Als je vroeger warm zitvlees wilde, dan kocht je stoelverwarming als optie bij de dealer. Tegenwoordig moet je dat bij BMW via de webshop bestellen en kun je er zelfs maandelijks voor betalen. En zoals het er nu naar uitziet, ga je je BMW ook online bestellen. Dat meldt Reuters aan de hand van een uitspraak in de krant Münchner Merkur.
Zonder dealer ertussen, kun je als automerk meer winst pakken. Veel nieuwe automerken nemen niet eens meer de moeite om een dealernetwerk op te richten en proberen het met een website en wat eigen kleine locaties waar je de auto kunt bekijken. De gevestigde orde houdt het voorlopig nog bij de dealer, ook omdat ze daar lopende contracten mee hebben.
Oude merken hebben nog vaak gewoon dealers
Nicholas Peter (een Lid van de Raad van Bestuur bij BMW) spreekt in de krant zijn wens uit: ‘We willen klanten de kans geven om direct bij ons te bestellen’. Daarmee is het een van de eerste ‘oude merken’ die naar online wil verschuiven. Volvo doet het nu ook al met de C40 Recharge en de Volkswagen Groep heeft met Cupra ook een merk zonder dealers.
Concerngenoot Mini wil in 2024 al beginnen met de directe verkoop en BMW zou in 2026 volgen. Een woordvoerder van BMW Nederland meldt aan TopGear dat dit niet betekent dat de dealers zullen verdwijnen. ‘Het tegendeel is waar, ons sterke servicegerichte dealernetwerk is een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Onze dealers blijven een belangrijk onderdeel van het verkoopsucces.’
‘Met het nieuwe verkoopmodel spelen we in op veranderende klantbehoeften, we willen klanten daarom de mogelijkheid bieden de auto’s direct online te bestellen. Tegelijkertijd moet de klantreis naadloos over kunnen gaan in een bezoek aan de dealer. Er zullen ook genoeg klanten blijven die graag direct naar de dealer gaan.’
Reacties