Nog niet zo lang geleden schreven wij – met groot plezier uiteraard – dit artikel. Het ging om de Europese verkopen van sedans in het premium D-segment. Het D-segment betekent de ‘middenklasse auto’, zoals een Peugeot 508 of Volkswagen Passat. Het premium D-segment zijn de duurdere (vandaar de toevoeging premium) auto’s, zoals de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. En natuurlijk de BMW 3-serie, de absolute koploper in het segment. Zijn er leuke BMW 3-serie alternatieven?

De populariteit van BMW in dit winstgevende stukje van de markt is echt bizar te noemen: de 3-serie en afgeleiden (4-serie en i4) hebben op dit moment 42% van de markt in handen. Je gaat je afvragen of er geen concurrenten zijn, op Audi, Mercedes en Volvo na. Jawel, die zijn er zeker geweest. Ze zijn alleen een stukje zeldzamer. Daarom gingen wij even rondje langs de autozoekwebsites. Welke obscure concurrenten van de 3-serie zijn er in Nederland te vinden? En wat heb je voor dat geld? Is het de moeite waard?

Jaguar XE Prestige 2.0t

18.945 euro – 2017 – 135.000 km

Van alle alternatieven voor de BMW 3-serie kwam deze Jaguar heel erg dichtbij. De door Ian Callum ontworpen auto is nog altijd een fraaie om te zien, met name schuin van achteren. Jaguar maakte niet de fout door een hele dikke benzinemotor aan te bieden en het daarbij te laten. Je kon kiezen uit diverse benzine- en dieselmotoren. Er was zelfs een milieuvriendelijke schraapdiesel (de E-Performance diesel met 163 pk). De 2.0t benzinemotor duidt op het feit dat er een Ingenium-motor in ligt.

In dit geval levert ie 200 pk, wat marktconform is, net zoals de achttraps automatische transmissie. Je krijgt voor 19 mille meer auto dan bij een gelijk uitgeruste BMW 320i. Rijdt de XE dan minder goed? Nee, de XE rijdt beter dankzij een hoogwaardiger onderstel en stuurinstallatie. Het grootste nadeel is het interieur. Dat is niet zozeer slecht, maar wel een beetje ouderwets en doet niet heel luxe aan. Zelfs in deze Prestige-uitvoering ervaar je niet de luxe die je van Jaguar verwacht. Maar voor dit geld is het een topaanbieding.

Cadillac ATS 2.0t

17.945 euro – 2014 – 140.000 km

Ook Cadillac nam dit gedeelte van de markt bloedserieus na het BLS-debacle (dat was een Saab 9-3 met Cadillac-logo op de neus). De ATS kreeg een compleet nieuw platform met achterwielaandrijving. Mocht je bij Cadillac nog altijd denken aan zompige slagschepen, dan zul je zeer verrast zijn over de Cadillac ATS. De CTS is al veel sportiever dan je zou mogen verwachten van een dergelijke Amerikaan, en de compactere ATS al helemaal.

De ingrediënten zijn verder allemaal goed, een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 276 pk en 353 Nm. Jazeker, Cadillac sloeg het 316i-, 318i-, 320i- en 328i-niveau in een keer over. Standaard kreeg je ook een sperdifferentieel en een handbak. Kortom, een echte rijdersauto. Uiteindelijk waren er maar een handjevol Nederlanders die er eentje kochten. Absoluut een van de leukste BMW 3-alternatieven (die iedereen weer vergeten is).

Lexus IS300h

17.995 euro – 2013 – 150.000 km

De Lexus IS is in het leven geroepen om het de BMW 3-serie lastig te maken, maar dat is nooit helemaal gelukt. In Europa althans. In Nederland kwam dat vooral omdat de keuze zeer beperkt is, want hier kon je alleen de hybride-versie kopen. Dat rijdt als een stuk sashimi met veel te weinig wasabi. Het onderstel is namelijk erg goed, maar de aandrijflijn staat gewoon te veel in de spaarmodus. Nu is het wel een perfecte auto voor als je de hele dag 80 tot 120 km/u rijdt en af en toe door stedelijke gebieden. Oh, wacht.

Deze derde generatie van de IS (XE voor intimi) is aanzienlijk beter dan zijn voorgangers als het gaat om de interieurkwaliteit. Jammer dat wij de IS200t (2,0-liter turbo met 211 pk) of de IS350 (3,5-liter V6 met 306 pk) niet kregen. Die sluiten misschien wat beter aan bij wat occasionkopers zoeken. Aan de andere kant heb je een zuinige hybride in fraaie premium-verpakking voor een bescheiden bedrag. Ze zijn nog eens heel erg betrouwbaar ook.

Tesla Model 3 SR Plus

18.880 euro – 2020 – 165.000 km

Een Tesla is toch niet premium? Dat is een lastige. Aanvankelijk positioneerde Tesla zich wel als zodanig met de Model S en Model X. De Model 3 is echter een sportieve sedan die je kunt krijgen met achterwielaandrijving. Ze worden ook steeds betaalbaarder, zeker nu er een enorme tsunami van Model 3’s op komst is per 1 januari 2025.

In vergelijking met de Model S is de Model 3 vele malen leuker om mee te rijden. Alles gaat net eventjes wat directer. Heel stiekem zijn de basis-versies het leukste om te rijden, omdat deze wat lichter zijn en dus wat gewilliger van richting veranderen. Qua prestaties is het meer dan prima, het is alsnog een van de snellere auto’s in dit overzicht.

Infiniti Q50 2.0t Business Premium

16.895 euro – 2015 – 120.000 km

Eh, wat? Infiniti? Dat waren toch speakers? Eh, nee, dat is Infinity, dit is Infiniti, het luxemerk van Nissan dat in de VS al in de jaren ’80 bestond. Het merk is ook kort actief geweest in Europa. De Infiniti Q50 is de rechtstreekse concurrent van de 3-serie, je kon hem zelfs met dieselmotor krijgen of een dikke zescilinder met 400 pk. In dit geval gaan we voor de gulden middenweg met de 2.0t met 211 pk.

Een prima alternatief voor een 320i. Je krijgt sowieso veel waar voor je geld, want Infiniti’s zijn vrij luxe uitgerust. Is de Q50 dan ook beter dan een 3-serie? Niet beter, maar ook niet veel slechter. Qua techniek is het een combinatie van Mercedes-motoren en Nissan. Ook wel cool: in Japan heet deze auto de Nissan Skyline. Geeft hem meteen een mythische status, nietwaar?

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD Super

16.845 euro – 2017 – 130.000 km

Maar dit is een diesel? Dat klopt. De Giulia is er natuurlijk ook op benzine, maar die zijn een heel stuk duurder. Al jarenlang kosten ze meer dan 20.000 euro, terwijl de diesels wel ietsjes meer afschrijven. Als hoge kilometerstanden geen probleem zijn, kun je ze vinden voor 13.000 euro of minder. De Giulia is een zeer verlate opvolger van de 159 en had niet anders kunnen zijn. De Giulia heeft namelijk achterwielaandrijving én is een stuk lichter. Leuk weetje: de cardanas naar achteren is van carbon.

In vergelijking met een 3-serie van de F30-generatie is de Giulia de betere. De Alfa Romeo stuurt strakker, heeft minder last van bodyroll en is meer fun op bochtige B-weg. En om eerlijk te zijn is de Alfa Romeo ook wat mooier om te zien. De achttraps automaat is dezelfde ZF-unit die je vindt in de BMW. Dus waarom kocht iedereen de BMW en niet deze? Geen idee, we raden iedereen aan alsnog even te sturen met de Alfa. Oh, het infotainmentsysteem is niet echt bijzonder goed in vergelijking met BMW’s iDrive.

Reacties

  • Chris heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    In plaats van de XE zou ik een XF kiezen (ook met V6) , ziet er beter uit en voelt heel degelijk aan. De sportbrake is ook fraai. Alleen zit je dan wel in een iets hogere klasse.

    Reageer
  • Martin heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Als je dat aan 100 mensen vraagt krijg je 100 verschillende antwoorden. Net als bij de vraag wanneer een auto ‘sportief’ weggedrag heeft ipv ‘dynamisch’.

    Of, of, of.. wanneer is een auto een echte GT of een Coupé?

    Echt vragen die superbelangrijk zijn ook. 😂

    • Martin heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

      Dit was dus in antwoord op de vraag van Trust.

      Reageer
    Reageer
  • MiniJoe heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Als je BMW 3 serie premium noemt, moet je naar de oogarts, het is gewoon de Opel Kadet van tegenwoordig.

    • Trust heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

      Wat is ‘premium’ dan precies?

      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Dat de Jaguar zo goed rijdt wist ik niet, van de Alfa wist ik het wel.

    Ik heb desondanks en een tikjevoorspelbaar voor een BMW 440i gekozen omdat ik geen 4 pitter wilde en ook geen circuitmonster. Had Alfa een V6 met rond de 350pk gehad, dan was het verhaal wel anders geweest.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear