
Snelladen in minuten, honderden kilometers extra bereik en minder brandgevaar: het klinkt als toekomstmuziek, maar BMW is hard op weg die toekomst te realiseren. Het merk test nu een BMW i7 met een solid-state batterij. Dit is een batterijtype dat we al eerder eens de heilige graal onder de batterijen noemden. Door deze batterij worden elektrische auto’s lichter, goedkoper en veiliger. Om dit te vieren hebben ze foto’s vrijgegeven van mensen met laptops bij de elektrische auto.
Een solid-state batterij – ook wel vaste-stofbatterij – gebruikt geen vloeibare elektrolyt meer, maar een vaste stof. Dit mag je vergeten, want daar merk je verder niets van. Het is niet alsof de batterij nu klotst in de bochten. Volgens Solid Power, het Amerikaanse batterijbedrijf waarmee BMW samenwerkt, kunnen hun batterijen een energiedichtheid van tot 500 Wh/kg halen, vergeleken met 250–300 Wh/kg bij moderne lithium-ioncellen.
Wat betekent het in de praktijk?
Met die energiedichtheid kun je twee dingen doen. Of je verdubbelt de actieradius en behoudt hetzelfde gewicht. In het geval van de i7 zou ie ineens meer dan 1.200 kilometer moeten rijden. Of je doet een batterij met de helft van het gewicht voor dezelfde actieradius. Hoe dan ook is het winst. Voor een zware auto als de i7 kan dat al snel honderden kilo’s schelen. Welke route BMW heeft gekozen bij deze i7 is niet bekend. Over capaciteit en actieradius zegt het merk niets.

En dan is er nog de laadsnelheid. Toyota meldde eerder dat zijn solid-state batterij binnen 10 minuten van 10 naar 80 procent kan laden. Ook Solid Power mikt op laadtijden van 15 tot 20 minuten, zonder dat de batterij oververhit raakt. Daarmee verdwijnt een van de grootste ergernissen rondom EV’s: lang wachten bij de laadpaal. Ook zouden de batterijen sowieso minder vatbaar voor fik moeten zijn.
Solid-state is goedkoper
De kostprijs is een ander belangrijk voordeel. Volgens onderzoeksbureau IDTechEx kan de productiekost van een solid-state batterij op termijn 30 tot 40 procent lager uitvallen dan die van de huidige lithium-ionaccu’s. Dat komt vooral doordat de celstructuur eenvoudiger is en er minder actieve koeling nodig is. Hierdoor zouden elektrische auto’s op termijn goedkoper kunnen worden dan vergelijkbare brandstofmodellen – mits de techniek grootschalig geproduceerd kan worden.
De testauto van BMW is een aangepaste i7, waarin de nieuwe batterijcellen zijn geïntegreerd in de bestaande accustructuur. De cellen zelf komen van Solid Power, waar BMW sinds 2016 in investeert. In Duitsland is een speciale productielijn in aanbouw, waar BMW zelfstandig solid-state batterijen wil gaan ontwikkelen en assembleren. De planning: in 2025 een demovoertuig met productierijpe techniek laten zien, en ergens na 2026 de eerste BMW met solid-state batterij voor klanten.
Lees ook: De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Niet iedereen is op zoek naar een goedkope auto. Er is voor elk wat wils op de markt van eigen europese bodem. Wat onbegrijpelijk is is dat europeanen chinese autos kopen die gesubsidiëerd zijn door een communistisch regime waarvan de bedoeling is onze auto industrie kapot te maken., en dus werk gelegenheid te verluezen.
Overigens is BMW ( een premium merk) al twee jaar de nr 1 in verkopen in België!
Hey doeslief met zijn allen hiero
Maar EV’s van BMW zien er tenminste nog uit als normale auto’s vergeleken met genoemde EV’s van Hyundai en Kia. Die zijn veel te herkenbaar als EV (waarom doen veel autofabrikanten dat?) en bovenal spuuglelijk!
Natuurlijk ‘roy’ wij geloven allemaal dat jij echt Nederlands bent. 🤣
De enige reden waarom dat soort mensen zoiets roepen is om de mensen scherp te houden.
Ondertussen klopt Ford voor de EVs aan bij VW omdat de ID serie veel betere auto’s zijn. En goh wat een verrassing, de Capri en Explorer verkopen opeens als een tierelier, meer dan elke Chinese EV.
Over VW gesproken: hun CEO zei hetzelfde over een achterstand maar dan ten opzichte van Tesla. Ondertussen maakt VW een veelvoud meer aan winst dan Tesla en vliegen ze Tesla aan alle kanten voorbij met hun EVs.
Feiten liegen niet. (Chinese) propaganda verhalen bijna altijd wel.
Mensen met zo’n houding zoals u zorgen er voor dat ik twijfel of ik wel een BMW moet kopen. Ik wil niet geassocieerd worden met onbeschofte lui.
Verder, zo slecht zijn de Chinese auto’s niet. Een topman van Ford rijdt bijv al heel lang in een Chinese Xiaomi. Hij wilde hem testen en hij vond hem zo goed dat hij er lastig afstand van kon doen. Citaat: ‘Terwijl westerse automakers achterblijven op het gebied van elektrische voertuigen, benadrukt Farley hoe geavanceerd Chinese merken zijn in prijs, technologie en gebruiksgemak.’
Als ik dan toch iemand moet geloven…
Waar haal je die onzin vandaan? De Europese EV’s zijn veel en veel beter dan die uit de VS en die zijn veel en veel beter dan die uit China.
Ik vraag me af waarom mensen die soort leugens verspreiden. Welk doel hebben ze om dat te doen???
We lopen nogsteeds achter, in Europa denken ze niet aan iedereen die van alle dure autos betaalbaar te maken.
In Asia rijd je al een dikke auto met veel actieradius voor een 75% minder in prijs en de kwaliteit is ook nog eens beter.
Gezien de huidige kwaliteit van al het plastic onder de motorkap bij BMW staat auto’s al stil met panne voordat de batterij leeg is.
Één bmw rijder blijft iet arrogant oft nu op naft diesel of elentrik is… En pinkers zullen ze nooit leren gebruiken.
BMW loopt gewoon voor op de Koreanen hoor. En die Koreanen doen het ook prima, die lopen weer mijlenver voor op de Chinezen ondanks alles wat hun propaganda je wil doen geloven.
Daar kan ik als tesla rijder alleen van dromen, 1200km.. dat is me nogal wat
Mooie ontwikkelingen. Petje af voor de fabrikanten die verder gaan met innoveren. Koreanen doet dat goed. Goed dat BMW inziet dat ze niet achter kunnen blijven.
Jammer @Erwin, maar jouw opmerking werkt averechts in mijn waardering
@erwin… Vind je het zelf een goede reactie van je op
Nu nog manieren leren. Ik begrijp dat dit niet vanzelfsprekend is voor een BeeEmWee rijder…
@Erwin lastig he om netjes te blijven als iemand iets publiceert wat niet zo goed uitkomt in jouw visie maar wat wel waar is.
Prima, ieder zijn ding. Blijf jij lekker in je suffe Koreaanse hondenhok rijden. 😉
Snel laden is al lang geen probleem bij Hyundai en Kia, hun 800v technologie heeft zich al lang bewezen en wordt dagelijks gebruikt door vele ioniq6 ioniq5 ev6 ev3 ev9 gebruikers… en al dit vele malen goedkoper dan een BMW. Ook de bouwkwaliteit en hoogstaande afwerking van deze Koreanen is op hetzelfde niveau als de Duitse wagens..