We zagen de afgelopen weken al wat persberichten voorbijkomen en vanochtend zagen we zelfs reclames: automerken melden trots dat zij de verhoging van de aanschafbelasting (BPM) voor elektrische auto’s en plug-in hybrides voor hun rekening nemen. De meeste automerken vinden het onzin dat de prijs van (semi-)elektrische auto’s stijgt, juist in een tijd waarin de verkoop gestimuleerd moet worden. Je krijgt dus korting op de BPM van de automerken – maar waar hebben we het dan over?

Dat is het mooie: jij gaat het als koper niet merken. Veel merken nemen de BPM-verhoging voor hun rekening, zodat de prijzen van elektrische auto’s hetzelfde blijven. Het zit zo: dit jaar betaal je géén aanschafbelasting als je een nieuwe elektrische auto koopt. In 2025 gaat de overheid deze gemiste inkomsten een beetje compenseren door 667 euro BPM te rekenen voor elke nieuwe EV. Automerken rekenen deze verhoging dus niet door. Je krijgt bij EV’s in veel gevallen 667 euro korting.

Hoe zit het bij PHEV’s?

We schreven al eerder over de nieuwe BPM-regels voor PHEV in 2025. De relatief onzuinige plug-in hybrides worden door de wijzigingen iets goedkoper, maar zuinige PHEV’s worden juist duurder. De prijs per gram CO2-uitstoot gaat omlaag, maar ook hier moet je rekenen met een vast bedrag van 667 euro. Volvo meldt dat het omslagpunt ligt bij de 26 gram CO2-uitstoot. De PHEV’s van Volvo worden 200 euro duurder of blijven in prijs gelijk.

Toyota meldt trots dat het de prijzen van de PHEV’s gelijk houdt aan die van 2024. In dit geval krijg je dus ongeveer 200 euro korting op de BPM, want de uitstoot blijft bij alle modellen onder de 26 gram CO2 per kilometer. Automerk Fiat neemt ook de verhoging van 667 euro bij elektrische auto’s voor eigen rekening. Het zijn allemaal geen schokkende bedragen naast de totale aanschafprijs, maar het is een aardig signaal om de prijzen van deze zuinigere modellen niet te verhogen.

Automerken die het stokje overnemen van de overheid

Je zag het in Duitsland al eerder gebeuren dat automerken de fiscale prikkels overnemen van de overheid. Eind vorig jaar stopte Duitsland van de ene op de andere dag met subsidies voor EV’s. Merken als Tesla, Volkswagen en Mercedes vonden dat onzin en besloten om de korting uit eigen zak te betalen, zodat klanten niet ineens veel meer kwijt waren voor hun bestelde auto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear