
Weet je hoe je een olifant in een koelkast krijgt? De olie eruit laten lopen en de fant erin zetten. Maar in Duitsland niet. Daar gaat een Elefant met hydraulische persen in één keer de koelkast ingeduwd. Zo gaat het daar ook met bruggen: die worden niet stukje voor stukje verplaatst maar als één geheel. Dat klinkt onnodig ingewikkeld, maar daar hebben ze een goede reden voor.
De oude brug van de A45 was onveilig en moest gesloopt worden. Maar de Duitsers wilden niet wachten tot de volledige brug gesloopt en verwijderd was voordat ze met de nieuwe constructie begonnen. De bouw begon zo’n 20 meter verderop terwijl de oude brug helemaal verwijderd werd. Blijkbaar werd hier flink wat tijd mee gewonnen en verkeershinder bespaard.
Geen snel klusje
Vorige maand werd de brug op zijn plek gezet en de operatie was volgens de Duitse Rijkswaterstaat een primeur. In totaal werden er 24 hydraulische units ingezet om de zes brugpijlers te verplaatsen. Het gebeurde centimeter voor centimeter en in totaal duurde de operatie 20 uur. Ongeveer één meter per uur, dus. De pijlers gleden over teflonplaten waar een speciaal vet op zat, zodat de boel makkelijk op zijn plek gleed.
Autobahn GmbH legt uit: ‘De succesvolle zijwaartse verplaatsing van het viaduct van Rinsdorf heeft niet alleen technische maatstaven gezet, maar toont ook het belang van innovatieve bouwmethoden voor de toekomst van snelweginfrastructuur. De gebruikte methode maakt renovatie van brugconstructies mogelijk met minimale verstoring van het verkeer.’
Teflon is fantastisch materiaal, volledig bestand tegen UV zelfs buiten de dampkring of tegen weersinvloeden, bijna geen frictie, niets hecht er aan, kan tegen veel hoge temperaturen dan andere kunststoffen en dicht perfect af.
Alleen moet je het afval niet in het milieu laten komen, want het breekt niet af en dat is logisch want anders had het die goede eigenschappen niet.
Is niet nieuw, vaker gezien, maar blijft een indrukwekkende techniek.
Het is wel vreemd dat bij deze brug het wel geld mag kosten om overlast te beperken, maar dat ze bij de meeste wegwerkzaamheden nog niet eens snachts of in het weekend werken omdat dat te duur is.
Vet.
Veel vet.
Die lui zijn niet goed wijs, hartstikke gevaarlijk. Teflon is giftig.
Ik heb er jaren mee gewerkt. Teflon tape rond verbindingen. Een loodgieter gebruikt het dagelijks
Teflon in vaste vorm niet.