Te hard rijden mag natuurlijk niet, maar het komt geregeld voor dat we het toch doen. Je kent het wel: een lege weg of een enorm brede snelweg waar je jarenlang veilig 130 km/u mocht rijden en nu ineens 100 mag. Nu weten we allemaal wat de maximumsnelheid is, maar wat is dan de maximale snelheid die je mag rijden voordat je een boete krijgt?
Want wonder boven wonder, je mag tot een bepaalde hoogte te hard rijden, zonder dat je daar een boete voor krijgt. Daar zijn eigenlijk drie factoren voor. De eerste is de meetcorrectie. Bij alle afleveringen van Blik op de Weg, Wegmisbruikers en Op de Bon hebben we daar kennis mee gemaakt. De meetcorrectie is onder de 100 km/u altijd drie kilometer per uur, en boven de 100 km/u drie procent.
Kun je een boete krijgen voor 1 km/u te hard in Nederland?
Er is ook zoiets als een ondergrens, in tegenstelling tot de prestaties van tweede rijders bij Red Bull Racing. Boetes worden pas uitgeschreven bij een snelheid van 4 km/u of meer. Dus 1, 2 of 3 km/u te hard wordt niet bekeurd na de meetcorrectie. Dit is niet alleen bij flitsen. Daar zijn meerdere redenen voor. Het is vooral een gedoe om al die boetes voor lage bedragen te versturen, waardoor het CJIB meer kwijt is aan operationele kosten dan dat men verdient.
Tenslotte is er de snelheidsafwijking van jouw snelheidsmeter. Deze wijkt altijd ietsje af, in principe geeft deze altijd meer aan dan dat je rijdt. 120 km/u per uur op de teller kan in het echt 116 km/u zijn. Als je wielen ietsje groter is, zal de afwijking kleiner zijn. Dat verklaart waarom de snelheidsmeter met winterbanden soms een iets andere waarde aangeeft dan zomerbanden, terwijl de snelheid eigenlijk gelijk is.
Wanneer krijg je net geen boete (en wanneer wel)?
Toegestane snelheid | Meetcorrectie | Geen boete bij | Wel een boete bij |
30 | 3 km/u | 36 km/u | 37 km/u |
50 | 3 km/u | 56 km/u | 57 km/u |
60 | 3 km/u | 66 km/u | 67 km/u |
80 | 3 km/u | 86 km/u | 87 km/u |
100 | 3 procent | 107 km/u | 108 km/u |
120 | 3 procent | 127 km/u | 128 km/u |
130 | 3 procent | 135 km/u | 136 km/u |
Hoeveel kilometer correctie gaat eraf bij flitsen?
Heel simpel gezegd: de politie meet de snelheid die je rijdt. Daar trekken ze de meetcorrectie van af. Reed je na de meetcorrectie niet meer dan 3 km/u te hard? Dan krijg je geen boete, vanwege de ondergrens. En hoe hoger de maximumsnelheid, hoe vriendelijker de meetcorrectie is.
Reed je na de meetcorrectie 4 km/u of meer te hard? Dan krijg je post van het CJIB. Mocht je dus een boete krijgen voor te hard rijden, dan is het op zich wel ‘je eigen schuld’. Dat is het natuurlijk sowieso, maar daarmee bedoelen we dat voor een boete van 104 km/u, je al 108 km/u reed en dat je waarschijnlijk meer dan 110 km/u op de teller had staan.
Er is overigens een uitzondering op de meetcorrectie. Bij een snelheid van 130 km/u werden de marges iets te ruim, waarschijnlijk. Daarom geldt een andere regel bij 130 km/u. Bij een toegestane snelheid van 130 km/u wordt boven de 136 km/u al een boete uitgeschreven.
Kort samengevat: bij welke snelheid krijg ik een boete?
- Meetcorrectie (3 km/u of 3 procent)
- De ondergrens voor bekeuren is 4 km/u
- Uitzondering: 130 km/u
- Snelheidsmeter in auto heeft ook afwijking
Tenslotte de hamvraag: hoe kun je de daadwerkelijke snelheid van je auto aflezen? Simpel, gebruik een externe app op je telefoon. Apps als Waze of Flitsmeister geven de snelheid doorgaans zeer nauwkeurig door. Houdt wel rekening ermee dat de GPS-dekking goed moet zijn. Dus als deze wegvalt, is de snelheid die er staat niet noodzakelijkerwijs die van je auto.
Chris heeft op 11 december 2024 geschreven:
Die afwijking bij 130 komt doordat bij de invoering van 130 als max toen ook gelijk bepaald is dat je dan vanaf 1 km te hard direct een boete kreeg. Niet omdat marges te ruim werden ofzo, maar omdat men 130 blijkbaar een hardere limiet vond dan 120.
Nelleke heeft op 11 december 2024 geschreven:
De laatste berekeningen in de tabel kloppen niet.
7km speling bij 100km
7km speling bij 120km
5km speling bij 130km
terwijl allen onder de 3% regeling horen.
T.w.Schut heeft op 11 december 2024 geschreven:
8 km te snel kost €78.,- gemeten op ’n provinciale weg by Drachten
Dennis heeft op 11 december 2024 geschreven:
Het artikel wat beter lezen
MH heeft op 10 december 2024 geschreven:
Nu nog systemen verbieden die waarschuwen waar flitsers staan.
PC heeft op 11 december 2024 geschreven:
Waarom? Flitsers zouden moeten staan op plekken die extra gevaarlijk zijn. Het is de bedoeling dat mensen langzamer rijden aangezien op die punten dus meestal te snel zou worden gereden. Als apps je vertellen waar de flitsers staan zal het gewenste effect, dat men langzamer rijdt, worden bereikt.
JL heeft op 10 december 2024 geschreven:
Pas op voor de laser scanners.. 😉
Rene heeft op 10 december 2024 geschreven:
Even voor de goede orde. Het is te snel rijden.. Je pleegt een snelheidsovertreding en geen hardheidsovertreding. Je hebt ook een snelheidsmeter in je auto.. Hoe moeilijk is het?
otto heeft op 10 december 2024 geschreven:
Het is helemaal niet moeilijk (Te) hard rijden is gewoon een algemene uitdrukking. In de dikke van Dale staat onder de betekenis van hard o.a. snel.
Nu vraag ik me af; hoe moeilijk is het om je fout toe te geven?
Dt731 heeft op 11 december 2024 geschreven:
Ik ben het ermee eens, hard is iets anders dan snel. De woordenboeken volgen trouwens het gebruik van de woorden en niet andersom.
Floris heeft op 10 december 2024 geschreven:
Maar mijn mening is er een wezenlijk verschil tussen “te hard rijden” en “harder rijden dan wettelijk toegestaan”. Het gevolg bij “harder rijden dan wettelijk toegestaan”resulteert in een bekeuring zoals hierboven beschreven. Het gevolg van “te hard rijden” resulteert in een bezoek aan een schade herstelbedrijf, oftewel, de macht, die toch al niet daar was, over het voertuig verliezen.
Harder rijden dan wettelijk toegestaan is, is geen enkel probleem, te hard rijden is absoluut een probleem. 30 km/u in een 50 km/u gebied kan zelfs al leiden tot te hard rijden…
Floris heeft op 10 december 2024 geschreven:
Maar mijn mening is er een wezenlijk verschil tussen “te hard rijden” en “harder rijden dan wettelijk toegestaan”. Het gevolg bij “harder rijden dan wettelijk toegestaan”resulteert in een bekeuring zoals hierboven beschreven. Het gevolg van “te hard rijden” resulteert in een bezoek aan een schade herstelbedrijf, oftewel, de macht, die toch al niet daar was, over het voertuig verliezen.
Harder rijden dan wettelijk toegestaan is, is geen enkel probleem, te hard rijden is absoluut een probleem. 30 km/u in een 50 km/u gebied kan zelfs al leiden tot te hard rijden…
Floris heeft op 10 december 2024 geschreven:
Maar mijn mening is er een wezenlijk verschil tussen “te hard rijden” en “harder rijden dan wettelijk toegestaan”. Het gevolg bij “harder rijden dan wettelijk toegestaan”resulteert in een bekeuring zoals hierboven beschreven. Het gevolg van “te hard rijden” resulteert in een bezoek aan een schade herstelbedrijf, oftewel, de macht, die toch al niet daar was, over het voertuig verliezen.
Harder rijden dan wettelijk toegestaan is, is geen enkel probleem, te hard rijden is absoluut een probleem. 30 km/u in een 50 km/u gebied kan zelfs al leiden tot te hard rijden…
Gas.t heeft op 10 december 2024 geschreven:
Ik rijd met meerdere auto’s, zomer, winter of all season banden 88 bij 80. 110 bij 100 en 140 bij 130 snelheden. Ook in trajectcontroles. Nooit boetes.
PC heeft op 11 december 2024 geschreven:
Dan heeft jouw auto dus een enorme tellerafwijking. Zelfs groter dan de afwijking die ik had met de oude teller in mijn oude Audi 80. Die was 7 bij lagere tot 11 km/u bij hogere snelheden. Met de teller die ik nu heb is het 3 tot 6 km/u. Ik reed ook eens in een huurbusje. Een nieuwe Mercedes Vito was het. Bij 100 op de teller reed ik 90. Belachelijk! Eigenlijk zouden moderne auto’s gewoon de correcte snelheid aan moeten geven met een afwijking van maximaal 3km/u. Zorgt voor meer veiligheid op de weg.
PC heeft op 11 december 2024 geschreven:
Die was voor Martijn*
Martijn heeft op 10 december 2024 geschreven:
Maar de vraag is wat is nu goed. Nou wordt er gezegd dat ik waze of Flitsmeister het beste kan nemen en hebt dat gedaan. Nu zegt Flitsmeister de snelheid aanhouden van de auto. Maar rij ik op de teller in de auto 58 Flitsmeister geeft dan 50 aan dan is het verschil toch te groot?
RGT8 heeft op 9 december 2024 geschreven:
Bij een trajectcontrole van 80 km/u rijd ik meestal 87 op de teller en nog nooit een boete gehad. De meeste hazen rijden langzamer, dus lekker inhalen die hap.
otto heeft op 10 december 2024 geschreven:
Heel vreemd Floris. Zal ook niet kloppen. De teller van een auto hangt of aan je versnellingsbak of pulsen (=omwentelingen) van de aandrijfas (bijv uit ABS-sensor) worden geteld. Neem je een grotere omtrek band, dan heb je een hogere snelheid bij hetzelfde aantal omwentelingen of dezelfde snelheid bij minder omwentelingen. Eigenlijk kun je de km-teller zien als een toerenteller van de aandrijving.
Gps-snelheid wordt bepaald door afstand- en tijdmeting.
Omdat tellers van auto’s vaak meer aangeven dan de werkelijke GPS-snelheid gebruik ik overmaatse banden (65 ipv 60-serie banden op SUV met 19″). Nog steeds geeft de teller ca 4-5% teveel aan maar dat is beter dan 8-9%.
Floris heeft op 10 december 2024 geschreven:
Dat is inderdaad de maatstaf die je moet hanteren, de snelheid op je tekst😂🤣. En dan te bedenken dat ik een verschil had tussen zomerbanden (17″ velgen) met 104 km/u een winterbanden (16″ velgen) met 107 km/u, oftewel 3 kilometer op de teller verschil, naar nog steeds 100 km/u op de navigatie in beide gevallen. 👍
Rafal heeft op 10 december 2024 geschreven:
Ik heb gewoon ee boete voor 1km/u te hard (na correctie) gekregen op een 130 wet, dus dit artikel is niet correct.
Sjon heeft op 9 december 2024 geschreven:
-edit: dank u: staat er nu duidelijker.-