Wanneer zag je voor het laatst een vrachtwagen van BMW rijden? Leugenaar – BMW maakt helemaal geen vrachtwagens. Of je moet – niet geheel onterecht – de BMW X7 meetellen. Toch zijn ze daar in München bijster geïnteresseerd in vrachtwagens op waterstof. Nog specifieker: vrachtwagens met verbrandingsmotoren op waterstof. Daarom zijn ze nu vriendjes geworden met Volvo om onderzoek te doen naar het plofspul.
De Duitse overheid heeft een budget beschikbaar gesteld voor BMW om HyCET (Hydrogen Combustion Engine Trucks) op te richten. In dit onderzoeksgroepje zitten bijvoorbeeld DHL, Volvo Trucks en motorbouwer Deutz. Ze hebben nog niet besloten wie het werkstuk uiteindelijk voor de klas moet presenteren. Wel is bekend dat ze 19,5 miljoen euro budget hebben om waterstofmotoren voor vrachtwagens te onderzoeken. Daarvan komt 11,3 miljoen van de Duitse overheid.
Waterstofvrachtwagens zijn toegestaan in de toekomst
Het onderzoek bekijkt niet alleen vrachtwagens op waterstof, maar ook belangrijke kwesties als de infrastructuur. In principe beschouwt de EU waterstof als een emissievrije brandstof, dus ook met alle nieuwe regels is een verbrandingsmotor op waterstof toegestaan. Hoewel waterstof van zichzelf misschien niet de efficiëntste energiedrager is, zijn de vrachtwagens wel een stuk lichter en behoeven ze een stuk minder grondstoffen om gebouwd te worden dan trucks met honderden kWh’s aan batterijen.
BMW schrijft in een persbericht: ‘Door de kortere vultijden, het hoge laadvermogen en de veelzijdigheid in combinatie met het aantrekkelijke aanbod wordt waterstof gezien als een kansrijke brandstof voor de transportlogistiek. Het gebruik van groene waterstof geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen zal dus in de toekomst CO2-vrije langeafstandslogistiek mogelijk maken.’ BMW waarschuwde al een paar keer over een toekomst waar te veel focus ligt op de batterijauto.
Reacties