
Woensdag lekten ze al het www op, en inmiddels heeft BMW ze officieel bevestigd: de nieuwe toppers in het segment '911'jes pesten met twee kinderzitjes op de achterbank', de M3 Sedan en M4 Coupé.
Hier zijn de cijfers die je wilt weten: een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's, 431 pk, 550 Nm (40 procent meer dan de V8 uit de oude M3) tussen 1.800 en 5.390 tpm, een gewicht dat 80 kilo lager ligt en een verbruik – 8,3 l/100 km – dat met 25 procent is geslonken. De M3 en M4 zijn er met handgeschakelde zesbak (standaard) of een zeventraps M Drivelogic dubbelkoppel-flipperbak; met die laatste wordt de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden afgelegd. De top: 250 km/u, tenzij je een M Driver's Package bestelt, dan wordt het 280 km/u.
Oh ja, sorry, je wilt natuurlijk ook de CO2-uitstoot weten: die is slechts 194 g/km.
Qua uiterlijk zijn de auto's behoorlijk dicht bij de M4 conceptcar gebleven, inclusief voorbumper met creatieve hoeken, vouwen en gaten, een dak van koolstofvezel, de klassieke vier uitlaatpijpjes en een goede power bulge op de motorkap. De grille is zwart, de kieuwen zijn talrijk, en er zijn keramische remmen te krijgen – met gouden klauwen.
Onderhuids vinden we een aluminium onderstel en de nieuwste generatie elektrische stuurbekrachtiging met drie standen. Maar het allermooiste aan de nieuwe M3 en M4, mocht je de versie met dubbele koppeling bestellen, is het volgende: mede dankzij het standaard actieve M-differentieel beschikt de launch control over een functie met de veelzeggende naam Smokey Burnout. Ja, deze BMW helpt je om je achterbanden zo effectief mogelijk om te zetten in een rookshow voor juichende toeschouwers. Iedere auto met een dergelijk knopje moet wel een fantastische auto zijn, maar dit zijn producten van BMW M. Ze zullen fenomenaal zijn.
Halverwege 2014 maken de M3 en M4 hun opwachting bij de dealers voor een nog onbekende prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
