Als een van de weinige merken nam Tesla het elektrische rijden superserieus. Logisch natuurlijk, want ze maken enkel en alleen elektrische auto’s. Een van de merken die ook relatief vroeg erbij was, was BMW met de i3. Nu was dat een compleet andere auto dan de Tesla Model S, maar het was voor BMW de eerste serieuze elektrische auto die je daadwerkelijk kon kopen.

Tesla liep uiteraard wel altijd voorop qua autoverkoop van elektrische auto’s. Dat is op zich niet vreemd, daar de Amerikaanse autobouwer zich puur daar op hoefde te focussen. Bij BMW hebben ze ook nog een complete modellijn met fossiele producten. Althans, producten die voortbewegen door middel van fossiele brandstoffen. Maar nu – voor het eerst in de geschiedenis – verkoopt BMW meer EV’s dan Tesla.

BMW verkoopt meer EV’s dan Tesla

Dat meldt Reuters naar aanleiding van een rapport van JATO Dynamics. Afgelopen maand – juli van 2024 – verkocht BMW 14.869 elektrische auto’s. Tesla zelf bleef steken op zo’n 300 stuks minder. Dan rijst natuurlijk een de vraag: is het van belang? Nou, het is wel een mijlpaal. Voor lange tijd hebben de ‘traditionele’ autofabrikanten het heel erg lastig gehad met elektrische auto’s.

Nu hebben merken complete modelgamma’s met EV’s. Bij BMW zijn dat er een hele hoop, zoals de iX1, iX2, i4, i5, i7 en iX. Tesla produceert op dit moment vier modellen, de Model S, Model 3, Model X en Model Y. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de focus echt op de 3 en Y ligt, die andere twee zijn al behoorlijk op leeftijd en worden mondjesmaat verkocht. Tesla moet dus met een ietwat verouderd gamma opboksen tegen het Duitse geweld.

Dat lukt ze dus niet en dat is ook helemaal geen schande. Tesla mag dan weliswaar waardevoller zijn dan BMW op de beurs, het is alsnog een kleiner merk met minder auto’s. De verkoopcijfers van elektrische auto’s lopen wel ietsje terug. Volgens analisten komt dat door de lagere restwaarde en het verval van subsidies. Dat is dus niet alleen in Nederland het geval.

De echte reden waarom BMW meer elektrische auto’s verkoopt dan Tesla

Maar waarom heeft BMW daar dan minder last van dan Tesla? Nou, ten eerste hebben de traditionele automerken een grotere vaste klantenschare. Een Model 3 ophalen op de haven in de regen was leuk in 2019, maar een elektrische i4 ophalen in een warme showroom met zo’n lieve verkoper is prettiger. Een andere reden is Elon Musk zelf, zo meent Reuters. De grote baas van Tesla heeft een nogal uitgesproken mening over bepaalde zaken, en veel mensen zijn het daar niet mee eens.

Voordat je in het toetsenbord klimt om te zeggen dat EV’s dood zijn, een kleine nuance. Er zijn er afgelopen maand bijna 140.000 van verkocht wereldwijd. Dus het is zeker niet zo dat men de elektrische auto helemaal links laat liggen. Door het intrekken van subsidies en door wat maffe berichtjes op Twitter, lopen de verkopen ietsje terug. Maar ze verkopen nog altijd, dus wen er maar aan.

Reacties

  • Guy heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Een aankoop moet bepaalt worden door elementen zoals kwaliteit, prijs, restwaarde en niet door politieke redenen. Vele mensen kopen met emoties… niet met verstand!

    • Peter heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      Met gezond verstand koop je geen auto die vol spyware zit om op jou en je omgeving te spioneren. Dat heeft niets met emotie te maken of antipathie tegen China maar alles met logisch nadenken.

      En waarom zou een aankoop niet op basis van voorkeuren mogen zijn? Hoeveel mensen kopen kleding omdat het een bepaald merk is? Of kopen wel of juist niet iets van een merk omdat die jouw favoriete club of juist de rivaal sponsort?

      Je reactie klinkt meer als een slappe poging om een moreel onverantwoorde aankoop goed te praten dan een realistisch verhaal.

      Reageer
    • Guy heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      Bepaald

      Reageer
    Reageer
  • Best logisch heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    De EV’s van BMW zijn ook veel beter dan die van Tesla.

    • Kees heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      Dat was ook mijn eerste gedachte. Tesla was een pionier maar is inmiddels aan alle kanten ingehaald en alleen dankzij de dumpprijzen van de X en 3 verkopen ze nog redelijk. De S en X worden tegen normale prijzen/marges verkocht en die raken ze aan de straatstenen niet kwijt.

      Reageer
    Reageer
  • Geelen heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    De familie Quandt bouwer van BMW heeft een nazi verleden dat door de familie verzwegen wordt maar vele krijgs gevangenen het leven heeft gekost( AFA)

    • Arie heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      De Romeinen hebben ons land binnengevallen 2100 jaar geleden. Laten we Fiat boycotten!

      Tsjonge wat een onzin zeg.

      Je kan niet alles wat in een ver verleden gebeurd is tegen iemand gebruiken. Het is wel verstandig om nu mensen en bedrijven die nu kwaadaardig gedrag vertonen te vermijden. Dus liever geen Musk of technologie uit China of Rusland.

      Reageer
    Reageer
  • D3x heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    De reden dat BMW meer EV verkoopt is gewoon de Belgische leasemarkt en de Duitse markt.. De i4-i5 vloeien buiten deze dagen zelfs die lelijke neus van een IX zie je overal. Door de theoretische restwaarde zijn dit gewoon redelijk goedkope lease. En hey met een BMW op je oprit staan of een Tesla…. Voila.

    Reageer
  • Dave heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

    Ik snap dat er wat weerzin is tegen meneer Musk, maar snap niet goed waarom dat bij Tesla kennelijk veel zwaarder weegt dan bij verschillende andere merken, waarbij ook niet persé alleen lieve brave burgers de scepter zwaaien.
    Om nog maar te zwijgen over de historie van sommige merken; stond onlangs bijvoorbeeld een interessant achtergrond-artikel in de Classics editie van een concurrerend tijdschrift over Porsche. Ze verkopen er volgens mij geen auto minder om.

    • CyberBuck heeft op 2 september 2024 geschreven:

      De echte reden is dat EV bij bmw ook plugin’s meetellen en het gaat dus niet over BEV’s, dan wint Tesla met gemak. Het ging ook maar over 1maand. Slecht opzoekwerk van de schrijver van dit artikel.

      Reageer
    • Mo heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

      Noem eens wat CEO’s van grote automobiel bedrijven zonder het op te zoeken en hoe ze in het nieuws zijn geweest buiten direct bedrijfsgerelateerde zaken.

      Reageer
    • Henk heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

      Ga je werkelijk zaken van 80 jaar geleden vergelijken met wat mensen nu doen? Zeg maar alle nakomelingen van NSB’ers voor eeuwig cancellen?

      Musk daarentegen laat zich steeds meer zien als een rechts-radicale, antisemitische, homofobe vriend van Putin. In 2024. Daar wil je toch niet mee geassocieerd worden? Hetzelfde geldt ook voor de Chinezen, maar dat is een ander verhaal.

      • Even rechtzetten heeft op 1 september 2024 geschreven:

        Musk is bij velen uit de gratie gevallen maar is geen vriend van Poetin, voor de communicatie in de oorlog in Oekraïne heeft Musk vele SpaceX satelliet communicatie middelen geschonken aan Oekraïne, uiteindelijk vroeg hij om een bijdrage van de Amerikaanse overheid om Oekraïne verder te ondersteunen, en dat werd stevig uitgemeten in de pers, maar een ieder die wapens leverde werd wel betaald, dus ik snap zijn vraag wel.
        Noem hem dus geen vriend van Poetin, dat klopt niet, bij mij is hij wel van zijn voetstuk afgevallen om wat hij met Twitter doet en omdat hij Trump steunt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)