Als het gaat om dikke uitvoeringen van normale auto’s, doet BMW het altijd meer dan uitstekend. Dat komt mede door de enorme benzinemotoren. Die liggen al lange tijd onder vuur vanwege de hoge uitstoot, maar ze bieden wel wat de klanten willen: veel vermogen, veel koppel, veel kabaal en veel beleving. Binnenkort worden de emissie-eisen nog strenger, maar BMW M heeft al een manier gevonden om daaraan te voldoen met dikke motoren. Dat ‘verklapt’ BMW M-baas Frank van Meel aan Autocar.

Binnenkort zijn de Euro 7-emissie-eisen van kracht. Die zijn op zich niet zozeer nóg strenger dan de huidige Euro 6e-eisen. Het grote verschil is dat er nu gekeken wordt of de auto de opgegeven uitstoot ook daadwerkelijk kan halen. En dat gaat vooral voor auto’s met een sportieve inslag heel erg lastig worden.

Extra brandstof om te koelen straks niet meer toegestaan

De snelle BMW-modellen zijn namelijk niet populair om alleen mee te cruisen – mensen rijden er ook harder mee. Hoe meer vermogen je aanspreekt, hoe hoger de temperaturen worden in de motor. Normaliter herkent de motor dit en spuit deze extra brandstof in om het blok te koelen. Dat is een van de redenen waarom het verbruik op hoge snelheid buitenproportioneel hoog is. Dat ’trucje’ is straks niet meer toegestaan onder Euro 7.

BMW M5 Touring achterkant rood met michelin banden

Dus BMW moet iets anders bedenken, willen ze die enorme zes-in-lijn- en V8-motoren behouden. Het goede nieuws voor liefhebbers is dat dat het geval is. Van Meel zegt: ‘De zescilinder-lijnmotor is onze erfenis, en de V8 heeft een lange geschiedenis in de racerij, dus we zijn van plan hiermee door te gaan.’ Dus die twee dikke motoren zullen blijven.

BMW M modellen met dikke motoren blijven dus

BMW heeft een methode gevonden om de motoren onder zware belasting te koelen, zonder extra brandstof te gebruiken. Uiteraard verklapt Van Meel de methode nog niet, want de concurrentie zit natuurlijk met hetzelfde probleem. Wel zegt de BMW M-baas dat het om een ‘heel interessante’ uitvinding gaat. Overigens heeft Porsche met de minimale elektrische ondersteuning van de Carrera GTS (de T-Hybrid) een oplossing gevonden voor hetzelfde probleem.

Lees ook: Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Je hoeft niet bang te zijn dat BMW kiest voor de route van een piepkleine viercilinder, gecombineerd met een enorme elektromotor om toch aan een interessant vermogen te komen. Dat gaat niet gebeuren. BMW M-modellen moeten niet alleen de prestaties leveren – dat moet ook op een specifieke wijze gebeuren. Dat lukt niet met een viercilindermotor. Daarnaast zou dat concept nog zwaarder worden, wat in het geval van de M5 bijna niet is voor te stellen. Eind 2026 gaan de nieuwe eisen van kracht.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear