TopGear reed net met de nieuwe BMW M135i. In het augustusnummer vind je het hele verslag, hier vast de highlights.

Testobject: BMW M135i
Uitvoering: Driedeurs hatch
Locatie: München
Weersomstandigheden: Droog maar bewolkt en fris – ook niet echt zomers

Wat reden we?
Het nieuwe topmodel van de 1-serie, in de eveneens nieuwe driedeurs-verschijning.

Beviel het?
Zo! Om niet te zeggen: wat een briljante auto. Stel je even voor: een ‘ouderwetse’ zescilinder in lijn, met bijbehorend en nog behoorlijk opgepookt geluid, die zomaar even 320 (driehonderdtwintig) pk naar de achterwielen stuurt, in een auto met het formaat van een VW Golf. Die dan, in beste BMW-traditie, gebouwd is met de specifieke opdracht om het Fahren een beetje Freude te geven. Of het beviel, vragen ze dan…

Nog bijzonderheden?
Een auto als deze is één en al bijzonderheid. Dat het zo allejakkes hard gaat (0-100 in 4,9 seconden, top een begrensde 250 km/u)  en zo makkelijk rijdt, dat hij niet constant uitdaagt maar je álles geeft als je er om vraagt, dat hij er lekker dik maar niet over the top uitziet, dat hij zo briljant stuurt, dat hij zalig zit, zo overdonderend klinkt, dat hij het ook in de ruigste (Sport+) stand nog vertikt om oncomfortabel te worden.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De M135i komt na de zomer, eerst als driedeurs hatch. Eind dit jaar komt er, bijzonder, ook een versie met xDrive, ofwel vierwielaandrijving. Wie 53.000 euro op de toonbankt mikt, krijgt nog een paar dubbeltjes terug ook.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Een adembenemende auto. We kunnen domweg geen minpunten vinden. Of het moet zijn dat deze jongen een eventuele 1M volkomen overbodig maakt. Tenzij die over raketaandrijving beschikt.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear