Kennen jullie dat gevoel? Als je buurman zegt dat hij een Mustang met 450 pk heeft gekocht en het een Mach E blijkt te zijn? Ja, dat is ook een heel erg dikke auto, maar een Mustang met benzinemotor spreekt de hobbyisten vaak ietsje meer aan. Dus bij het horen van een Ford met 300 pk is het eerste wat we dachten: die is elektrisch. Het tweede dat we dachten: die zal dan ook wel zwaar zijn. Maar dat is dus niet het geval, de Ford Escort RS van Boreham Motorworks is een absoluut meesterwerkje.
Ja, Boreham Motorworks. Dat zou je bijna als BMW kunnen inkorten. Er werken voornamelijk Ford-fans bij Boreham Motorworks, dus dat gaan ze niet zo snel doen. Nu zitten ze bij Ford in Engeland wel vaker te flirten met BMW-termen, want het Britse rallyteam heet al jaren ‘M-Sport’, toevallig ook de naam van de sportpakketjes van BMW. Hun laatste project is deze Escort RS.
Geen restomod, maar een Contunimod
Je zou dit als een restomod kunnen zien. Ze pakken een Ford Escort van de eerste generatie en maken daar een RS-versie van. Maar met de goedkeuring van Ford krijgt dit project een officieel karakter. Ze noemen het zelf een Contunimod. Met de techniek en kennis van vandaag: hoe zou een klassieke Ford Escort eruit kunnen zien? En dan met name qua techniek, want het originele exterieurdesign van de Escort RS is iconisch, met de extra brede wielkasten, striping en kenmerkende koplampen.
Het hart van deze auto, de motor, is een absoluut juweeltje. Geen 500 pk sterke elektromotor die een accu van 500 kilo nodig heeft om krap 300 kilometer te kunnen halen, maar een traditionele viercilinder. Maar wat voor een: een 2,1-liter viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen, gesmede zuigers en gesmede krukas. Voor de leek: alles is dusdanig aangepast om meer toeren te kunnen draaien en dat kan deze: maximaal is 10.000 toeren mogelijk. Dat is zelfs meer dan de Honda S2000 kon draaien.
Hoeveel power heeft de Boreham Motorworks Escort RS dan?
Als je voldoende toeren maakt, is een maximumvermogen van 300 pk mogelijk. Dat is enorm veel voor een motor met 2,1 liter slagvolume. Misschien nog wel indrukwekkender is het gewicht, want de totale motor weegt 85 kilogram. Schakelen doe je met een dogleg-versnellingsbak. Bij deze configuratie bevindt de eerste versnelling zich linksonder. Het idee erachter is dat je zo makkelijker kunt schakelen tussen 2 en 3 en tussen 4 en 5. Op het circuit, of tijdens een rallyproef, gebruik je de ‘1’ alleen om weg te rijden.
Het is een echte rijdersauto, zo is er wel een sperdifferentieel aanwezig, aangepast onderstel en grotere remmen. Dingen als rem- en stuurbekrachtiging schitteren door afwezigheid. Dat hoort bij de auto: jij, die briljante motor en de spinnende achterwielen. Om dat mee te kunnen maken, is het handig als je beschikt over een behoorlijk positief banksaldo: ze vragen er omgerekend 357.000 euro voor. Dan krijg je wel 2 jaar garantie. De levering van de Boreham Motorworks Escort RS start volgend jaar.
Reacties