Je zou zeggen dat gezond verstand de meeste automobilisten ervan zou weerhouden om met hun autootje van zo’n 1.200 kilo expres hard te remmen voor een vrachtwagen van 50.000 kilo om zo hun frustraties te uiten. Maar zoals de laatste tijd steeds meer duidelijk wordt, ontbreekt gezond verstand bij een hoop mensen. Uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek blijkt dat 86,9 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs weleens een brake check krijgt. Ruim driekwart heeft het vaker meegemaakt.
Dan is natuurlijk de vraag: zijn er zoveel Nederlanders die een brake check uitvoeren bij vrachtwagens, of is het een klein groepje dat heel vaak brake checkt? ‘Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen’, aldus rijinstructeur Toon Geerts.
Brake check bij vrachtwagen niet de grootste ergernis
Overigens is het uitvoeren van een brake check bij vrachtwagens niet de grootste ergernis van de Nederlandse chauffeurs – het staat op nummer twee in de lijst. Automobilisten die bij het uitvoegen nog snel even voor de truck schieten, daar storen de chauffeurs zich het meest aan. Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons staan op nummer drie. Nummer vier is ook zeer terecht een irritatiepunt: automobilisten die op de snelweg langzamer rijden dan 80 km/u.
Hinder door medeweggebruikers tijdens het invoegen of uitvoegen staat ook in de top vijf. Misschien is het zo’n slecht idee nog niet om iedere automobilist verplicht een rijlesje te laten volgen in een vrachtwagen, om zo een beetje inlevingsvermogen te kweken. Al is er niet veel fantasie nodig om je voor te stellen dat een vrachtwagen van 18 meter wat uitdagender is om te rijden dan een personenauto van minder dan vijf meter.
Jeroen heeft op 4 december 2021 geschreven:
In Engeland hebben ze verkeersborden staan waarop staat: “frustration causes accidents”. Het is gewoon te druk op de weg en bijna iedereen heeft haast tegenwoordig. Dat zijn 2 dingen die niet samengaan. Resultaat: frustraties en ellende.
Kereltie heeft op 2 december 2021 geschreven:
En als auto’s niet als een sliert dus langer als een vrachtwagen , willen invoegen.
Marc heeft op 2 december 2021 geschreven:
Ik zit 140.000 km per jaar op de weg door heel Europa met een bestelwagen. Ik ben het ten eerste helemaal eens met de stelling dat mensen zich moeten realiseren dat een vrachtwagen een ander gewicht en dus potentieel veel meer gevaar kan opleveren. Dat brake checken vind ik dus ook zeer onverstandig, zeker bij een vrachtwagen.
Het punt dat hier veel als irritatie naar voren word gebracht dat vrachtwagens veel inhalen snap ik want dit is ook mijn volgende punt.
Ten eerste waar een vrachtwagen een inhaalverbod heeft is het al helemaal uit den boze, gebeurd helaas toch nog veel te vaak.
Ten tweede wil meneer of mevrouw de chauffeur op de vrachtwagen wel heel erg graag laten zien dat die de grootste is. Plomp verloren je zware jonge gewoon naar links gooien zonder rekening te houden met de wagen die op de linker baan eraan komt of nog erger al half naast je zit en dan dus zelf vol op de remmen moet om niet klem te komen zitten.
Conclusie elkaar respecteren zou een stuk meer veiligheid opleveren.
Hendrik heeft op 4 december 2021 geschreven:
Een totaal inhaalverbod voor alle vrachtwagens zou denk ik helpen
Countryfan heeft op 4 december 2021 geschreven:
Helemaal mee eens. Maar aso’s, hufters en roekelozen op de weg zitten in alle voertuigen, niet alleen in vrachtwagens.
John heeft op 2 december 2021 geschreven:
Brakecheck: spelen met je eigen leven en het leven van anderen.
Joseppe heeft op 2 december 2021 geschreven:
Klopt, paar jaar geleden op de Antwerpse ring meegemaakt dat een personenauto tussen de vrachtwagens in geplet werd…..
Dit omdat meneer even in het gat wilde duiken terwijl de voorligger remde en de vrachtwagen erachter dit te laat doorhad.
Was weinig over van de auto en de bestuurder.
Peter heeft op 1 december 2021 geschreven:
Kijk eens naar al die witte kentekenplaten op die vrachtwagens, dus niet alleen de hard werkende Nederlandse chauffeur de schuld geven!
Mino heeft op 1 december 2021 geschreven:
Ja tegenwoordig hebben veel trucks al adaptive cruise control en kun je brake testen tot je een ons weegt maar die truck remt toch wel af, het probleem is echter, dat de bestuurder er achter dit systeem waarschijnlijk niet heeft en er vol achter op rijdt. Ik heb ze ook wel eens meegemaakt, maar je ziet het mijlen ver aankomen dat het gaat gebeuren. Bijvoorbeeld : je wilt inhalen, doet je richting aanwijzers aan op een veilig moment, de eerst volgende auto heeft genoeg ruimte om te anticiperen, maar die anticipatie resulteert in 2 koplampen die ineens verder omhoog schijnen, dus snel het gat proberen dicht te rijden, kijk ik wacht echt wel een aantal auto’s voor ik ga inhalen met een truck, maar wanneer ik dan zie dat die koplampen omhoog gaan, dan heb je pech, want dan ga ik ook naar links, wat resulteert in 2 omlaag gaande hevig knipperde koplampen, nou dan is 1+1 echt wel 2, en je weet dat je een potentiële brake test kunt krijgen. Dus het heeft ook met ons (truckers) rijgedrag te maken. Maar veelal begint het echt bij die automobilist die kosten wat het kost jou niet voor jou duld. Ik ik zeg altijd maar zo, zelfs Max Verstappen rijdt soms achter een achterblijver. 🤔
John heeft op 2 december 2021 geschreven:
Mino, met alle respect ik begrijp de reactie echter art 54 RVV geldt ook voor vrachtwagens. Het aangeven dat je de intentie hebt om te gaan inhalen is geen vrijkaartje om maar te gaan inhalen. Nog erger en dat betreft niet alleen vrachtwagens, maar ook personen auto’s en in het bijzonder bestelauto’s. De laatste denken veelal dat zij het rijk alleen hebben, zeker als het een auto van de baas is. “Laag vliegend van de uiterst linkse rijstrook op het laatste moment zich dwars door alle anderen heen “borend” naar de uitvoegstrook en dan nog even turks groen pakken.
Jbt heeft op 1 december 2021 geschreven:
Opvallend dat in de reacties die ik lees, het lijkt alsof de chauffeurs de schuldige zijn…
Blijkbaar geplaatst door mensen die nog nooit in een grote vrachtwagen hebben gezeten en geen idee lijken te hebben dat je met een vrachtwagen niet dezelfde mogelijkheden hebt als met een personenauto.
Rijd eens een paar uur mee met een chauffeur en er gaat een wereld voor je open, wanneer je ziet wat automobilisten voor idioterie uithalen (vaak uit onkunde of onwetendheid, maar even vaak uit onwil), waar een chauffeur op moet anticiperen om een ongeval te voorkomen.
Uiteraard zijn er ook genoeg chauffeurs die misbruik maken van hun positie, maar zoals overal verpesten die het voor de meerderheid.
Jos heeft op 1 december 2021 geschreven:
Eerlijk. Ja dat weet ik precies als chauffeur. En dus ook dat met alle gevaren van dien, zon stel best flink kan remmen. En die kleine meerderheod die u bedoeld, verdient wel meer dan een brake check met capriolen die ik zie van chauffeurs. Geen haar beter dan automobilisten. En ben ook nog motorrijder. Ik snap brakechecks wel. Vaak een reactie op iets. En voor u bedenkt dat ik het dus maar mee eens ben. Neen. Ik begrijp het. En soms ben ik het er ook inderdaad wel mee eens ja.
Mike heeft op 1 december 2021 geschreven:
Wat irritant is dat vrachtwagens bumper aan bumper rijden en je niet kan invoegen als je de snelweg op wil bij een korte invoegstrook.personenauto’s moeten toch ook afstand houden doe dat dan ook met vrachtwagens wel zo beleefd.
John heeft op 2 december 2021 geschreven:
Mike, dat kan heel eenvoudig worden opgelost, namelijk door te anticiperen en niet op het laatste moment te willen uitvoegen. Want hoeveel tijd scheelt het achteraan aansluiten op de reis ten opzichte van het op het laatste moment willen uitvoegen? 1 seconde, 5 seconden? Waar hebben we het over?
Mark heeft op 1 december 2021 geschreven:
Als vrachtwagen chauffeurs op minder dan 1 auto lengte op de linkerweghelft bij een 80km zone aan het bumperkleven zijn als je 90 km rijd zal ik duidelijk maken dat ik daar niet van gediend ben. De eerste keer zal ik knipperen met mijn mistachterlicht. Als dat niet helpt laat ik mijn remlichten zien. Als dat niet helpt rem ik langzaam af net zo lang totdat ze de boodschap begrepen hebben. Vrachtwagenchauffeurs zijn beroep chauffeurs en dienen de hun rijgedrag in mijn ogen onberispelijk uit te voeren.
Jammer genoeg blijkt het tegendeel waar en zitten er een hoop schoften tussen.
P heeft op 1 december 2021 geschreven:
Kijk eens naar al die witte kentekenplaten op die vrachtwagens, dus niet alleen de hard werkende Nederlandse chauffeur de schuld geven!
Nico heeft op 1 december 2021 geschreven:
Als ik met mijn vrachtwagen 90 rijd in een 80 zone krijg ik een boete. Misschien moet u even uw teller laten ijken?
Henk heeft op 1 december 2021 geschreven:
Het zou veel irritatie schelen als vrachtwagenchauffeur zich aan inhaal verbod houden. Kom ze dagelijks tegen die inhaalverbod negeren en 3 km lang blijven inhalen.
Piet heeft op 1 december 2021 geschreven:
Dan kom je dus automatisch bij het punt dat mensen minder hard gaan rijden dan 80 km per uur
Henry heeft op 1 december 2021 geschreven:
Zonder de brake-check goed te keuren, ben ik het helemaal met @Sander eens en vind ik het ook helemaal niet vreemd. Is voor mij ook de reden geweest dat ik besloten heb om via de N-wegen naar mijn werk te rijden….
sander heeft op 1 december 2021 geschreven:
mja ,dit allemaal gezegd hebbende ..laten wij ook niet vergeten dat veel chauffeurs zitten te appen,bellen,paperassen door nemen,afsnijden ,doorduwen,hinderlijk inhalen,nou ja ga maar door. het zijn blijkbaar ook “gewone “mensen. uiteraard zijn alle acties op de weg die bedoelt zijn om een ander te sarren verwerpelijk maar ik denk dat wanneer we met zn allen gewoon beter opletten en zorgen dat we de regels goed kennen en een beetje vergevingsgezinder zouden zijn het veel beter gaat onderweg.ik geef toe er zelf ook wel eens moeite mee te hebben als ik weer in een domme situatie beland doordat iemand iets doet waardoor ik in de remmen moet of moet uitwijken.