Hoe herken je een Nederlandse auto die ooit uit België geïmporteerd is? Nee, het zijn niet rammelende schokbrekers, jij lolbroek. Het is de brandblusser voorin de auto. Of in ieder geval het overgebleven beugeltje van de brandblusser (en anders de gaten in de bekleding). Want in België is het verplicht om een brandblusser in de auto te hebben. BMW en Mini zijn gestart met brandblussers voor auto’s, maar niet voor België.
Aan het einde van dit jaar moet elke nieuwe auto met meer dan vijf zitplaatsen in Zuid-Korea verplicht een brandblusser hebben. Nu kun je als automerk gewoon zo’n lelijk rood ding bij de Action halen, maar BMW en Mini willen een blusser die fijner is voor de ogen. Om naar te kijken dan, want we raden af de blusser op je oogballen te gebruiken. BMW’s krijgen dus een mooie blauwe BMW-blusser en Mini’s krijgen een mooie zwarte blusser met het merklogo erop.
De brandblussers van BMW en Mini hebben botsproeven doorstaan
Volgens BMW is de behuizing van de blusser sterk genoeg om ‘secundaire schade door een botsing te voorkomen.’ Daarnaast is de spuithoek acht keer breder dan een normale blusser, waardoor het blusvermogen 30 procent beter zou zijn. Ook zou er zelfs milieuvriendelijk brandbluspoeder in de brandbestrijders van BMW en Mini zitten.
Je krijgt zelfs een mooi tasje bij de brandblusser van Mini en BMW. Dat is gelijk ook de enige kanttekening die we willen plaatsen: wil je de brandblusser echt in een afgesloten tasje achterin hebben liggen? Niet omdat het daar ruimte inneemt, maar omdat je in een noodsituatie het liefst zo snel mogelijk de milieuvriendelijke blusser in de hand wilt hebben. En zo is het toch ineens slim om naar België te kijken: monteer dat ding aan de passagierskant zodat je er gelijk bij kunt.
Nog geen plannen voor België
Bij BMW lezen we nog niets over eventuele plannen om de brandblusser ook naar België te halen. Jammer, want elke auto moet daar een blusser hebben en het liefst wil je er dan eentje met het logo van jouw automerk. In België zullen ze vast weer andere normen hebben voor blussers dan in Zuid-Korea, dus het is nog maar de vraag of ze zullen voldoen. Het is in ieder geval vast lastiger dan een container vullen en naar Antwerpen sturen.
Frank heeft op 7 september 2024 geschreven:
Tevens kan bij de auto’s voor de Belgische markt de spiegels en richting aanwijzers worden weggelaten, deze worden daar toch niet gebruikt.
Pilariepa heeft op 9 september 2024 geschreven:
In Nederland & Duitsland..
Kunnen ze er ook wel wat van.
Zou zeker weten voor sommige een optie geweest zijn waar ze extra voor hebben moeten betalen.. ofs