BMW is een van de weinige merken die nog een zescilindermotor levert in een relatief kleine auto. Sterker nog, je hebt zelfs keuze: een M240i of de superdikke M2. Zeker in dat laatste geval bepaalt de motor voor een groot gedeelte de ervaring van de auto. We waren dan ook heel erg verrast dat de snelste variant, de BMW M2 Racing, de zescilinder vaarwel zegt en overstapt naar een viercilinder.

Voordat je in het toetsenbord klimt of de BMW-dealer gaat barricaderen terwijl je een vikingmuts draagt: de BMW M2 Racing is níet de straatauto die je bij de dealer om de hoek kan krijgen. Het is een zogenaamde klantenraceauto. Dat betekent dat BMW Motorsport de M2 Racing bouwt voor raceteams. BMW racet er zelf niet mee, maar andere teams kunnen bij BMW een M2 Racing kopen en dan deelnemen aan verschillende raceklasses.

Waarom doet BMW dit eigenlijk?

Er zijn twee grote voordelen aan een viercilinder voor de BMW M2 Racing. Ten eerste scheelt het gewoon een hoop geld. Een zescilinder is veel dorstiger en duurder in onderhoud (denk ook aan bandenslijtage). Een andere reden is dat de M2 Racing nu geschikt is voor veel meer verschillende raceklasses, waar een cilinderinhoud van twee liter het maximum is. Voor BMW Motorsport betekent dit dat hun afzetmarkt veel groter is. De M4 GT4 en GT3 behouden overigens nog wel hun zescilinder.

Voorheen hadden de M235i Racing, M240i Racing en M2 CS Racing – net als de straatversies – een zescilindermotor. De viercilinder motor in de BMW M2 Racing is nu een speciale uitvoering van de B48. Dit motortype kun je ook krijgen in onder andere de BMW 230i. In dit geval is de motor goed voor 313 pk en 420 Nm. Het vermogen is overigens af te stellen. Een zeventraps ZF 8HP-automaat en sperdifferentieel zijn standaard. De topsnelheid bedraagt alsnog ‘meer dan 270 km/u’.

BMW M2 Racing (G87) blauw wit rood zwart (2025) zijkant links schuin voor pitstraat

De BMW M2 Racing wordt in de fabriek in San Lois, Mexico gebouwd. Standaard heeft deze een KW-schroefset, verstelbare anti-rollbars en gesmede velgen. Ook is het interieur grotendeels gestript. Of beter gezegd, dat is nooit aangekleed. Een racestoel, rolkooi, harnasgordel, digitaal instrumentarium en brandblusser zijn de enige luxe aan boord. De prijs van dit alles: slechts 98.000 euro.

Lees ook: De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Is een viercilinder BMW M2 wel historisch verantwoord?

Ja, eigenlijk heel erg. Ondanks dat de BMW zescilinders magistrale motoren zijn, heeft het merk een lange historie qua bijzondere viercilinders. Want wat was ook alweer de meest magistrale M3 ooit gebouwd? Precies, de E30-generatie en die had een 2,3-liter grote viercilinder. En de voorganger, de 2002 Turbo, had een 2,0-liter viercilinderturbomotor. Dus in dat licht bezien is een BMW M2 met viercilinder historisch verwantwoord.

BMW M2 Racing (G87) blauw wit rood zwart (2025) zijkant rechts achter schuin

Is het heel erg dat de M2 nu een viercilinder heeft?

Nou, stiekem zijn we eigenlijk wel benieuwd. Want hoe gaaf een M2 ook is, die motor is niet alleen bijzonder krachtig, maar ook erg groot en erg zwaar. Het chassis in combinatie met een lichtere motor (minder gewicht in de neus) moet een droom zijn om te besturen. Het gewicht van de M2 Racing ligt onder de 1.500 kilo, terwijl het rijklaargewicht van een M2 met zescilinder al gauw 1.800 kilogram is. Reken er maar op dat de BMW M2 met viercilinder op het circuit de snelste M2 zal zijn.

Eén reactie op “BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear