Er zijn niet veel met de auto bereikbare landen waar Nederlanders schrikken van de brandstofprijzen. Nergens anders in Europa was de benzine vorig jaar zo duur als in Nederland. Zelfs met dalende olieprijzen houden onze accijnzen de brandstofprijzen hier hoog. Toch zijn er flinke uitschieters in het buitenland waar je goed voor op moet passen. Als je brandstof langs de Italiaanse snelweg gaat halen, bijvoorbeeld.

Het overkwam een Eindhovenaar die op vakantie was, en ook niet bij een lullig tankstation ergens achteraf. Langs de drukke A7 in Italië stopte hij bij een Tamoil en gooide nietsvermoedend zijn tankje vol. Toen hij ging afrekenen bleek dat hij voor 2,60 euro de liter had getankt, wat 77 cent duurder was dan de overkant en 1 euro duurder dan het tankstation verderop. ‘Dit heeft veel weg van oplichting’, meldt de ANWB aan AD. Recensies online klagen ook over de hoge brandstofprijzen.

Oppassen dus voor brandstof in het buitenland

De Eindhovenaar zocht nog contact met het moederbedrijf maar kreeg niet veel meer dan een excuus. Een beetje auto lust al snel 50 liter brandstof, waardoor je 50 euro extra betaalt. Het loont dus om op vakantie niet blind een tankstation in te rijden, maar even goed te kijken wat de peut kost. Zie je een tankstation met acceptabele tarieven, stop dan misschien één tankstation eerder dan je gewend bent, zodat je niet gedwongen bent bij een te duur tankstation vol te gooien.

41 reacties op “Brandstof in het buitenland soms ineens schandalig duur”

    • Toen keken ze nog wel kenteken er op de auto zat in Joegoslavië … Duitsers betaalden 20% meer dan Nederlanders 😜

  1. Begin dit jaar op Sicilie gehad, ook bij een gerenommeerd tankstation gestopt, ergens tussen Catania en Siracusa, op de zuil langs de weg stond 1,39 per liter voor diesel, ik stop, ga tanken en toen ik af ging rekenen dacht ik al, hier klopt iets niet. Moest meer dan 2 euro per liter aftikken. Volgens mij zitten ze binnen gewoon aan de knoppen te draaien wanneer ze een toerist zien, stelletje oplichters.

  2. Dit jaar heb ik in Italie steeds rond de 1,30 betaald voor Euro 95, tot ik op de terugreis naar Nederland bij een normale zelfbedieningspomp kwam en ik daar ging afrekenen, toen zag ik buiten pas een bord staan met de prijs van 1,95… Nou ja, gelukkig maar 1x gehad dus, maar toch, irritant. Aan de andere kant natuurlijk helemaal niet slim, want ik en waarschijnlijk tientallen anderen zullen er nooit meer komen om te tanken.

  3. Mensen dat oplichten vanuit den haag is niks nieuws, want ten tijden van dhr. Kok werd tijdelijk het kwartje van kok ingevoerd, vervolgens hebben we dat nooit meer terug gezien, dus hup in de schatkist. Benzineprijzen hetzelfde tijdens het gesprek met een kennis die bij Shell werkt kost een liter benzine 79 cent dus daar komt de fiscus 100% opgooien en dan de pomphouder die aan elke liter moet verdienen, want die koopt de benzine in en zegt bijv. Ik wil er 10 cent per liter aan verdienen dus conclusie de brandstoffen blijven kunstmatig hoog gehouden.

  4. Hier in NL ook verschillen van €0,26 per liter langs de snelweg, binnen een straal van 30 km (Esso A17/Oudenbosch en Total A58/Bergen op Zoom). Gewoon eerst kijken wat het kost voordat je blind de slurf erin hangt. Clickbait bericht door te stellen dat de persoon in kwestie opgelicht zou zijn, terwijl hierover niets wordt verteld in het artikel, gewoon niet opgelet. Eigen schuld, volgende keer beter. Met zulke literprijzen zul je voortaan wel opletten.

  5. Woon fijn langs de grens met Duitsland. Diesel 1,01. Tankje vol voor 40-45 euro. Waar je tegenwoordig wel op moet letten zeker in Duitsland is dat de prijzen vaker op een dag omhoog/omlaag gaan. Soms wel 5-7 keer op een dag een paar cent.

    • Herb, daar bestaat een hele mooi app voor: Mehr-tanken. Die laat de actuele prijzen zien van de tankstations in je omgeving in Duitsland met advies om te tanken of te wachten. Zelf zeer tevreden over.
      Advies is in ieder geval om te tanken buiten de spitstijden.

  6. Nogal dom. Gewoon even opletten voor je iets koopt, dus ook brandstof, er staat toch duidelijk op de pomp wat de prijs is per liter. Vergelijk onderweg de prijzen van pompstations voordat je gaat tanken (bij BMW kun je dat zelfs in de auto via het infosysteem doen). In NL is de brandstofprijs langs de snelweg ook vaak veel hoger dan daarbuiten.

  7. en dan te denken dat Euro95 0,52 cent kost af raffinaderij (daar zit de winst van de olieclub al in) en dan komt de overheid en sluwe pomphouders (in het buitenland)….
    in nederland 0,81 cent accijns en over het hele vuiltje 21% btw ….. belasting over belasting

  8. Ook in Polen word je besodemieterd 90 liter tank had nog 2 streepjes ging 96 liter in en dan de shell nog wel in oekraiense perfect keurige prijs en geen liter teveel

  9. Ik heb vorige week in de buurt van Bergamo nog bij een zelftankstation € 1,35 betaald voor 1 liter euro 95. Dat is toch een veel betere prijs dan in Nederland.

    • 3 weken terug 1:37 voor E5 98 in italie , evenals in duitseland ik 1,35 betaalde voor de zelfde brandstof dus dat was super .
      op de terugweg E5 102 getankt in duitseland was wel duurder 1,74 per liter maar wat rijd je auto daar beter op zeg , zuiniger en de motor draaide veel mooier .

  10. Niet dat het schandalig duur is, maar in Noorwegen is er ook een groot verschil tussen de verschillende pompstations. De prijs varieerde eerste weken van augustus van 13.11 NOK tot 16,89 NOK. Verschil rond de 40 eurocent tussen pompen. En dit is ook tussen pompen van hetzelfde merk. Ook gaat soms halverwege de dag de prijs van de goedkope pomp 2 NOK omhoog. Ook daar dus goed opletten waar en wanneer je tankt.

    • dan betaal je veel meer wegenbelasting dus zoveel winst haal je er niet uit , op jet moment lijk je goedkoper uit te zijn

      • Thierry Erkamp dat was vroeger het geval, nu gaat het om een paar tientjes per maand wat de wegenbelasting omhoog gaat. Hoeveel dat omhoog gaat ligt natuurlijk aan de gewichtsklasse van je bolide en in welke provincie je woont. LPG3 rijd dus wel degelijk goedkoper en is nog wat schoner voor het milieu ook.

  11. Wordt al jaar en dag gedaan. In Spanje gaat de brandstofprijs als de bouwvak begint met 300% omhoog. Vroeger in Frankrijk, bij een bediend station werd de olie na gekeken. Zat altijd te weinig in en werd er een paar druppels in gedaan. Dat blik werd weer op de pomp gezet, maar je betaalde voor het hele blik. Om de pomp te starten moest er een handel over gehaald worden om de tellers weer op 0 te zetten. Als je dit te snel deed liep de teller niet naar 0. Je verbruik was ineens met minimaal 10 liter toe genomen

    • Met 300% omhoog? Dus van bijv. €1.20 naar €4.80? Belazer jij de boel nu niet zelf? Woon al 7 jaar in Spanje. Nog nooit mee gemaakt!!!!

      • Dat was in de tijd van de paseta. Voor de camping waar ik was, stond een brandstofstation. De eigenaar was de avond vóór de bouwvak alle pompen aan het bijstellen. De dag er voor had ik daar nog getankt. Baasje was ineens 3x zo duur geworden. Bij de disco moest ik ineens intree betalen en de dames van de campingwinkel waren alle artikelen aan het omstikkeren

  12. De klager heeft gewoon niet opgelet én zich niet in Italië verdiept. Het is heel gebruikelijk dat je bij een tankstation pompen hebt met zelfbediening en pompen waar je je tank vol kunt laten gooien door een pompbediende. In het laatste geval betaal je vaak € 0,50 tot € 0,60 meer per liter. En ik kan me voorstellen dat dat wel richting een euro gaat als je voor bediening door een pompbediende kiest bij een tankstation aan de snelweg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij tankstations met pompbediende geen keuze was voor self service.

    Niet klagen dus, maar je vooraf even verdiepen in het land waar je heen gaat. En of je bij een pomp met pompbediende stopt of bij self service.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *