
Woensdag lekten ze al het www op, en inmiddels heeft BMW ze officieel bevestigd: de nieuwe toppers in het segment '911'jes pesten met twee kinderzitjes op de achterbank', de M3 Sedan en M4 Coupé.
Hier zijn de cijfers die je wilt weten: een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's, 431 pk, 550 Nm (40 procent meer dan de V8 uit de oude M3) tussen 1.800 en 5.390 tpm, een gewicht dat 80 kilo lager ligt en een verbruik – 8,3 l/100 km – dat met 25 procent is geslonken. De M3 en M4 zijn er met handgeschakelde zesbak (standaard) of een zeventraps M Drivelogic dubbelkoppel-flipperbak; met die laatste wordt de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden afgelegd. De top: 250 km/u, tenzij je een M Driver's Package bestelt, dan wordt het 280 km/u.
Oh ja, sorry, je wilt natuurlijk ook de CO2-uitstoot weten: die is slechts 194 g/km.
Qua uiterlijk zijn de auto's behoorlijk dicht bij de M4 conceptcar gebleven, inclusief voorbumper met creatieve hoeken, vouwen en gaten, een dak van koolstofvezel, de klassieke vier uitlaatpijpjes en een goede power bulge op de motorkap. De grille is zwart, de kieuwen zijn talrijk, en er zijn keramische remmen te krijgen – met gouden klauwen.
Onderhuids vinden we een aluminium onderstel en de nieuwste generatie elektrische stuurbekrachtiging met drie standen. Maar het allermooiste aan de nieuwe M3 en M4, mocht je de versie met dubbele koppeling bestellen, is het volgende: mede dankzij het standaard actieve M-differentieel beschikt de launch control over een functie met de veelzeggende naam Smokey Burnout. Ja, deze BMW helpt je om je achterbanden zo effectief mogelijk om te zetten in een rookshow voor juichende toeschouwers. Iedere auto met een dergelijk knopje moet wel een fantastische auto zijn, maar dit zijn producten van BMW M. Ze zullen fenomenaal zijn.
Halverwege 2014 maken de M3 en M4 hun opwachting bij de dealers voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
