
Gisteren in een vlotgeknipt videootje, vandaag officieel op de gevoelige plaat: de BMW 1-serie M Coupé.
Een paar specs wisten we al: de 3,0-liter TwinPower zes-in-lijn levert 340 pk en 450 Nm. Het gewicht van de auto is nu ook bekend: 1.495 kilo, wat zeker niet licht is maar toch redelijk binnen de perken, met alle elektronica en veiligheidseisen van tegenwoordig.
De prestaties mogen er zijn: van 0 naar 100 in 4,9 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Ook leuk om te weten is de sprinttijd van 0 naar 200: een zeer rappe 17,3 seconden. Het verbruik blijft steken op 9,6 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 226 gram per kilometer.
Uiteraard heeft BMW’s M-divisie niet alleen over de motor, maar ook over de rest van de auto een uitgebreid plasje gedaan. Onder andere de aerodynamica, het onderstel, de remmen en het differentieel werden aangepakt. Het interieur barst van de alcantara, felgekleurde stiksels en ander bijzonder spul.
Rond mei/juni 2011 maakt de BMW 1-serie M Coupé zijn entree, voor een nog onbekende (maar ongetwijfeld niet malse) prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
