Is een viercilinder voldoende in een BMW 5-serie Touring? Dat is de eeuwige discussie. Nuchter beschouwd heb je niet meer nodig dan een viercilinder. Maar ja, nuchter beschouwd heb je ook geen BMW 5-serie nodig. Dus ja, als je een 5-serie koopt, wil je die zescilinder hebben. Goed nieuws voor mensen die zo denken: de stationwagen is nu als 550e Touring te krijgen met de enige juiste motor: een zes-in-lijn.

Deze uitvoering noemt BMW dus de 550e en dat impliceert dat het een plug-in hybride is. Er is buiten de EU ook een 540i met enkel en alleen de zes-in-lijn. Wij krijgen automatisch de accu en elektromotor erbij. Hierdoor is de uitstoot volgens de WLTP een stukje lager, wat de auto makkelijker verkoopbaar maakt. Wij zijn al blij dat er eindelijk een zescilinder lijnmotor beschik is voor de BMW 5-serie Touring. Je gaat toch ook niet naar De Librije toe voor de daghap met salade? Dan wil je toch ook het verrassingsmenu?

Aandrijflijn van de BMW 550e Touring xDrive

De 3,0-liter zescilinder levert 313 pk en 450 Nm. Dat is voor een B58 (de motorcode van dit blok) erg weinig, dus er zullen wel wat chiptuners opstaan om dit aantal serieus te verhogen. Dankzij de elektromotor is het systeemvermogen 489 pk en het systeemkoppel bedraagt maar liefst 700 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,4 seconden achter de rug en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u (goh). In principe heb je die M5 Touring niet eens nodig, alhoewel dit apparaat zo’n 2.200 kilo weegt.

BMW 550e xDrive Touring wit zijkant achter rijdend

De prijs van de 550e Touring is een niet mis te verstane 88.468 euro. Daarbij moeten we wel aantekenen dat het M-sportpakket standaard krijgt meegeleverd (op de sedan is dat optioneel). Er is overigens meer 5-serie Touring nieuws te vertellen. Er is nu ook een 520i Touring met ‘slechts’ 204 pk. Bestel dan wel het M-pakket en de badge-delete, anders lachen ze je uit in je Vinexwijk. Het is de goedkoopste 5-serie Touring, alhoewel een prijs van 69.822 euro absoluut niet misselijk is.

Lees ook: Deze Shooting Brake is mooier dan een BMW 5-serie Touring

Dan is er nog een derde nieuwe variant, in de vorm van de i5 xDrive40. Deze heeft 394 pk en 590 Nm en sprint in 5,5 seconden naar de 100 km/u. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 81,2 kWh. Nadeel is de prijs van 82.284 euro. De versie met achterwielaandrijving is 10 mille goedkoper en komt verder op een accu (560 km in plaats van 520 km). Maar je hebt in elk geval meer keuze. Mooi, toch? De 550e Touring is per direct te bestellen, net als de andere uitvoeringen.

Reacties

  • Matt heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Wat jammer dat de achterruit niet meer open kan 😔

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)