Alleen als Greenpeace besluit om haaienvinnensoep en walvissenleer te verkopen, ga je zo’n ommezwaai nog eens vinden. Deze BMW 3-serie had ooit een LS-V8 van General Motors onder de motorkap (op zich al raar), en nu ligt er een volledig elektrische aandrijflijn van Tesla onder de oude koets.
Eigenaar Jon Volk wilde ‘iets anders, en de technologie nu al leren in plaats van het over een paar jaar in te moeten halen’. Dus ging hij helemaal zelfstandig aan de slag om een BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn te bouwen. Een soort retro-i3, maar dan cooler en sneller.
Hij tekende de benodigde onderdelen en montagebeugels op de computer en het project ging naar eigen zeggen ‘bijna te makkelijk’. Het vermogen zou rond de 380 pk moeten liggen, al moet de BMW nog op de rollerbank voor een definitieve uitdraai. Van nul naar nieuwe banden doet de BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn binnen enkele seconden.
De batterijen komen van GM en de totale capaciteit is 32 kWh. Een deel van de batterijen ligt op de plek waar ooit de motor lag, de rest ligt achterin de BMW. Het gewicht ligt rond de 1.340 kilo. De actieradius zou rond de 160 kilometer liggen – perfect voor een weekendspeeltje.
BMW 3-serie met een Tesla-aandrijflijn
https://youtu.be/hn7dS4ZKu30
Foto’s: Jon Volk
Thanks Ivan voor de tip!
Jeroen heeft op 8 mei 2019 geschreven:
“De batterijen komen van GM en de totale capaciteit is 32 kW.”
32 kWh denk ik dan?
Mattijn Nederend heeft op 9 mei 2019 geschreven:
Jazeker! Aangepast