Rolls-Royce Motor Cars richt zich tot de ‘ultra-high-net-worth individuals’ (UHNWI; zeg maar de ultrarijken). Je moet minimaal 25 miljoen euro hebben om jezelf een UHNWI te noemen. Of een beroerte.

De marine-afdeling van Rolls-Royce richt zich verrassend genoeg op dezelfde doelgroep. En die is meestal niet vies van een duur bootje. Of zeg maar gerust een dikke jacht. Daarom introduceerde Rolls-Royce de Crystal Blue en zijn knaapje de Blue Shadow. Het zijn voor nu nog even concepten om de techniek te demonstreren.

Fijnproevers van nautische creaties zien direct dat de brug ontbreekt op de Crystal Blue. Deze plaatste Rolls-Royce in de boeg. Via sensoren, camera’s en grote panoramische schermen houdt de bemanning de boel in de gaten. Zo is er op het mooiste vastgoed van het schip plek voor de gasten.

De aluminium boeg van de Crystal Blue is 62 meter lang. Er is plek voor 12 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord. De boot loopt op liquid natural gas (LNG) in plaats van diesel. De aandrijving is hybride en is daarom nog relatief zuinig ook. De accu meet 1 mWh; dat zijn ongeveer tien Tesla Model S’en.

De Blue Shadow (nu snap je ook zijn naam) wordt op afstand bestuurd vaart achter het hoofdschip aan. Het knaapje vervoert de helikopter en andere speeltjes van de eigenaar. Bovendien is er aan boord van de Blue Shadow genoeg brandstof aan boord om het actieradius van beide schepen te vergroten van 3.000 naar 4.400 nautische mijlen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)