Een boete krijgen is altijd vervelend, maar we gaan er niet om zeuren. Vaak heb je het van tevoren al ingecalculeerd. Als je iets te hard rijdt of een andere overtreding begaat, weeg je de pakkans af tegen het voordeel van de overtreding. Maar in dit geval is het anders: 300.000 mensen kregen een boete, en die hadden niet allemaal door dat ze fout zaten. Hoe zit dat dan?

Dat gaan we je uitleggen. Het gaat in dit specifieke geval om boete voor het inrijden van een zone van de binnenstad waar dat niet mocht. Er waren 300.000 automobilisten die dat overkwam in 2024, een verdubbeling met het jaar daarvoor. Is het nu zo dat we met zijn allen ineens door verboden gebieden heen rijden? Of zijn er juist meer zones gekomen waar je niet door heen mag?

Wat is digitale handhaving dan?

Eigenlijk geen van beide. Het komt door een fenomeen genaamd ‘digitale handhaving’. Dit betekent dat er een camera staat bij het gebied waar je niet naar binnen mag rijden. Deze registreert elke overtreding. Deze overtreding gaat naar het CJIB, dat er een boete van maakt en deze bij jou in de brievenbus bezorgt. Het grote issue is – volgens Kassa – dat het voor mensen helemaal niet duidelijk was dat ze de overtreding begingen.

Er zijn 300.000 boetes uitgedeeld, maar dat betekent niet dat er evenveel verschillende overtreders zijn. Omdat mensen niet wisten dat ze ergens niet doorheen mochten rijden, hebben ze meerdere boetes gekregen. Dat komt omdat de boete pas een paar weken later op de mat valt, en de persoon in kwestie al diverse malen door de zone is gereden.

Het valt te betwijfelen of de bestuurders écht niet wisten dat ze er niet mochten rijden: het bord dat aangeeft dat je er niet mag rijden, staat immers op dezelfde foto. De foto gaat naar het CJIB. Daar is een ambtenaar die de foto bekijkt. Als vastgesteld is dat zowel de auto als het verbod zichtbaar is, wordt de boete verstuurd. Dus het is niet allemaal automatisch.

Kunnen de gemeentes op deze manier rijk worden?

De camera is overigens geen digitale collectebus c.q. melkkoe van de gemeente. Het geld gaat namelijk niet naar de gemeente, maar naar de Staat. De gemeente profiteert ervan dat er minder auto’s door verboden zones rijden. Dus het beoogde doel – vaak wil een gemeente een veilige binnenstad – wordt wel behaald, en daar is het de gemeente om te doen.

Lees ook: Deze ‘lullige’ boete is de meestvoorkomende verkeersboete van Nederland (en daar wordt leuk aan verdiend)

De boete voor het inrijden van een verboden zone in de binnenstad is 120 euro, plus 9 euro administratiekosten. Dat betekent dat de Staat 300.000 x 129 = 38.700.000 euro heeft binnengehaald. In Nederland staan de digitale camera’s in 40 gemeentes. Zo’n 30 gemeentes hebben een aanvraag ingediend voor digitale handhaving. Dus kijk goed naar borden voordat je een binnenstad inrijdt.

23 reacties op “300.000 Nederlanders kregen een boete voor een overtreding die je wel érg makkelijk maakt”

  1. Wat een waardeloos volk zijn wij toch aan het worden, als ik de reacties zo lees. Altijd maar een ander de schuld geven, ik zie zelfs weer de asielzoekers terugkomen.
    Kijk eens in de spiegel, als je een boete krijgt heb je het toch echt zelf gedaan. Moet je maar beter opletten en niet met andere dingen bezig zijn ..

  2. Dit is een valstrik aangelegd door de overheid. In Den Haag wemelt er van zulke valstrikken me een piepklein bordje. Een voorbeeld is de toestand in Den Haag, waar verboden is in te rijden op en stukje weg naast een ziekenhuis en tussen twee parkeer in/uitgangen.

  3. Ik ben het volkomen eens met iedereen die weleens nodeloos beboet zijn als zodanig.
    De aangelegde wegen zijn tenslotte gemaakt om je te begeven naar een bepaald gebied en zorgen daardoor voor de nodige verkeersspreiding.
    Telkens omrijden is ook geen gezonde zaak voor het milieu.
    Dat er gezinnen zijn die na 30 jaar wonen plotseling last hebben van de drukte, pech voor je.
    Ook daarvoor is er een gepaste oplossing nl.
    In het Indisch archipel zijn er duizenden eilanden waar de auto niet welkom is, neem daar jouw intrek.
    Laat de automobilist met rust.
    Ze betalen genoeg aan allerlei opgelegde verplichtingen die bedacht worden door een stel idioten.

  4. Utrecht ziet mij niet meer terug! Was verkeerd gereden ben gedraaid op ‘t plein, maar t maakte niks uit mocht gewoon lekker lappen. Ik had er niet op mogen rijden of had achteruit moeten gaan … was in mijn ogen gevaarlijker.

  5. Het is toch allang bekend dat de auto een melkkoe is voor de staat?! Ze moeten toch ergens het geld vandaan halen om de klimaat-idioterie,EU en de oorlog in Oekraïne te financiëren.Vergeet ook vooral het levensonderhoud van de asielzoekers niet….

  6. Duidelijk te lezen is dat je een voetgangersgebied ingaat. Daar mag een auto dus niet komen. De vrachtwagen cq bezorgd heeft op bepaalde tijden een ontheffing. Wat betreft de fietsers die mededeling slaat nergens op er moeten volledige tijden staan dus 05.00 tot 11.00 dan is het te begrijpen.

  7. 1. Het fiets bord hoef je als automobilist niet te lezen.
    2. Er staat op dat bord duidelijk tussen 5 en 11 uur en niet 5-11 00.00.
    3. Een binnenstad in rijden als bezoeker of bewoner van de stad/dorp behalve als bewoner van dat deel van de gemeente is gewoon idioot. Ga je naar de stad dan parkeer je auto op de parkeerplaats welke je makkelijk vindt als je de borden volgt en ja dat kan een garage zijn of ver lopen naar je winkel.

  8. Velen hebben niet door dat er een “” overbevolking “ is en derhalve er regels komen omdat een beetje te reguleren . Maar . ….. Het Rijk en Gemeenten hebben tonnen boter op hun hoofd omdat er nimmer is getracht de “” immigratie van asielzoekers “ te beperken of te stoppen . Ambtenaren zijn makke schapen en volgen het Domme bevel van iedere halve gare op een bestuurszetel . Het salaris is heilig . De vrijheid van de burger staat op het spel …!!

  9. Big Brother is watching on you: het Totalitair System? * anti -utopie* Roman ( 1984) was door George Orwell.
    echter bedoeld tegen elk totalitair systeem dat zich in welke historische, politieke sociale, of morele samenhang dan ook,opsteld als bedreiging van de vrijheid en eigen persoolijke vrijheid van het individu.

  10. Ik heb vorig jaar in ede ook een bekeuring voor het in rijden wandel straat 186 euro dan zie je dat elke staf zelf uit maakt hoe hoog de boete is

  11. Het bord op de foto voldoet niet aan de vereisten, dus een boete die hier gegeven wordt is eenvoudig via de rechtbank te bestrijden.

  12. Sinds wanneer is de auto GEEN melkkoe voor de staat EN de gemeente. Laat me niet lachen. Alleen het parkeerbeleid al en de parkeervergunningen. Als we morgen al onze auto’s laten staan, is volgende maand de straat failliet. Er wordt gehandhaafd om de staatskas te vullen, niet voor onze veiligheid. De straat heeft zich nog nooit zorgen gemaakt om onze veiligheid. Hou toch op joh.

  13. In sommige gevallen geheel terecht maar er zijn ook situaties waar je als automobilist eerst je auto voor het bord ( lees borden) moet parkeren om te lezen wat ze willen, er staat dan zoveel tekst dat je dat in 1 oogopslag niet kan lezen. Daar word geen rekening mee gehouden. In die situaties vind ik dat de automobilist als melkkoe word gebruikt.

  14. 1. Denk je dat je daar iets mee opschiet?
    2. Denk je niet dat het nuttiger is als die ambtenaren iets doen wat nuttig is voor het land?
    3. Vind je jezelf niet een beetje kinderachtig met dat soort commentaren?

  15. In het verkeer moet je nou eenmaal goed opletten wat wel en niet mag, zeker in een autovrije binnenstad. De meesten zien het echt wel en weten het echt wel, maar besluiten dan om zich er niks van aan te trekken. Binnenstad Groningen geldt dit zelfs voor fietsers, duizenden per dag trekken zich er niks van aan (niet te handhaven met camera’s).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear