
Er is weinig dat ons een zomerser gevoel bezorgt dan een cabrio. Omdat het dak omlaag kan, weet je wel. Laat BMW nou net zo'n auto aangekondigd hebben, en nog eentje met een flinke bult pk's ook.
Jazeker: het is de M4 Cabrio, in de ronduit schitterende kleurstelling donkergrijs met rood leer. Echt, BMW, wil je ons gek hebben?
Een nadeel aan de M4 Cabrio – in onze ogen dan – is dat ie in principe hetzelfde is als de standaard 4-serie Cabrio, en dat houdt in dat ie een metalen klapdakje heeft in plaats van een mooi stoffen exemplaar. Maar niet getreurd: als het ding eenmaal opgevouwen achterin ligt, merk je daar niks meer van, en hoor je des te beter hoe het klinkt als je 431 pk richting achterwielen trapt.
Want natuurlijk heeft de M4 Cabrio dezelfde heerlijke 3,0-liter TwinPower turbo zescilinder aan boord als de M3 en de M4 Coupé, een motor die z'n vermogen pas hoog in de toeren tegenkomt maar z'n 550 Nm aan koppel lekker breed uitsmeert. Je kunt 'm krijgen met een handgeschakelde zesbak of een M Drivelogic automatische zevenbak met dubbele koppeling; met die laatste is een 0-tot-100-tijd van 4,4 seconden een feit. De top is altijd begrensd op 250 km/u, en een actief M-differentieel geeft je indien gewenst de mogelijkheid om je driftkunsten tentoon te stellen (doe maar niet bij die snelheid).
BMW meldt trots dat de M4 Cabrio 'slechts' 1.750 kilo weegt. Da's best veel als je het ons vraagt, maar vooruit: het is wel 60 kilo lichter dan zijn voorganger, mede dankzij toepassing van aluminium en koolstofvezel hier en daar. Optioneel kun je je supercabrio verrijken met keramische remmen, maar voor de rest zit de auto standaard al aardig volgestouwd: onder meer uitgebreide navigatie, Harman Kardon surround sound, adaptieve led-koplampen en elektrische en verwarmde stoelen worden op elke M4 Cabrio gemonteerd.
In het najaar – dus na de zomer, verdorie – staat de auto bij de BMW-dealers. Een prijs is nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
