Onlangs zag je de volgende BMW M5 nog nauwelijks gecamoufleerd door de sneeuw schuiven. De nieuwe supersedan komt er aan, en kan zich beroepen op een reeks illustere voorgangers die het segment bijna eigenhandig vorm hebben gegeven. Tijd voor een tripje door de geschiedenis.

BMW M5 (E28) – 1985-1988

Als je de M535i – een door de M-divisie ontwikkelde 5-serie upgrade met 218 pk – niet meetelt, is dit de eerste echte M5. 286 pk uit een 3,5-liter zes-in-lijn, die zijn oorsprong vond in de M1. Van 0 naar 100 km/u ging ie in 6,2 seconden en hij tikte net geen 250 km/u aan.

Zoals BMW destijds zelf zei, was de M5 van buiten ‘nauwelijks te onderscheiden’ van zijn mindere broers; een kenmerk dat in de wereld van de supersedans hoog in het vaandel zou komen te staan.

BMW M5 (E34) – 1989-1995

Ook de derde generatie van de 5-serie kwam er als bescheiden bruut met een M5-badge op de kont. Deze keer was de maat van de zescilinder 3,6 liter, en werd er 315 pk in de strijd gegooid. In 1992 werd er een 3,8-liter motor gemonteerd, goed voor 340 pk. Die laatste deed de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en haalde niet minder dan 285 km/u.

Helaas voor lieve labradortjes besloten de mannen van de M-divisie om ook de nieuw geïntroduceerde 5-serie Touring tot M5 om te bouwen. Een potent en praktisch pakket, goed voor veel overstuur en daarmee gepaard gaande hondenkots.

BMW M5 (E39) – 1998-2003

Dit is nog steeds een auto om rekening mee te houden. Om heel serieus rekening mee te houden, zelfs. De derde BMW M5 verscheen in 1998, en bracht destijds BMW’s meest krachtige productiemotor met zich mee: een V8 van 5,0 liter, met een heerlijke 400 pk. Volgens BMW was ‘de 0 naar 100’ achter de rug in 4,9 seconden, maar de topsnelheid werd begrensd op 250 km/u.

BMW M5 (E60) – 2005-2010

Een 5,0-liter V10 met 400 pk klonk niet bepaald indrukwekkend. Hoe kon je met twee extra cilinders nu op hetzelfde vermogen blijven hangen? Simpel: omdat de E60 M5 standaard in ‘afwachtende aanvalsmodus’ stond. Eén druk op de M-knop en je hebt plots 507 pk, 520 Nm en een wereld van perfecte herrie. Na het indrukken van die knop ga je van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, en als je de begrenzer verwijdert, door tot een top van 330 km/u. Je zult met ons eens zijn dat dat ronduit indrukwekkende getallen zijn voor een vijfpersoons sedan met een grote kofferbak.

De productie van deze held is inmiddels ten einde – in vijf jaar zijn er 20.548 exemplaren verkocht – dus we kunnen nu alleen nog maar wachten tot zijn opvolger de schijnwerpers in gereden wordt onder het magische commentaar van Herr Siegler: ‘dit, dames en heren, is de nieuwe BMW M5…’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)