
Er is weinig dat ons een zomerser gevoel bezorgt dan een cabrio. Omdat het dak omlaag kan, weet je wel. Laat BMW nou net zo'n auto aangekondigd hebben, en nog eentje met een flinke bult pk's ook.
Jazeker: het is de M4 Cabrio, in de ronduit schitterende kleurstelling donkergrijs met rood leer. Echt, BMW, wil je ons gek hebben?
Een nadeel aan de M4 Cabrio – in onze ogen dan – is dat ie in principe hetzelfde is als de standaard 4-serie Cabrio, en dat houdt in dat ie een metalen klapdakje heeft in plaats van een mooi stoffen exemplaar. Maar niet getreurd: als het ding eenmaal opgevouwen achterin ligt, merk je daar niks meer van, en hoor je des te beter hoe het klinkt als je 431 pk richting achterwielen trapt.
Want natuurlijk heeft de M4 Cabrio dezelfde heerlijke 3,0-liter TwinPower turbo zescilinder aan boord als de M3 en de M4 Coupé, een motor die z'n vermogen pas hoog in de toeren tegenkomt maar z'n 550 Nm aan koppel lekker breed uitsmeert. Je kunt 'm krijgen met een handgeschakelde zesbak of een M Drivelogic automatische zevenbak met dubbele koppeling; met die laatste is een 0-tot-100-tijd van 4,4 seconden een feit. De top is altijd begrensd op 250 km/u, en een actief M-differentieel geeft je indien gewenst de mogelijkheid om je driftkunsten tentoon te stellen (doe maar niet bij die snelheid).
BMW meldt trots dat de M4 Cabrio 'slechts' 1.750 kilo weegt. Da's best veel als je het ons vraagt, maar vooruit: het is wel 60 kilo lichter dan zijn voorganger, mede dankzij toepassing van aluminium en koolstofvezel hier en daar. Optioneel kun je je supercabrio verrijken met keramische remmen, maar voor de rest zit de auto standaard al aardig volgestouwd: onder meer uitgebreide navigatie, Harman Kardon surround sound, adaptieve led-koplampen en elektrische en verwarmde stoelen worden op elke M4 Cabrio gemonteerd.
In het najaar – dus na de zomer, verdorie – staat de auto bij de BMW-dealers. Een prijs is nog niet bekend.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos
