Dit is de nieuwe BMW M5 Competition. In navolging van de M2 Competition, luidt hij een nieuw tijdperk in waarin deze modellen meer op zichzelf staan, in plaats van slechts een upgrade-pakketje. Omdat ‘ik rij een M5 met het Competition-pakket’ gewoon minder lekker klinkt.

Wees gerust: de aanpak is precies hetzelfde als daarvoor. Dus hij is een beetje krachtiger, een toefje stijver en hij heeft zijn stoute schoenen aangetrokken. En de normale BMW M5 was al niet in gebrek bij al die dingen.

Is ie veel sneller?

BMW heeft de 4,4-liter twin-turbo V8 25 pk extra geschonken, waardoor het totaal op niet minder dan 625 pk komt. Dat is meer dan een Mercedes-AMG E 63 S. Het koppel mag dan niet hoger zijn geworden, het is nu wel al beschikbaar bij een lager toerental. De 0-100-tijd krimpt hiermee van 3,4 seconden naar 3,3 seconden. De topsnelheid is nog begrensd tot 250 km/u, maar als je een vinkje zet bij Driver’s Package gaat ie opeens ruim 300 km/u.

Als we even bij zijn ingewanden blijven, zien we dat hij zeven millimeter lager staat en dat de ophanging tien procent stijver is. De voorwielen hebben meer camber en de motorsteunen zijn stijver. Het eindresultaat is volgens BMW dat hij directer stuurt en hij een stuk gehoorzamer is. En wij vonden de normale M5 al zo braaf luisteren.

Om je trommelvliezen extra te verwennen is het M Sport-uitlaatsysteem een stuk luider. De fundamentele onderdelen – de achttraps automatische versnellingsbak en de vierwielaandrijving, met optionele achterwielaandrijving – zijn onveranderd gebleven.

Hoe kan ik een BMW M5 Competition herkennen?

De Competition krijgt 20-inch ‘bi-colour’ velgen – die zeer allergisch voor stoeprandjes lijken – glimmende onderdeeltjes en het woord ‘Competition’ dat verschijnt als je de auto start.

Vrij subtiel dus allemaal. Prijzen moeten nog bekend gemaakt worden. Als je al moest huilen van de prijzen van de normale M5, raden we het niet aan om deze prijslijst bekijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear