Het gedoe met airbagfabrikant Takata sluimert nog even door. Wereldwijd werden al miljoenen auto’s teruggeroepen omdat ploffende airbags van Takata metalen deeltjes door de cabine schoten, met soms dodelijke afloop. Het werd de ‘grootste en meest complexe terugroepactie in de Amerikaanse geschiedenis’ genoemd. De airbags werden van 2002 tot 2015 geleverd.
Het eerste defect werd in 2004 geconstateerd en pas na vijf jaar begonnen de terugroepacties. Takata ging kopje onder door de terugroepactie. En zelfs nu zijn niet alle airbags met een defect teruggeroepen. BMW Nederland verstuurde eerder deze maand een brief naar de eigenaren van 1.446 auto’s. Het gaat om modellen waar achteraf een airbag is ingebouwd. Het ging in Nederland nog niet fout.
Het gaat om de 3-serie en de 5-serie van misschien wel de mooiste generatie. ‘Er is inderdaad 15 oktober jongstleden een recall opgestart betreffende Takata-airbags voor de (oudere) modellen E46 en E39. Het betreft airbags die achteraf in de auto zijn gemonteerd’, aldus een woordvoerder van BMW tegen Automobielmanagement. Wereldwijd gaat het om honderdduizenden exemplaren, volgens het AD.
Volgens het terugroepregister van de RDW is er het volgende aan de hand: ‘Indien de Takata bestuurdersairbag-gasgenerator jarenlang aan een hoge absolute luchtvochtigheid is blootgesteld en/of als er bij de productie kwaliteitsgebreken zijn opgetreden, kunnen er airbagstoringen ontstaan.’ Omdat we in Nederland geen extreme luchtvochtigheid hebben, is de kans dat het fout gaat ook vrij klein.
Robert heeft op 29 oktober 2019 geschreven:
En ik heb net de X7 gekocht