Al sinds de jaren zestig gebruikt BMW slogans als Freude am Fahren of The Ultimate Driving Machine. In Nederland is het BMW maakt rijden geweldig. Als BMW dan 300 miljoen euro investeert in de grootste testfaciliteit van het merk tot nu toe, zou je verwachten dat het een plek is waar achterbanden komen om te sterven. Maar nee, bandenbeulen van de M-divisie zijn hier niet welkom.
BMW noemt noemt de faciliteit van 600 hectare het Future Mobility Development Center (FMDC). Je vindt het testcentrum in het Tsjechische Sokolov. Het hoofddoel van de nieuwe faciliteit is het ontwikkelen van zelfstandig rijdende auto’s. Door de enorme ruimte kunnen ze daar stukken snelweg nabootsen, maar ook het rijden in de stad simuleren of het rijden op het platteland.
Beter dan testen op de openbare weg
Een grote testfaciliteit bouwen waar alles veilig getest kan worden, klinkt een stuk verstandiger dan de zelfrijdende software als bèta vrijgeven zodat je klanten het op de openbare weg testen. De auto’s die hier getest worden, moeten uiteindelijk op niveau 4 autonoom kunnen rijden. Dit betekent volledig zelfstandig van A naar B rijden, behalve bij extreme weersomstandigheden.
Het is dus geen faciliteit waar Frank van Meel de optimale drifthoek van de volgende M5 test, al zien we best wat bochten en rotondes waar dat perfect zou kunnen. Nee, het testcentrum is een stuk verstandiger en bovendien duurzamer. Als het wegdek nat moet zijn voor testwerkzaamheden, wordt er opgevangen regenwater gebruikt en alles draait daar op groene energie.
Rob heeft op 27 juli 2023 geschreven:
Ze snappen het echt niet bij bmw, als je zelf rijdende auto’s wilt testen kan dat niet op een 600 hectare stuk land, ook niet op een 60.000 hectare stuk. Dat zal echt op de openbare weg moeten gebeuren omdat je daar de edge en corner cases tegen komt.
maarten heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Inderdaad, dit doet Mercedes ook dus laten we daar even op doorpakken om deze bezwaren wat tastbaarder te maken:
Doe je dit op je eigen stukje snelweg dan krijg je een product zoals Mercedes (DrivePilot, L3 systeem). Enkele beperkingen van dat systeem :
De omgeving waarin gereden kan worden moet van tevoren middels “premapped en voorgeladen high definition kaarten”, dus werkt niet overal en gaat nooit overal werken, Mercedes kan immers niet de hele wereld premappen, daarnaast :
Werkt alleen op snelwegen (“highway”)
Werkt alleen onder de 60KM/h (dat is mooi he? Met wat je hierboven leest)
Werkt niet: ‘s nachts, in regen, sneeuw, mist.
Werkt dus niet in de stad.
Zodra er een voetganger wordt opgemerkt direct controle terug naar mens (Dit is zogenaamd een “l3” systeem…. )
Is alleen beschikbaar op de duurste modellen (euro 100K+)
Werkt alleen als er een auto voor de auto rijdt.
Werkt ‘aardig’ in hun simulatie op hun eigen testtrack.
Bovenstaand wordt nog even woordelijk herhaald door een Mercedes medewerkster die het systeem demonstreert aan een auto journalist (voor diegenen die hun oneliners al aan het typen waren)
https://www.youtube.com/watch?v=SVuBBAWbOTk
@maarten heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Eindelijk zeg je hier iets zinnigs ondanks dat je voor de rest alleen de standaard fanboy “logica” herhaalt: het werkt niet overal en het gaat niet overal werken. Die Autopilot is een illusie en dit de weg op sturen grenst aan criminaliteit zoals elders al opgemerkt. De dodenlijsten spreken voor zich.
Maarten heeft op 30 juli 2023 geschreven:
Als je het nog eens goed leest;
Gewoon helemaal nog een keer goed lezen, alle woorden, stuk voor stuk. Dan lees je (hopelijk) dat ik het heb over Mercedes.
MERCEDES..
Wow.. dit niveau.. tenenkrommend.
Heel verstandig heeft op 27 juli 2023 geschreven:
Verantwoord ondernemen: investeren in faciliteiten ipv de mensheid als proefkonijn en tientallen doden met beta testen.
Rob heeft op 27 juli 2023 geschreven:
Zelf rijdende auto’s kun je niet in een lab testen, zeker niet de laatste 0,01% en verder
Maarten heeft op 30 juli 2023 geschreven:
@ Michael Kouwenberg.
Ben je ervan op de hoogte dat de bestuurder 100% in controle is?
Dus als FSD een (stuur)fout maakt de persoon die FSD heeft aangezet, direct in kan/zal grijpen omdat zijn/haar handen reeds aan het stuur zitten en voeten op de padelen?
Wiest je dat FSD niet de bestuurder kan overrulen maar de bestuurder wel FSD kan overrulen, de bestuurder dus (ik herhaal het even) 100% in controll is?
Laat dit even op je inwerken als je praat over “de schuldige” in situaties waarin een bestuurder betrokken was die FSD aan het testen was?
Nou is mijn vraag aan jou; heeft Musk / Tesla deze bestuurders gedwongen FSD te testen of was het de keuze van deze bestuurders dit systeem te testen, wetende dat FSD nog niet af is en er door Tesla benadrukt wordt dat de bestuurder de besturing over moet nemen wanneer dat nodig is?
Dat sommige bestuurders zich als beta testers aangemeld hadden om vervolgens tiktok filmpjes te maken en dus niet 100% in controle zijn en hiermee mogelijk een ongeluk veroorzaken, dat dit niet de schuld van Tesla, niet de schuld van Musk en wel de schuld van de bestuurder die zijn plicht om in controle te zijn, verzaakt heeft door niet in te grijpen.
De veronderstelling dat FSD “af” is en je dus een ‘gemak’ bied en je ‘verlost’ van het actief bezig zijn met het besturen van je auto is een onjuiste veronderstelling.
Dit benadrukt Tesla ook bij iedereen die wil gaan deelnemen aan de betatests.
FSD is nog niet af, het zit namelijk in Beta. Met andere woorden, je moet fouten verwachten en ingrijpen wanneer nodig.
Ben je daartoe niet in staat, dan moet je geen beta tester worden.
Als FSD wel af zou zijn en er een belofte was gedaan dat je als bestuurder niet meer in controle hoeft te zijn, het systeem je dus ‘ontlast’, dan kan je spreken van een verschuiving van de verantwoordelijkheid van ‘de bestuurder’ naar ‘het bedrijf Tesla.’ Ongelukken die dan eventueel plaats zouden vinden en veroorzaakt zijn door FSD, zijn dan (en alleen dan) toe te rekenen aan Tesla.
Denk je er anders over, ben ik benieuwd naar je argumenten.
@maarten heeft op 31 juli 2023 geschreven:
Als Elon producten met asbest, tabak en PFAS gaat verkopen, ga je hem dan ook zo obsessief verdedigen?
Dit is precies hetzelfde.
Michael Kouwenberg heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Musk stuurt 97% versies (houden we het hoog aan) de weg op. Daarom zijn er ook zoveel ongelukken mee gebeurd en zijn er tientallen mensen door overleden. Het is net als Erin Brockowicz: als Tesla niet zoveel goede advocaten had gehad, waren ze al lang kapot gemaakt (en terecht) door de nabestaanden van de slachtoffers van deze diep immorele praktijken. In dat opzicht is Tesla niets anders dan bedrijven die de schade van asbest, tabak of PFAS onder het tapijt geschoven hebben.
@michael heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Het is een kwestie van tijd voordat er op eenzelfde manier Musk gekeken wordt als naar die andere schofterige industrieelen die mensen lieten stikken voor hun eigen rijkdom.