
Alleen als Greenpeace besluit om haaienvinnensoep en walvissenleer te verkopen, ga je zo’n ommezwaai nog eens vinden. Deze BMW 3-serie had ooit een LS-V8 van General Motors onder de motorkap (op zich al raar), en nu ligt er een volledig elektrische aandrijflijn van Tesla onder de oude koets.
Eigenaar Jon Volk wilde ‘iets anders, en de technologie nu al leren in plaats van het over een paar jaar in te moeten halen’. Dus ging hij helemaal zelfstandig aan de slag om een BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn te bouwen. Een soort retro-i3, maar dan cooler en sneller.
Hij tekende de benodigde onderdelen en montagebeugels op de computer en het project ging naar eigen zeggen ‘bijna te makkelijk’. Het vermogen zou rond de 380 pk moeten liggen, al moet de BMW nog op de rollerbank voor een definitieve uitdraai. Van nul naar nieuwe banden doet de BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn binnen enkele seconden.
De batterijen komen van GM en de totale capaciteit is 32 kWh. Een deel van de batterijen ligt op de plek waar ooit de motor lag, de rest ligt achterin de BMW. Het gewicht ligt rond de 1.340 kilo. De actieradius zou rond de 160 kilometer liggen – perfect voor een weekendspeeltje.
BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn
https://youtu.be/hn7dS4ZKu30
Foto’s: Jon Volk
Thanks Ivan voor de tip!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

“De batterijen komen van GM en de totale capaciteit is 32 kW.”
32 kWh denk ik dan?
Jazeker! Aangepast