De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De Mini was de auto die voorwielaandrijving met de motor dwars voorin groot heeft gemaakt. Deze opstelling zorgde voor de meeste interieurruimte. Tegenwoordig zijn de meeste betaalbare auto’s op deze wijze geconstrueerd. Daarom is het bijzonder dat de volgende generatie Mini ineens achterwielaandrijving gaat krijgen. En de nieuwe BMW 1-serie gaat weer terug naar achterwielaandrijving.

Waarom Mini nu ineens naar achterwielaandrijving kan gaan zonder dat het teveel interieurruimte kost? Elektromotoren. BMW heeft een nieuw platform ontwikkeld voor elektrische auto’s dat ze in de toekomst in gebruik gaan met de naam Gen6. Dat is dus niet de generatie mensen die de samenleving op deze planeet moet gaan redden – dat is Gen Z. Zie dit als een soort skateboard waarop verschillende auto’s gebouwd kunnen worden.

Het nieuwe platform heeft in basis achterwielaandrijving, dus de 1-serie ook

Tegenwoordig werken veel autobouwers met vaste platforms. Daar bouwen ze dan ‘unieke’ auto’s op. Denk aan de Mini Countryman en BMW X1. Deze auto’s lijken anders, maar ze staan op hetzelfde platform. Het is meestal vrij technisch geneuzel en niet altijd even interessant, maar nu dus wel. Het nieuwe Gen6-platform gaat namelijk ook dienen als basis voor BMW’s én voor Mini’s.

Bij het platform is twee- en vierwielaandrijving mogelijk. Met vierwielaandrijving is er een motor aan de voor- en achterzijde. De achterste motor is ‘leidend’ bij het Gen6-platform van BMW. Het is namelijk de enige motor met geïntegreerde versnellingsbak en die is er alleen voor de achterwielen. Voor BMW’s is dat logisch, die hebben vaak achterwielaandrijving. Bij de kleine BMW’s – zoals de 1-serie, X1 en dus ook Mini’s – is dat nu nog niet het geval.

Ook de accu’s worden beter, maar vooral goedkoper

De nieuwe accu van dit platform gaat ook erg belangrijk worden. Want BMW belooft hele mooie percentages. Denk aan een actieradius die 30 procent groter is en 20 procent hoger rendement. Het laden gaat 30 procent sneller. Nu zijn al die procenten leuk, maar net als met de presentatie van een nieuwe smartphone is het goed om te weten welk nieuw product je vergelijkt het oude product. Het belangrijkste percentage is echter de 50 procent lagere kostprijs om de nieuwe accu’s te maken.

Lees ook: Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Als kers in de appelmoes moet het nieuwe platform ook aanzienlijk goedkoper te produceren zijn. De accu is nu nog een loodzwaar stuk ballast. In de nieuwe generatie BMW’s en Mini’s zal de accu onderdeel zijn van het chassis. Dit maakt de auto lichter, stijver en goedkoper om te produceren. Zowel de lagere kostprijs van de accu als de lagere productiekosten gaat BMW doorberekenen aan de klant. En dat is altijd goed nieuws.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *