
Er is weinig dat ons een zomerser gevoel bezorgt dan een cabrio. Omdat het dak omlaag kan, weet je wel. Laat BMW nou net zo'n auto aangekondigd hebben, en nog eentje met een flinke bult pk's ook.
Jazeker: het is de M4 Cabrio, in de ronduit schitterende kleurstelling donkergrijs met rood leer. Echt, BMW, wil je ons gek hebben?
Een nadeel aan de M4 Cabrio – in onze ogen dan – is dat ie in principe hetzelfde is als de standaard 4-serie Cabrio, en dat houdt in dat ie een metalen klapdakje heeft in plaats van een mooi stoffen exemplaar. Maar niet getreurd: als het ding eenmaal opgevouwen achterin ligt, merk je daar niks meer van, en hoor je des te beter hoe het klinkt als je 431 pk richting achterwielen trapt.
Want natuurlijk heeft de M4 Cabrio dezelfde heerlijke 3,0-liter TwinPower turbo zescilinder aan boord als de M3 en de M4 Coupé, een motor die z'n vermogen pas hoog in de toeren tegenkomt maar z'n 550 Nm aan koppel lekker breed uitsmeert. Je kunt 'm krijgen met een handgeschakelde zesbak of een M Drivelogic automatische zevenbak met dubbele koppeling; met die laatste is een 0-tot-100-tijd van 4,4 seconden een feit. De top is altijd begrensd op 250 km/u, en een actief M-differentieel geeft je indien gewenst de mogelijkheid om je driftkunsten tentoon te stellen (doe maar niet bij die snelheid).
BMW meldt trots dat de M4 Cabrio 'slechts' 1.750 kilo weegt. Da's best veel als je het ons vraagt, maar vooruit: het is wel 60 kilo lichter dan zijn voorganger, mede dankzij toepassing van aluminium en koolstofvezel hier en daar. Optioneel kun je je supercabrio verrijken met keramische remmen, maar voor de rest zit de auto standaard al aardig volgestouwd: onder meer uitgebreide navigatie, Harman Kardon surround sound, adaptieve led-koplampen en elektrische en verwarmde stoelen worden op elke M4 Cabrio gemonteerd.
In het najaar – dus na de zomer, verdorie – staat de auto bij de BMW-dealers. Een prijs is nog niet bekend.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
