Als je moet gokken wat de duurste verkeersboete van Nederland is, dan zou je automatisch gokken op die voor niet-handsfree bellen. Je telefoon vasthouden in de auto kost je tegenwoordig 420 euro. Maar er is een prent die nog hoger is, en dat is de boete voor bumperkleven. Als je heel dicht op je voorganger gaat zitten op de snelweg, kan de boete bijna twee keer zo hoog zijn als bellen achter het stuur. En misschien niet geheel onterecht: het is immers een groot risico.
Meer dan 800 euro boete, dat klinkt al als heel hoog. En dat is het ook, maar in andere Europese landen kan het nog veel erger. In Zwitserland kreeg een man een voorwaardelijke boete van 100.000 euro voor bumperkleven en nog een boete van 15.000 euro die hij sowieso moest betalen. De boetes daar zijn inkomensafhankelijk en de BMW-rijder had een nogal royaal salaris. Maar het was een mooie aanleiding om te kijken hoe duur bumperkleven hier is, dus we doken in de cijfers.
Verhogen van boetes in maart 2024
Alsof de verkeersboetes nog niet hoog genoeg waren, is in maart van dit jaar een verhoging doorgevoerd. De verhoging van zo’n 10 procent (maar in veel gevallen ook meer, vanwege de scheutige afronding naar boven) was grotendeels een inflatiecorrectie. Onnodig links blijven plakken werd bijvoorbeeld 12,5 procent duurder: van 240 naar 270 euro.
Wanneer is er sprake van bumperkleven?
De definitie van bumperkleven is ‘als bestuurder niet in staat zijn het voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is’. Oftewel: zo dicht op je voorganger rijden dat je niet op tijd kunt remmen. Er wordt geen definitie gegeven over hoeveel meter je achter je voorganger mag rijden, maar dit is natuurlijk afhankelijk van je snelheid.
De politie let bij het bumperkleven boven de 80 km/u goed op hoe bont je het maakt. Zit je op de snelweg minder dan 3 meter op de bumper van je voorganger, dan is de boete hoger. Besluit je bij snelheden boven de 120 km/u te gaan bumperkleven, dan is er geen vast boetebedrag vastgesteld. De officier van justitie zal dan je boete bepalen. En wellicht mag je er een cursus naast doen. Check hieronder hoe duur de boetes voor bumperkleven zijn.
Zo hoog is de boete voor bumperkleven in 2024
Snelheid en afstand | Boetebedrag |
Snelheden tot en met 80 km/u | 360 euro |
Snelheid 80 tot 100 km/u , afstand meer dan 3 meter | 700 euro |
Snelheid 80 tot 100 km/u , afstand minder dan 3 meter | 700 euro |
Snelheid 100 tot 120 km/u, afstand meer dan 3 meter | 700 euro |
Snelheid 100 tot 120 km/u, afstand minder dan 3 meter | 900 euro |
Snelheden meer dan 120 km/u, ongeacht afstand | – |
Bron: Openbaar Ministerie | Nabewerking: TopGear Nederland
Ed van den Hove heeft op 30 september 2024 geschreven:
Even over rechts inhalen.
Wanneer spreekt men over ‘rechts inhalen’ en ‘rechts voorbij rijden’??
Wat ik hiermee bedoel is dat er bv op een driebaans weg een auto rijd op de middelste baan met 95km/u (waar 100 is toegestaan) en ik rij op de linker baan (in dit geval een spitsstrook die open staat, groene pijl). Ik rij netjes 100km/u op de adaptieve crousecontrol, hierdoor kruip ik langzaam de auto op de middelste baan voorbij. Ik verander NIET van rijstrook.
Om deze auto niet rechts voorbij te mogen rijden moet ik dus 4x een gevaarlijke handeling uitvoeren op een snelweg (2x naar links en 2x naar rechts).
Wat is de juiste methode???
Mark heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Officieel is de juiste methode om dan of gas terug te nemen, of toch die rijbanen op te schuiven. Het extra gevaar wordt dan wel veroorzaakt door de ander, die zich niet houdt aan het rechts rijden, maar de gevaarzetting is niet dusdanig dat jij daarom gevrijwaard bent van de regels. De regel is duidelijk en in de uitzonderingen op het rechts inhalen, is deze situatie niet opgenomen, dus is er geen uitzondering.
Ook niet als twee tweebaans snelwegen samenvoegen en op het linker deel rijdt een vrachtwagen 80. Niemand doet het bijna, maar iedereen die dan van rechts komt hoort dan gas terug te nemen en de vrachtwagen links te passeren. De vrachtwagen moet zo snel mogelijk naar de rechterbaan, uiteraard zo veilig mogelijk.
In zowel het door u beschreven geval als in de 2e situatie, kan de verzekering (deels) weigeren uit te keren als het tot een ongeval komt. Op grond dat u beide verwijtbaar hebt gehandeld.
In de praktijk moet je echter wel een hele chagrijnige agent tegenkomen die je daarvoor een boete geeft.
jumbo heeft op 30 september 2024 geschreven:
Nieuwe chauffeurs zijn vaak niet bekwaam opgeleid bij een rijschool om op snelwegen te kunnen anticiperen op overig verkeer, naar mijn mening. Ik zie vaak lesauto’s klungelen bij het in- en uitvoegen, en ze houden zich braaf aan de snelheid in plaats van mee te gaan met het verkeer. Handelingen zoals op tijd inhalen en op een constante snelheid blijven rijden, worden vaak niet goed uitgevoerd. Ook zogenaamde ervaren rijders rijden zich vaak klem op hun voorganger en willen zich dan alsnog ertussen wurmen. Snelweg rijden is voor velen een drama en ze zijn angstig bij het invoegen, uitvoegen en helemaal in het donker. Rijscholen maken liever geen km met hun leerling op de snelweg..te duur denk ik..😉
Henk heeft op 16 september 2024 geschreven:
Jammer dat de pakkans zo klein is
Mikannika heeft op 17 september 2024 geschreven:
Hier in Duitsland hanteert men “halbe Tacho” ofwel, als je 100 rijdt moet je 50m afstand houden. Zit je op 30% of minder daarvan, dan krijg je een Fahrverbot, punten in Flensburg en een boete. Mede daarom houdt men in Duitsland veel meer afstand dan in NL wat er voor zorgt dat het rijden hier veel ontspannenner is dan in Nederland. Als je hier met je adaptieve cruise control rijdt, dan gaat er zelden iemand tussen. Als je in Nederland dat afstand van de adaptieve cruise control op de laagste stand zet, dan nog schieten er constant mensen tussen. Dat er überhaupt een regel is met maar 3 meter is absurd. Die afstanden zouden veel groter moeten zijn en men moet ook geleerd worden de veiligheidsafstand die iemand aanhoud te respecteren. Oh ja, in Duitsland is onvoldoende afstand de belangrijkste oorzaak van ongevallen. Zeker op snelwegen. Er wordt hier ook echt op afstand gecontroleerd. Op viaducten staan soms camera’s die de afstanden meten. Aan de linkerkant van snelwegen zie je soms korte dwarstrepen op de snelweg staan ofwel Abstandmesslinien. Die gebruikt men daarbij. Anyway… de regels en de controle en de straffen kunnen nog wel wat beter in NL.
Top Geer heeft op 16 september 2024 geschreven:
Bumperkleven is inderdaad heel irritant.
Ik zie hier allemaal reacties van haantjes, huichelaars en vertrutte braafschapen. Ik rijd dagelijks 130 km vv woonwerk en 80% wat er op de weg zit heeft het inzicht van een boterhamzakje. Al jullie eikels zijn ALLEEN maar met jullie zelf bezig, de ikke ikke ikke mensjes. Ik heb een grotere auto dus jij moet aan de kant. Ik heb een hele dure auto maar geen geld voor een fatsoenlijke carkit dus ik bel gewoon met de telefoon in de hand. Ik rijd met een KOPTELEFOON of OORTJES IN dus ik hoor of zie je niet….Ik rijd een Toyota dus ik ga niet harder voor jou of aan de kant. .Verkeersinzicht is jullie met je 30 rijlesjes nooit aangeleerd of bijgebracht. Nederland is een kotsland geworden om in te moeten rijden. Daarbij, het overgrote deel van ons zielige jaren 50 TWEEBAANS wegennet is achterhaald zodat je wel MOET bumperkleven anders ben je er morgen nog niet. Dus ja je bent al heel snel het bokkie met die kloterige gluiperige controle juutjes (daar zijn we heel goed in geworden, elkaar een oor aannaaien). We zouden er ook goed aan doen ons landje te hernoemen in Nee-derland of Naaierland…
Pieter 55 heeft op 25 september 2024 geschreven:
Oh en jij bent natuurlijk een top chauffeur, man man wat heb ik een medelijden met je, je kunt ook emigreren wist je dat ???
Rijder heeft op 25 september 2024 geschreven:
Blijkbaar weet de goegemeente niet meer dat je pas naar rechts kan als je de ingehaalde persoon in de binnenspiegel ziet.
Bij het inhalen rijd ik 5-7 km/uur sneller dan is toegestaan, lijkt me meer dan genoeg.
Ook om kotsmisselijk van te worden zijn die aso’s die constant het grootlicht aandoen op de linkerbaan, afschieten dat volk…
Ries heeft op 16 september 2024 geschreven:
Tegenwoordig is de gehele snelweg 1 groot bumperkleeffestijn. Ik rij gelukkig maar 2 x per week op de a12 van utrecht naar bodegraven, maar daar is het de gehele dag 3 rijbanen dik treinen van max 5 meter van elkaar, ook als er voldoende ruimte is. Meerijden met de meute doe ik al niet meer want ik wordt knetter claustrofobisch van dit rijgedrag. Dan maar wat harder op de linkerbaan zodat ik gaten van 30 meter of meer kan aanhouden. Mits er geen 5 wagens tussen duiken..
Frank heeft op 16 september 2024 geschreven:
Meer dan 3 meter is niet meer bumper kleven. Die afstand ben je genoodzaakt om aan te houden omdat er altijd mensen zijn die hem nog ertussen willen “prakken “en dus naar links willen komen om voor te kruipen. Bumper kleven heeft alleen geen zin als je voorganger zelf ook wordt opgehouden.
Lowieke heeft op 17 september 2024 geschreven:
Precies deze mentaliteit veroorzaakt het probleem. Wat is er erg aan om een ander er even tussen te laten? En nee, ik heb het niet over de rechts-inhalers.
Mark heeft op 22 september 2024 geschreven:
Oeps lowieke, was op een andere reactie bedoeld. 🙂 scusi
Mark heeft op 22 september 2024 geschreven:
Of klagersland. Lekker klagen over anderen, terwijl het hele klaagzang schreeuwt dat je zelf ook vooral met ‘ikken, ikken, ikke’ bezig bent.
Je zal maar zo’n negatief beeld hebben van anderen rn niet inzien dat het zeer waarschijnlijk aan je eigen rijstijl ligt dat je je zo irriteert aan anderen.
Ik rij ook veel, maar heb zelden last van de mensen die jij beschrijft. Als je ervaring hebt op de weg, dan weet je dat haast hebben je eigen incasseringsvermogen nogal wat kleiner maakt. Zorg dat je werkgever en klanten je respecteren, zodat je je niet zo hoeft te haasten. Dan heb je ook veel minder irritaties onderweg en hoef je je niet op te vreten als een ander voor je invoegt die wat minder hard rijdt.
Een goede psycholoog schijnt ook te helpen. Zelf geen ervaring mee, maar je hele verhaal komt over als een schreeuw om hulp, dus misschien maar eens aankloppen.
Geert heeft op 16 september 2024 geschreven:
Ze mogen hier ook de boetes aanpassen nnaar het inkomen en vermogen van de berijder zoals dat in Zwitserland B.V..
DenDre heeft op 15 september 2024 geschreven:
Er was eens een auto programma op tv Engels geloof ik die teste het eea met bumperkleven het bleek dat inpakt is zo klein als je vlak achter een ander rijd dat je nauwelijks een deuk in de kofferbak kunt rijden . Een auto die ver achter je rijdt en niet echt oplet kan met 120km per uur op je knallen als jij al stilstaat tv programma was top Gear??
Lowieke heeft op 17 september 2024 geschreven:
Dom programma. Dit klopt alleen maar als je de ander precies recht op de achterkant raakt. Ooit al eens gezien hoe de Amerikaanse politie met een klein tikje aan de achterkant je helemaal overdwars over de weg laat tollen?
Floris heeft op 20 september 2024 geschreven:
Bedoel je “de Amerikaanse politie” in die ene staat waar het geoorloofd is, of bedoel je “de Amerikaanse politie” die ongeacht de snelheid en achtervolging uitvoert met 30 auto’s, omdat de sheriff voorop rijdt en het niet geoorloofd is om in te halen of een tikkie uit te delen?😉🍀👍
Ik heb ooit eens een reportage gezien een achtervolging van een man in een zwarte Trans-am en een man in een vrachtwagen. Alle politie auto’s waren nadien total loss. Hetzelfde met de achtervolging van 2 muzikanten, waarbij het totale politie korps niets presteerde. Dit zijn oude reportages, waarschijnlijk gebeurd zoiets niet meer…
Menno heeft op 30 september 2024 geschreven:
Ik ga stuk. 🙂
” Ik heb ooit eens een reportage gezien een achtervolging van een man in een zwarte Trans-am en een man in een vrachtwagen. Alle politie auto’s waren nadien total loss. Hetzelfde met de achtervolging van 2 muzikanten, waarbij het totale politie korps niets presteerde. Dit zijn oude reportages, waarschijnlijk gebeurd zoiets niet meer…”
Hans heeft op 15 september 2024 geschreven:
Kan niet hoog genoeg zijn, die boete. Ik zie dagelijks talloze van die randdebielen die op nog geen 3 meter achter een auto aan rijden bij 100 km per uur.
Zodra er maar iets fout gaat zitten ze zowat in de voorganger….
En als het dan fout gaat een berg ellende voor de overige weggebruikers, troep opruimen door wegwerkers, hulpdiensten die bezig zijn, files etc.
Bumperklevers gewoon het rijbewijs afnemen…. beste!
Petertje heeft op 15 september 2024 geschreven:
Heel goed, van min mag die bekeuring naar 10.000 euro voor bumperkleven, graag.
Robin heeft op 15 september 2024 geschreven:
Mogen ze actief gaan handhaven!
9 van de 10 automobilisten zitten tegenwoordig te dicht op de voorganger.
Naar mijn weten is de norm nog steeds 2 seconden afstand houden, heel simpel neem een hectometerpaaltje bij de auto voor je begin met tellen bijvoorbeeld: eenentwintig tweeëntwintig (ongeveer 2 sec) ben je voor dat je klaar was het paaltje gepasseerd zit je er te dicht op.
(Tip van een rijinstructeur)
Toine heeft op 15 september 2024 geschreven:
Zo heb ik het ook geleerd. En zo werkt het ook. Echter is er dan ruimte tussen jou en je voorganger die vrijwel altijd wordt dicht gereden door een onnozele dwaas. Helemaal in de vrachtauto merk ik het. Daar waar ik echt afhankelijk ben van mijn remweg omdat ik veel zwaarder ben heb ik die ruimte gewoon nodig. Als dat mis gaat dan zijn de nabestaanden zelfs nog in staat om jou als chauffeur aan te wijzen dat je er te kort achterop zat
Joop heeft op 16 september 2024 geschreven:
Hoe dicht mogen vrachtwagens dan op elkaar rijden. Je ziet hen ook behoorlijk kleven.
Floris heeft op 20 september 2024 geschreven:
Dat heeft ermee te maken dat een vrachtwagen dan minder brandstof verbruikt, wat natuurlijk beter voor het klimaat is. Dat is geen kleven, maar in de “slip stream” rijden en dus mag dat…
Voor het geval men de sarcastische ondertoon in mijn antwoord een in de vraag van Joop gelezen heeft, graag niet reageren🍀👍😂🤣
Alfaguy heeft op 15 september 2024 geschreven:
Informatief stukje, alleen vanaf welke afstand is het nou precies bumperkleven? Ik rijd namelijk wel vaker meer dan 3 meter achter m’n voorganger.
Soesje heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Je moet ook meer dan 3 meter achter je voorganger rijden, daar gaat het nou net om 😉
Peter heeft op 15 september 2024 geschreven:
Dan die hufters die nog gauw een vrachtauto in halen ,en gelijk op de rem trappen
Geef die ook een flinke boete.
LJ heeft op 15 september 2024 geschreven:
Er is totaal geen controle op onnodig links rijden, zeker als de spitsstrook open is. Dat werkt en bumperkleven en rechts inhalen in de hand. Op weg naar huis tel ik over een afstand van 20km zeker 15 kneuzen die continu op de middelste baan blijven rijden…doe daar eerst maar eens wat aan
Bart Verkade heeft op 15 september 2024 geschreven:
Klopt als een bus@
3riesss heeft op 16 september 2024 geschreven:
Meer op snelheid controleren, 20% te hard is tegenwoordig normaal, dan hoeft niet iedereen in te halen.
Anton heeft op 15 september 2024 geschreven:
Welkom in Nederland, het land met de hoogste boetes van de EU! Terwijl de echte criminelen hier vrij spel hebben willen ze de automobilist financieel helemaal leeg trekken!
Adri heeft op 15 september 2024 geschreven:
Anton, wie betaalt je om deze leugens te verspreiden?
Anton heeft op 15 september 2024 geschreven:
Dat de verkeers boetes in Nederland de hoogste van de EU zijn is gewoon een feit, dat kun je zo opzoeken op het internet! En als je de straffen voor echte criminele delicten vergelijkt met de meeste andere landen worden die juist in Nederland zeer laag bestraft!
Eekhoorn heeft op 15 september 2024 geschreven:
Als je je aan de regels houdt, krijg je ook geen boete. Ik heb zomaar het idee dat u het met regels niet zo nauw neemt.
Pedro heeft op 15 september 2024 geschreven:
Echte criminelen vrij spel? De automobilist leegtrekken? Duidelijke leugens.
Sommige mensen hebben zelf niet door wat een onzin ze allemaal uitkramen.
Ikke heeft op 15 september 2024 geschreven:
Anton, hoezo leugens! Ben het er zeker mee eens links en midden droeftoeters eerst bekeuren
John K heeft op 15 september 2024 geschreven:
Mee eens en dan auto vernietigen en rijbewijs vernietigen.Alles opnieuw halen.Als eerste de regels van het RVV in een apart examen
JohnB heeft op 15 september 2024 geschreven:
En wie of wat maakt uit of het 3 meter meer of minder was, de hersen en ogen van politiemannen/vrouwen zijn bij mijn weten niet geijkt om afstanden te meten.
Vergis je niet ik sta volledig achter die hoge boete, van mij mogen ze naar € 1000 in die genoemde situaties.
LazyRider heeft op 15 september 2024 geschreven:
De geijkte snelheidsmeter is dat wel. Aan de hand van videomateriaal kan je dus gemakkelijk uitrekenen wat de afstand is.
Sex heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
En van mij mogen ze de hufters die bumper kleven Binnen de Bebouwde kom, ook bekeuring geven van 950€ !!
Levensgevaarlijk! Hou gewoon normaal afstand, idioten!
50 km/ u is 50 km/ u !!
Harder is Niet toegestaan, tenzij die bumper klevers Zelf de boete voor mij willen betalen, dan wil ik wel harder rijden, zodat ze 1 minuut tijdswinst voor hun oplevert 🤣😅🤦
oitdeweeg heeft op 15 september 2024 geschreven:
Wanneer worden de boetes voor onnodig linksrijden verhoogd? Meestal de oorzaak van bumperkleven.
Maurice heeft op 15 september 2024 geschreven:
Die zou eigenlijk net zo hoog moeten worden als rechtsinhalen. Soms heb ik haast en rij wat harder dan toegestaan, meestal niet en laat ik mensen die met een hogere snelheid aankomen er gewoon langs. Een hele kleine moeite. Maar die mannetjes die op de linkerbaan 101 rijden want “dan rij ik al te hard” en ondertussen kilometers lang gelijk oprijden met de rechter baan, dát zijn degene die bumperkleven veroorzaken.
AR heeft op 16 september 2024 geschreven:
Bumperkleven wordt toch vooral veroorzaakt doordat mensen het gas niet los laten, de cruise control aan laten en niet remmen als ze te dicht bij hun voorganger komen.
Het heeft niks te maken het wat er op een andere baan gebeurt.
Nu ben ik ook van mening dat je bij een inhaal actie (dus ook alles op de linkerbaan) voldoende snelheidsverschil moet maken. Ik heb ook een hekel aan mensen die op de cruise control met dezelfde snelheid in mijn dode hoek blijven hangen. Maar dat heeft niks te maken met te weinig afstand houden tot je voorganger.
Ik houd altijd 2 seconden afstand tot mijn voorganger, maakt ook inhalen en van baan wisselen veel makkelijker, want je kunt op je eigen baan versnellen. Soms glipt er dan wel iemand tussen, maar dan verlies ik maar 2 seconden tot ik weer voldoende afstand heb.
Petertje heeft op 15 september 2024 geschreven:
Domme reactie zeg. Bumperkleven is gevaarlijk, onnodig links rijden niet. En nee, onnodig links rijden is geen argument om te bumperkleven.
Regelmatig zit iemand achter mij er veel te kort op, terwijl ik voor mij ook iemand heb. Ja ik hou afstand op mijn voorganger, en als je gaat bumperkleven nog meer, want dan wil ik een nog langere remweg. Je doet het dus zelf.
Er hoeft er maar 1 voor mij op zijn rem te trappen, en ik zit bij hem op zijn voorstoel en jij achter mij ook. Je hebt echt geen idee. Zou goed zijn als je eens echt een noodstop moet maken.
Henk heeft op 16 september 2024 geschreven:
Ben het niet met je eens, de mensen die vang zijn van rijstrook te wisselen lijken amper focus op de weg te hebben, laat staan een oog voor medeweggebruikers. Ik rijd regelmatig met aanhanger op de rechter rijstrook, moet ik dan echt steeds remmen als de linkerbaan steeds langzamer rijdt?
Heb het gevoel dat ik dan het overige verkeer hinder.
RGT8 heeft op 15 september 2024 geschreven:
Ter info namens de taalpolitie: in de koptekst staat “2x duurder”, dat is gelijk aan “3x zo duur”. Verderop staat wel 2x zo duur. Het zijn wel bedragen zeg, kanone.
Bumperkleven gebeurt meestal op de linkerbaan door haastige types, maar met regelmaat kleven personenauto’s ook achter vrachtwagens, en hoe zit het met vrachtwagens onderling waar maar een paar meter tussenzit. En dan heb je nog nozems die inhalen en dan na deze actie vlak voor de ingehaalde auto gaan rijden. Dit maakt dan de ingehaalde auto ineens tot bumberklever. Rijd ietsje verder door a.u.b. en dan pas naar rechts.
Petertje heeft op 15 september 2024 geschreven:
Trouwens, hier van interne zaken van de taalpolitiek:
– “kanone” moet “kanonnen” zijn
– “En hoe zit het met vrachtwagens onderling waar maar een paar meter tussenzit.” Dit is geen volledige zin. Je zou het kunnen verbeteren door te schrijven: “En hoe zit het met vrachtwagens die onderling maar een paar meter ruimte laten?”
– “Bumberklever” moet “bumperklever” zijn.
Petertje heeft op 15 september 2024 geschreven:
Precies, en dan niet gaan remmen natuurlijk voor mij als je mij net hebt ingehaald. Ik rij op de cruise control ja, nee niet dynamisch.