
Een boete krijgen is altijd vervelend, maar we gaan er niet om zeuren. Vaak heb je het van tevoren al ingecalculeerd. Als je iets te hard rijdt of een andere overtreding begaat, weeg je de pakkans af tegen het voordeel van de overtreding. Maar in dit geval is het anders: 300.000 mensen kregen een boete, en die hadden niet allemaal door dat ze fout zaten. Hoe zit dat dan?
Dat gaan we je uitleggen. Het gaat in dit specifieke geval om boete voor het inrijden van een zone van de binnenstad waar dat niet mocht. Er waren 300.000 automobilisten die dat overkwam in 2024, een verdubbeling met het jaar daarvoor. Is het nu zo dat we met zijn allen ineens door verboden gebieden heen rijden? Of zijn er juist meer zones gekomen waar je niet door heen mag?
Wat is digitale handhaving dan?
Eigenlijk geen van beide. Het komt door een fenomeen genaamd ‘digitale handhaving’. Dit betekent dat er een camera staat bij het gebied waar je niet naar binnen mag rijden. Deze registreert elke overtreding. Deze overtreding gaat naar het CJIB, dat er een boete van maakt en deze bij jou in de brievenbus bezorgt. Het grote issue is – volgens Kassa – dat het voor mensen helemaal niet duidelijk was dat ze de overtreding begingen.
Er zijn 300.000 boetes uitgedeeld, maar dat betekent niet dat er evenveel verschillende overtreders zijn. Omdat mensen niet wisten dat ze ergens niet doorheen mochten rijden, hebben ze meerdere boetes gekregen. Dat komt omdat de boete pas een paar weken later op de mat valt, en de persoon in kwestie al diverse malen door de zone is gereden.
Het valt te betwijfelen of de bestuurders écht niet wisten dat ze er niet mochten rijden: het bord dat aangeeft dat je er niet mag rijden, staat immers op dezelfde foto. De foto gaat naar het CJIB. Daar is een ambtenaar die de foto bekijkt. Als vastgesteld is dat zowel de auto als het verbod zichtbaar is, wordt de boete verstuurd. Dus het is niet allemaal automatisch.
Kunnen de gemeentes op deze manier rijk worden?
De camera is overigens geen digitale collectebus c.q. melkkoe van de gemeente. Het geld gaat namelijk niet naar de gemeente, maar naar de Staat. De gemeente profiteert ervan dat er minder auto’s door verboden zones rijden. Dus het beoogde doel – vaak wil een gemeente een veilige binnenstad – wordt wel behaald, en daar is het de gemeente om te doen.
De boete voor het inrijden van een verboden zone in de binnenstad is 120 euro, plus 9 euro administratiekosten. Dat betekent dat de Staat 300.000 x 129 = 38.700.000 euro heeft binnengehaald. In Nederland staan de digitale camera’s in 40 gemeentes. Zo’n 30 gemeentes hebben een aanvraag ingediend voor digitale handhaving. Dus kijk goed naar borden voordat je een binnenstad inrijdt.
Lees ook: Als je deze stad zonder vergunning binnenrijdt, krijg je automatisch een boete van 120 euro

Massaal bezwaar maken. Zet ze maar aan het werk!.
– dank u, is inmiddels gefixt! –