps mega-­printers afkomstig is, is de elektrische aandrijving. In het achterwiel zit een motor en de accu’s vonden een plek in de body. Hoe het met de remmen zit, is niet duidelijk.

Batmobile-achtig

Wat we van de 3D-geprinte motorfiets vinden? Een bijzonder initiatief, dat zeker. Ook is het design op een Batmobile-achtige manier best cool, en er is op een andere (digitale) manier natuurlijk ook veel werk in gestoken. Maar geef ons, als alle gebruiksvoorwerpen om ons heen straks goedkoop 3D-geprint worden, toch maar een bak gereedschap en vieze handen om tot een échte custom-fiets te komen. Al mag een printer ons dan misschien wel aan dat ene laatste schaarse onderdeeltje helpen om hem af te maken.

Wil je de Bigrep Nera kopen? Dat kan voorlopig niet. Maar je kunt ‘m natuurlijk altijd zelf proberen te printen.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear