TopGear rijdt met de BMW 8-serie. In de komende editie lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.
Testobject: BMW 8-serie
Uitvoering: BMW M850i xDrive Coupé met alle opties
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: 25 graden en droog, heerlijk!
Yes, eindelijk is er een nieuwe 8!
Nou, inderdaad, het heeft even geduurd. De vorige 8 (de E31) kwam in 1989 op de markt en werd tot 1999 verkocht. Dus het heeft bijna 20 jaar geduurd voordat er een echte opvolger kwam.
En, is ie de moeite waard?
Zeker wel. In het segment van dikke GT coupés is de spoeling dun. Je hebt de S-klasse van Mercedes uiteraard, maar die is een stukje duurder (en minder bruut) en anders kom je uit bij de GT’s van Bentley, Aston Martin of zelfs Ferrari. Maar daarvoor liggen de prijzen flink ver van die van de 8-serie. Er zijn twee uitvoeringen op dit moment: de 840d met 320 pk (138.813 euro in Nederland en 102.000 euro in België) en de M850i xDrive met 530 pk (168.232 euro in Nederland en 130.000 euro in België). Dan verschijnt er nog een M8, een cabriolet (ook als 840d, M850i xDrive of M8) en een vierdeurs coupé genaamd Gran Coupe met dezelfde specs.
En de 6-serie dan?
Die verdwijnt. De 6-serie Coupe, Cabriolet en Gran Coupe zijn al uit productie, alleen die bolle 6 GT – voorheen de 5 GT – is nog leverbaar. Maar de 8-serie is nadrukkelijk geen vervanging van de 6-serie. De 8-serie springt in een nieuw, hoger segment. Hoe BMW het gat van de 6-serie gaat invullen is vooralsnog niet bekend.
Die BMW M850i heet M, en er komt een M8. Hoe dat?
De meeste mensen bestellen het topmodel dat onder de échte M komt veelal met M-pakket. BMW levert dat tegenwoordig standaard op die topmodellen en voegt daarvoor de letter M toe aan de typeaanduiding. Dus al het lekkers van dat pakket, waaronder het onderstel, heb je dan al. Pas als je echt hardcore performance wenst, koop je de echte M. Klinkt wellicht verwarrend, is vooral om marketingtechnische redenen logisch.
Nou wil ik wel eens weten hoe zo’n BMW M850i rijdt
Snappen we. Zeker ook omdat je zou kunnen denken dat een GT van 1.900 kilo een tikkie zwaar kan aanvoelen. Maar die V8 met dubbele turbo rost er als gezegd 530 pk uit, en levert al vanaf heel laag toerental 750 Nm aan koppel. Waarmee de BMW M850i simpelweg een dikke raket wordt. Je merkt nauwelijks dat je met een grote coupé rijdt: hij heeft permanente vierwielaandrijving en vierwielbesturing en alle elektronica is dusdanig verfijnd dat ie onder alle omstandigheden lichtvoetig voelt en jou het gevoel geeft ook altijd in controle te zijn.
Jullie reden ‘m ook op een circuit?
Jazeker. Het Portugese Circuito do Estoril. Normaliter ga je met een dikke GT geen circuit op, maar het biedt wel een uitgelezen mogelijkheid om te testen tot hoe ver je kunt gaan. Rijmodus in Sport Plus en gaan! Man, man, wat is deze BMW M850i snel. En handelbaar. Slechts wanneer je te laat aanremt voor een bocht merk je dat de auto zwaar is. Hij heeft dan gewoon een fractie nodig om de hele massa tot normale snelheden te brengen. Storend is dat niet want alle elektronica zorgt ervoor dat je nog steeds voldoende controle over de auto behoudt. Ervaren coureurs kunnen met de BMW M850i xDrive heerlijk en hard cleane circuitrondjes maken.
Jullie zijn dus te spreken over de auto?
Absoluut. Als je in de markt bent voor een grote, echt sportieve GT dan biedt de BMW M850i xDrive Coupé alles wat je wenst. Luxe, rust, ruimte, comfort en warpspeed. We zullen moeten afwachten hoe de M8 rijdt, maar dat model zal er nog een flinke kluif aan hebben om z’n nut te bewijzen.
Haye Mellema heeft op 27 oktober 2018 geschreven:
Ik dacht:’leuke conceptauto, maar in het echt zal ‘ie wel een stuk minder agressief ogen’, maar sjongejonge, je zou er bijna van wegrennen zo agressief ziet ‘ie d’r uit!