Als je op een doorgaande weg rijdt, met een gewone, gematigde snelheid, en je zet je adaptieve dempers van de Comfort- in de Sport-stand, zou er niets moeten veranderen. Niet als de dempers echt adaptief zijn. In een rechte lijn zouden ze namelijk helemaal niet stijver hoeven te worden (als de auto niet aan grote duik- of rolneigingen onderhevig is).
Maar dat doen ze eigenlijk bijna altijd wel. De reden is simpel: als je rechtuit en rustig rijdt, is dat precies de makkelijkste gelegenheid om naar beneden te kijken en het knopje of het menu in het scherm te vinden. De ingenieurs weten dus dat je dan ook juist een verschil wílt voelen, als rechtvaardiging voor het geld dat je aan die optie hebt uitgegeven. En daar had BMW een slim trucje voor met de sportknop.
Eigenlijk hoef je niet aan de knopjes te zitten
Maar eerst dit. Adaptieve dempers, de naam zegt het al, passen zich dus aan. Als er geen noodzaak is om de boel harder te dempen, zouden ze zacht moeten blijven, zoals op een rustige rechte weg. Pas als je het stuur draait, of remt of accelereert, zouden ze stijver moeten worden om de bewegingen van de carrosserie onder controle te houden.
Ze kunnen zelfs onderstuur of overstuur beïnvloeden als je een bocht neemt; als de achterste exemplaren eerder stijver worden dan de voorste, is dat het equivalent, voor eventjes, van een stijvere stabilisatorstang achter, die kortstondig onderstuur tegengaat. Vice versa voor de exemplaren vóór. En eigenlijk kunnen ze dat ook al prima zonder een knopje voor rijmodi.
Sensoren voeden informatie aan een digitaal geheel van algoritmes voor in- en uitveren, dat goed zou moeten zijn voor alle omstandigheden. Het punt is dat ‘goed’ een kwestie van voorkeur is, vandaar dat knopje. Zo kunnen verschillende bestuurders een verschillend algoritme kiezen: comfort, sport of zelfs iets voor het circuit. Want ja, ‘goed’ is ook een kwestie van omstandigheden en op een circuit zal iedereen graag wat comfort inleveren als hij daar meer controle voor terugkrijgt.
Mensen willen wel iets voelen
Alle standen zouden zichzelf af en toe ook geheel uit moeten kunnen schakelen. Alleen iets minder vaak en voor kortere tijd als je een sportievere stand hebt gekozen. Maar zoals we al zeiden, in veel auto’s kun je voelen dat dat niet gebeurt. Ingenieurs van die auto’s noemen dat ‘de marketingknop’; bestuurders begrijpen de werking van adaptieve dempers niet en kunnen ze niet altijd voelen, en denken dus dat een sportstand altijd hard moet zijn.
Lees ook: Dit is het irritantste trucje wat automerken nu doen om kosten te besparen (in dure auto’s)
Het geniale trucje van BMW met de sportknop
BMW had heel lang een subtiel trucje om dat op te lossen. Als je de sportknop indrukte, werden de dempers gedurende 30 seconden twee keer zo stijf, om dan langzaam terug te zakken naar de stand die de ingenieurs het best vonden. Wat nog altijd iets steviger was dan ‘comfort’, maar niet zó stevig. En zo was iedereen blij.
Reacties