De Nederlandse overheid is druk bezig met de invulling van het rekeningrijden. De verwachting is dat het tarief tussen de 7 á 8 cent per kilometer zal worden. Omdat we allemaal Nederlanders zijn, zullen we het prettig vinden om zo min mogelijk af te staan aan de schatkist. Daarom is de overheid op zoek naar manieren om de kilometerstanden van auto’s in de gaten te houden met zo min mogelijk loopholes voor automobilisten.

Want Nederlanders gaan proberen om eronderuit te komen, toch? Om antwoord op die vraag te krijgen, is er een vervolgonderzoek gedaan door ARUP en KPMG. De onderzoekers voorspellen dat 12,5 procent van de Nederlandse automobilisten zal frauderen bij het rekeningrijden. Volgens RTL Nieuws komt dat neer op bijna één miljoen Nederlanders.

Hoe wil de overheid het frauderen met rekeningrijden voorkomen?

De onderzoekers geven ook een aantal motieven om te smokkelen, zoals principieel tegen rekeningrijden zijn of het risico op een boete voor lief nemen in de hoop meer te besparen met frauderen. Volgens het onderzoeksteam zou je terugdraaien kunnen oplossen door bijvoorbeeld een anonieme tiplijn op te zetten of door strenger te controleren.

Een andere manier om frauderen terug te dringen is volgens het onderzoek, het inzetten van influencers. Ja, we hadden graag gezegd dat dit een geintje is, maar dat is het niet. De influencers zouden moeten uitleggen wat het doel van rekeningrijden is. We zien een fitness-influencer al gaan: ‘Breek de tent af, maar laat je kilometerteller met rust’.

De tellerstand wordt doorgegeven bij de APK, waarschijnlijk

Daarnaast is er ook nog geen manier gekozen om de kilometerstanden te monitoren. De voorkeur is om de gemeten kilometerstand tijdens APK door te sluizen van de garages naar de overheid. Een andere opties zijn een apparaatje dat zijn locatie live doorstuurt. Nadelen daaraan zijn het installeren van het meetapparaat en zorgen over privacy.

Volgens RTL Nieuws beslist het kabinet op z’n vroegst pas na de zomer over hoe jouw kilometers worden geregistreerd vanaf 2030. Ook zou er dan een besluit moeten komen over het tarief per gereden kilometer. En waarschijnlijk ook wat de boete zal zijn als je de zaak loopt te flessen. Maar daar moeten we dus nog even op wachten.

22 reacties op “‘Bijna 1 miljoen mensen gaan frauderen met rekeningrijden, overheid moet influencers inzetten’”

  1. Wat een niveau weer. Het zou Topgear sieren als ze zouden ingrijpen. De taal die deze FvD-types gebruiken veranderen dit in het afvalputje van de maatschappij. Mensen als tumoren te omschrijven. Zum kotsen.

    • +1. Als je na Covid dacht dat het klaar was met die wappies dan gaan ze weer ergens anders op los. Get a life!!!

  2. Ik snap het idee, maar jaarlijks de km stand bekijken gaat niet lukken. Aangezien mijn km over de grens niet mee horen te tellen.
    Dus het word nog niet zo handig omdat fraude proof te krijgen.

    • Waarom rekening reiden het lukt al jaren niet om dit goed te krijgen en het klopt van gee kant.

      Buiten land word mee gerekend.
      Laat het zo als het is en pakt de gene aan die niet betalen. Want dat is het probleem er zijn auto’s zonderbelasting en mensen die de belasting ontduiken.

      Schatkist spekken ga is echt werken ipv van alles verpesten in den haag. Begint op een dictatuur te lijken wat ze willen door voeren.

  3. Ik snap het niet. Wààrom moét Nederland nu zelf weer het wiel uitvinden?? Jammer genoeg vinden ze hier in Nederland alléén maar vierkante wielen uit.
    En de oplossing is zooooooo simpel!! Neem het systeem uit Zwitserland of Oostenrijk over, dan kunnen buitenlandse automobilisten die hier toevallig over de wegen rijden er ook aan mee betalen. Maar nee, stel je voor dat we de buitenlandse automobilist gaan benadelen!! We knijpen liever ons eigen volk uit. Want ja, als je met je bolide de grens over gaat en je rijdt in Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland, dan moet je daar óók nog eens tol betalen en dan betaal je dus dubbel. Achterlijk geregeld allemaal!! Neem gewoon het Zwitserse of Oostenrijkse systeem over, dan ben je overal van af.

    • Kan dit wel? Is dit wettelijk wel toegestaan? Is er toestemming van Europa?
      En de inzet van influencers… Die graaien geld en als ze niet meer krijgen, zeggen ze “ik doe niet meer mee, alleen zo krijgen we de overheid onder controle”

      • De kilometers die ik bijv in het buitenland rij (zelfs op tolwegen zoals Frankrijk) zijn dan een dubbele heffing en al die buitenlanders die lekker nog een dikke diesel rijden op bijvpoolse bulgaarse roemeense oekrainse platen rijje die lachen zich hier een deuk

        • En wat nou als t deels klopt wat deze persoon zegt?

          WEF bestaat niet? Er is een website en meerdere “wereldleiders” zijn voorheen samen gekomen om dingen te bespreken.
          Maar dit bestaat niet toch?

          Wat zijn de plannen? Informeer jezelf even en bekijk wat videos wat zij te vertellen hebben. Is best interessant hoor:)
          Let wel op, nu heb ik het nog niet over wat sommige mensen af en toe beweren.

          Maar elk verhaal heeft 2 kanten. Af en toe komt het van pas om beide partijen te bestuderen. Keep your friends close but…. Dit stukje advies was gratis.

          • Dit is zo’n dooddoener. Uit wetenschappelijk onderzoek komt juist keer op keer naar voren dat mensen die overal tegen zijn bij organisaties als het World Economic Forum allerlei spoken zien, zich juist minder breed laten informeren en alleen maar luisteren naar het zeer eenzijdige (en vaak ronduit onjuiste) tegengeluid in plaats van beide partijen zoals je het noemt.

  4. Dat wordt met zekerheid iets van een kastje in de auto. Wat reken er maar op dat ze in de spits de kilometerheffing flink hoger gaan maken dan voor de “daluren”.

  5. Hoe gaan ze dat doen met toeristen?
    Maar er komt dus een complex kostbaar stelsel voor hetgeen nu al via brandstof accijns wordt gedaan. Er is alleen aanpassing nodig voor batterij auto’s, dus extra accijns op de electriciteit voor EV’s.

    • Hoe gaan ze dat doen met toeristen?
      Maar er komt dus een complex kostbaar stelsel voor hetgeen nu al via brandstof accijns wordt gedaan. Er is alleen aanpassing nodig voor batterij auto’s, dus extra accijns op de electriciteit voor EV’s.

    • O dan komt t niet….pfff..die prik zou ook eenmalig zijn toch? Mijn zwager was ook zo een anti wapper en ging m maar liefst 5 x halen…ging inderdaad…na de 5e was ie binnen 2 weken dood…plots en onverwacht..nou ja hij stierf niet aan waar ie zo bang voor is gemaakt….rustig blijven geloven dat t WEF niet bestaat er geen digitale ID en munt komt er op de Weesperstraat niet geexperimenteerd wordt met een 15 minuten stad en Bill Gates niks verdient aan al deze gezellige 97% effectieve jaarlijkse prikken en digitale slavernij.

  6. Daar komen zo de conspiracy wappies (AKA Chinese of Russische trollen) weer om anti-overheid segment te pushen.

    • Hoe gaan ze dat doen met toeristen?
      Maar er komt dus een complex kostbaar stelsel voor hetgeen nu al via brandstof accijns wordt gedaan. Er is alleen aanpassing nodig voor batterij auto’s, dus extra accijns op de electriciteit voor EV’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *