
Woensdag lekten ze al het www op, en inmiddels heeft BMW ze officieel bevestigd: de nieuwe toppers in het segment '911'jes pesten met twee kinderzitjes op de achterbank', de M3 Sedan en M4 Coupé.
Hier zijn de cijfers die je wilt weten: een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's, 431 pk, 550 Nm (40 procent meer dan de V8 uit de oude M3) tussen 1.800 en 5.390 tpm, een gewicht dat 80 kilo lager ligt en een verbruik – 8,3 l/100 km – dat met 25 procent is geslonken. De M3 en M4 zijn er met handgeschakelde zesbak (standaard) of een zeventraps M Drivelogic dubbelkoppel-flipperbak; met die laatste wordt de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden afgelegd. De top: 250 km/u, tenzij je een M Driver's Package bestelt, dan wordt het 280 km/u.
Oh ja, sorry, je wilt natuurlijk ook de CO2-uitstoot weten: die is slechts 194 g/km.
Qua uiterlijk zijn de auto's behoorlijk dicht bij de M4 conceptcar gebleven, inclusief voorbumper met creatieve hoeken, vouwen en gaten, een dak van koolstofvezel, de klassieke vier uitlaatpijpjes en een goede power bulge op de motorkap. De grille is zwart, de kieuwen zijn talrijk, en er zijn keramische remmen te krijgen – met gouden klauwen.
Onderhuids vinden we een aluminium onderstel en de nieuwste generatie elektrische stuurbekrachtiging met drie standen. Maar het allermooiste aan de nieuwe M3 en M4, mocht je de versie met dubbele koppeling bestellen, is het volgende: mede dankzij het standaard actieve M-differentieel beschikt de launch control over een functie met de veelzeggende naam Smokey Burnout. Ja, deze BMW helpt je om je achterbanden zo effectief mogelijk om te zetten in een rookshow voor juichende toeschouwers. Iedere auto met een dergelijk knopje moet wel een fantastische auto zijn, maar dit zijn producten van BMW M. Ze zullen fenomenaal zijn.
Halverwege 2014 maken de M3 en M4 hun opwachting bij de dealers voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren
