Terwijl de rest van de wereld als makke schapen achter de SUV-hype aanloopt, houden de Duitsers moedig stand. Duitsers kopen meer stationwagens dan vrijwel iedere andere nationaliteit, en dus maakt BMW die al sinds jaar en dag met groot succes. Lang verhaal kort: er is eigenlijk geen reden te bedenken waarom je beter een 5-serie sedan zou kiezen, want je wint met de station op vrijwel alle vlakken.
Fris
Hij ziet er goed uit. Het frisse, lange dak maakt een nette draai naar een subtiele vouw om de ruiten heen. Hij wekt niet de suggestie dat er een kunstmatige uitbouw aan is toegevoegd. Zoals bij de meeste BMW-stations kun je de achterruit los van de klep openen, wat handig is als je er alleen iets lichts en kleins in wilt leggen of uit wilt pakken.
Als je de hele achterklep opent, tref je een lange en brede bak aan. Het afdekscherm beweegt automatisch mee. Dat scherm en het net voor de hond kun je netjes oprollen en opbergen in een speciaal daarvoor bedoelde ruimte onder de vloer, voor als je de achterbank wilt neerklappen. Die doet dat indien gewenst in een driedelige verhouding 40:20:40. Dakrails zorgen ervoor dat je ook nog bovenop spullen kwijt kunt, als de enorme capaciteit binnenin niet genoeg voor je is. Maak je geen zorgen om het gewicht: luchtvering met niveauregeling op de achteras is op de nieuwe 5-serie Touring gewoon standaard.
Wat weegt de BMW 530d?
Wat het gewicht van de auto zelf betreft: hij is tot 100 kilo lichter dan de vorige versie – dezelfde constructie die ervoor heeft gezorgd dat de sedan is afgevallen, wordt ook hier toegepast. Lichtgewicht aluminium en ultrasterk staal spelen daarin een prominente rol. Hij weegt nu 1.825 kilo.
Alles wat we je al hebben verteld over het rijden in de 5-serie sedan geldt ook voor de Touring. Als de vijfde deur de prestaties al compromitteert, hebben wij het niet kunnen merken.
De 520d zal waarschijnlijk de bestverkopende motorisering worden. Hij doet het leuk voor een basismodel: hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden. En zeker als je je realiseert dat het een doorgaans nogal rumoerige viercilinder diesel betreft, is ie behoorlijk stil. Stap je in de 530d, dan krijg je aanzienlijk meer finesse en vele malen indrukwekkender prestaties.
In bochten beweegt de nieuwe 5 zich lichter dan voorheen. Hij betrekt je subtiel maar helder bij de actie, op een wijze die geen enkele van z’n rivalen ‘m nadoet. Toch – en dit geeft echt de doorslag – is ie, ondanks al z’n sportiviteit en dynamiek, op het briljante af comfortabel. Hij draagt je vloeiend en soepel over de weg, terwijl het windgeruis nooit meer wordt dan een ver gefluister, zelfs niet bij Autobahn-snelheden.
Specificaties BMW 530D
Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
265 pk @ 4.000 tpm
620 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
124 g/km CO2
C Label
Afmetingen
4.942 x 1.868 x 1.464 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.825 kg
66 l (diesel)
570/1.700 l (bagage)
Prijzen
€ 76.019 (NL)
€ 63.400 (B) – standaard
Vonnis
De auto voor de rest van je leven: hij is niet alleen ongelooflijk goed gemaakt, maar ook nog eens bijzonder leuk om te rijden en nog praktisch ingesteld bovendien. Maakt de sedan overbodig, zeker als je een hond en kinderen hebt
Reacties