Mede dankzij de ietwat tegenvallende adaptatie van elektrische auto’s, kijken sommige merken toch weer met een schuin oog naar waterstof. Het grote nadeel van de EV is de accu: deze is heel erg groot en zwaar. Daarbij is een accu snel leeg en duurt het laden lang. Natuurlijk ontwikkelt die techniek zich snel en heeft niet iedereen 1.000 kilometer actieradius per dag nodig. Voor die mensen die de overstap naar elektrisch rijden eng vinden, is er goed nieuws: Toyota heeft een briljante uitvinding voor waterstof.

Binnenkort start de Japan Mobility Bizweek en Toyota zal daarbij aanwezig zijn met een paar duurzame initiatieven van het merk. Het is niet zozeer een autobeurs, maar een mobiliteitsbeurs. Het kan zijn dat je er niet naartoe gaat, dus verklappen wij het voor je. Ze nemen een paar primeurs mee, maar hun nieuwste vinding om waterstof toe te passen is simpelweg briljant. Het gaat om draagbare waterstofcartridges. Deze zijn bedoeld voor uiteenlopende toepassingen.

Waterstof uitvinding van Toyota: een cartridge

Aangezien wij van TopGear zijn, vinden we de automotive toepassing het meest interessant. Toyota heeft waterstoftanks dermate compact weten te maken dat ze draagbaar zijn. De waterstoftanks kunnen gebruikt worden om een brandstofcel van energie te voorzien. In dit geval dus ook voor waterstofauto’s. Het idee erachter is dat je de waterstofcartridge verwisselt je kan weer doorrijden.

Lees ook: Slecht nieuws voor de waterstofplannen in Europa: ‘Het is tijd voor een realitycheck’

Voor alle duidelijkheid, op deze manier rijd je alsnog elektrisch. Alleen zorgt een brandstofcel voor de energie in de motor, in plaats van een enorme accu. Waterstof is complexer en omslachtiger, maar wel aanzienlijk lichter en het opladen gaat vele malen sneller. Voor de mensen die houden van verbrandingsmotoren is er ook goed nieuws, want Toyota neemt ook een GR Corolla raceauto mee die op waterstof loopt.

19 reacties op “Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’”

  1. Ik geloof niet dat waterstof “schoon” is.
    Teveel bijzondere edelmetalen die door “kinderhandjes”gedolven worden, in landen die wij “sociaal niet acceptabel vinden” en gigantische verliezen in het omzetten van de energie.
    Waterstof heeft vast zijn toepassingen, maar in de auto, ik denk van niet. ( ben natuurlijk maar een simpele gast en geen professor, wat weet ik er nu van)

      • ha Paul, dat is denk ik niet correct. Waterstof gas is H2 en reageert met zuurstof O2 tot water H20.

        er komt dus energie en water vrij. verder niets.

        Waterstof kun je op vele manieren maken, waaronder ook op niet schone manieren.
        dat is niet de bedoeling natuurlijk.

        maar, als we toch teveel elektriciteit opwekken met alle zonnepanelen, dan kunnen we met het overschot ook H2 maken
        en dan is het niet erg dat dit een weinig efficiënte manier is. Want het is toch een overschot aan electriciteit.

        ik heb een aantal jaren geleden in de Mirai van Toyoya gereden (die op H2 rijdt) en het was geweldig. Er kwam echt alleen een plasje water uit de uitlaat.

        Ik kan niet wachten totdat H2 goed beschikbaar is in Europe (het gaat best hard, download de app H2 maar eens), en dan koop ik een tweedehands Mirai.
        Het voordeel: geen laadtijden, geen files bij laadpalen, geen gedoe met thuis opladen (en een hoge maandelijkse incasso door het energie bedrijf), maar VRIJHEID – en toch geen schade aan het milieu.

        hartelijke groet, Girdi

    • Tja, een auto op diesel of benzine heeft slechts een rendement van zo’n maximaal 40%. De rest is verspilling. Volgens mij (zou het niet zeker weten) ligt dit rendement bij waterstof ergens rond de 80%. Hangt er ook vanaf of het schoon of vuil geproduceerd is. Echter hebben we steeds meer stroom overschot als die overtollige energie in waterstof omgezet kan worden is het rendement niet meer belangrijk aangezien het van energie is gecreëerd die anders weggegooid had geworden. Mensen met zonnepanelen blij want ze worden niet meer uitgeschakeld. Ook betekend dit dat er minder auto’s aan de laadpaal staan op punten waar de elektriciteit niet in overschot is

    • Dat van die edelmetalen is juist het probleem bij de productie van accu’s voor elektrische auto’s toch?
      Uitermate milieu-onvriendelijk ook. Lijkt me een prima plan waterstofauto’s.

    • Dan heeft het voertuig toch ook minder impact op het wegdek? Daardoor dus minder slijtage, minder onderhoud, minder kosten, dus geen probleem.

      • Als het ze geld kost, verhogen ze de tarieven heus wel. En de inkomsten uit MRB worden nu al niet alleen gebruikt voor het onderhoud van het wegennet. Dan zou de MRB allang naar beneden kunnen als dat het geval was.

  2. Via: youtube.nl (tik in) Toyota Hydrogen Car.En neem kennis van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.Maar ook daarnaast de Japanse AUTO fabrikanten-zoals Kawasaki/Subari/Honda/Yamaha,omarmen de vervanging van de E-Auto’s,door waterstofInjectie,EN waterstof kunnen we zelf maken,en dan zijn we niet meer van de zeer corrupte landen,waar de lithium/kobalt/mangaan/zink etc. Delvers heel slecht betaalt worden,en waar mensenrechten totaal niet gelden.Feitelijk moet je eigen doodschamen om E-Auto te rijden.Via YouTube.nl (tik in) Bolivia im Litium Rausch en ZDF HD e Planet der wahre Preis Electroauto.Geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden,en Afrika wordt het afvalwater van de EU gebonden lidstaten.

    • Schone waterstof is o.k.
      Maar de delving van de metalen om dit om te zetten in stroom is net zo vervuilend als de delving van metalen voor een E.V.
      Daarnaast zijn de verliezen ook veel hoger.

      • Ligt er maar aan welk soort membraam er gebruikt wordt. Er zijn ontwikkeling waarbij simpele gemakkelijk verkrijgbare metalen gebruikt worden, het kan dus ook zonder zeldzame duren onder onmenselijk omstandigheden gedolven eenvoudig en goedkoop verkregen worden. Maar dan moet je ook willen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear