Voor een enorme SUV is een dikke dieselmotor eigenlijk het fijnst. Enorm veel koppel, waardoor je zonder moeite toch vlot door het verkeer kunt. Dat is met een elektrische SUV ook het geval, maar die moet je vaak laden. Met een diesel heb je vaak een iets groter rijbereik én kun je snel ‘laden’. Het nadeel is dat je failliet gaat aan de motorrijtuigenbelasting. Maar goed nieuws: we hebben een BMW X7 gevonden die daar een oplossing voor heeft. Het is er namelijk eentje op grijs kenteken.

Grijs kenteken is voor particulieren niet interessant. Maar mocht je de auto zakelijk kunnen rijden als ondernemer, dan is het juist wel aantrekkelijk. Denk aan de motorrijtuigenbelasting (komen we zo nog even op terug uiteraard), en ook omdat je in dit geval de btw kunt terugvorderen. Als particulier kun je overigens wel een dergelijke auto rijden, maar zijn er geen belastingvoordelen ten opzichte van een reguliere X7.

Grijs kenteken dat betekent dat het voor de Belastingdienst een bedrijfswagen is. Normaal gesproken is het best onhandig om een auto om te bouwen, want het zogenaamde fiscale blok moet erin passen (200 centimeter lang, 20 centimeter breed en 120 centimeter hoog). Bij een X7 is dat kennelijk geen probleem. Achter de voorstoelen is er zelfs nog een beetje aflegruimte. Het is ook niet de minste X7. Integendeel, het is het topmodel dat tegenwoordig niet meer geleverd wordt.

De dikste diesel van 2019

Het gaat om de X7 M50d. Dat betekent dat er een bijzondere motor onder de kap ligt. Het is namelijk de ‘B57D30S’. Dat is, net als de andere diesels in de X7, een 3,0-liter diesel. Alleen dan niet met één, twee of drie turbo’s, maar met maar liefst vier turbo’s. De motor is goed voor maar liefst 400 pk en 760 Nm. Daarmee sprint de kolos in 5,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Dat is bijzonder snel – zeker voor een compacte rangeerdiesellocomotief of distributievrachtwagen.

BMW X7 M50d grijs kenteken beige (G07) interieur tussenschot links

Het gewicht lijkt daar ook op, want leeg weegt ie 2.435 kilo. Dat houdt in dat de motorrijtuigenbelasting (wat iedereen wegenbelasting noemt) enorm hoog is. Maar dit is geen normale X7, maar een grijs-kentekenuitvoering. Dus in plaats van een ruime en luxe zevenzitter, is het ineens een tweezitter. Dat is enerzijds heel erg zonde, want dit soort auto’s zijn juist enorm geschikt om complete voetbalelftallen te vervoeren. Anderzijds zit er 99 procent van de tijd maar één persoon in. Dus waarom zou je niet een conversie uitvoeren?

Hoeveel kost de BMW X7 op grijs kenteken in de wegenbelasting?

Nou, het scheelt enorm veel motorrijtuigenbelasting. Volgens de Belastingdienst betaal je nu per drie maanden 214 euro voor een bestelauto van 2.435 kilo. Ter vergelijking: voor de personenversie – op geel kenteken dus – betaal je 916 euro per drie maanden. Dus per maand is een geel-kenteken-diesel duurder dan een grijs-kenteken-diesel per kwartaal. Dan loont het inderdaad om de kinderen op de bus, trein of Ryanair-vlucht te zetten.

Lees ook: BMW X5 M Competition op grijs kenteken scheelt een lieve duit

Dit exemplaar is, zover wij konden vinden, de enige X7 die is omgebouwd naar grijs-kenteken, maar in principe moet je ze allemaal om kunnen bouwen. De auto komt uit 2019 en heeft 124.995 kilometer gelopen. De prijs is 64.950 euro, en dat is dan exclusief de btw. Maar ja, die kun je terugvorderen. Mocht je de afwerking van het tussenschot niet zo mooi vinden: die kun je nog laten bekleden in stof of alcantara. Ga lekker voor dat laatste – past wel bij de sportief-luxe vibe van de X7 M50d.

5 reacties op “Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting”

    • Snelle berekening komt de bijtelling al vlug uit op €1450,- per maand, kan je beter die €702,- aan motorrijtuigenbelasting betalen in de 3 maanden, is in mijn ogen voordeliger

  1. In België is dat maar €189,42 wegenbelasting per jaar en geen BIV. De personenuitvoering zit dan op €1.340,19 wegenbelasting en €1.428,44 BIV.

Geef een reactie

(verplicht)