
Als het gaat om elektrische autofabrikanten, zijn er twee merken die het heel erg goed doen qua aantallen: BYD en Tesla. Natuurlijk, er zijn wel wat groeipijntjes links en rechts. Tesla heeft relatief gezien nu een dipje, maar de twee zojuist genoemde merken zijn wel de twee grootste als het gaat om absolute aantallen. In die zin zou je ze als rivalen kunnen bestempelen. Maar volgens BYD-vicepresident Stella Li moeten de twee merken samenwerken, meldt de Financial Times.
Nu zou je kunnen aannemen dat je samen kunt lobbyen voor gunstigere wetgeving voor elektrische auto’s. Maar niets is minder waar. Li doet een handreiking naar Musk om op meerdere vlakken samen te werken. Ze vechten namelijk voor hetzelfde doel, als de vicepresident: ‘Onze gemeenschappelijke vijand is de verbrandingsauto. We moeten samenwerken om de industrie te transformeren. ‘
Om wat voor samenwerking zou het dan gaan?
Opvallend is dat BYD zich niets aantrekt van de handelsspanningen tussen de VS en China. Sterker nog, ze zijn bereid hun technologieën te delen met Tesla. Dat zegt Stella Li: ‘China is het thuisland van innovatie en we zijn bereid om samen te werken om de sector vooruit te helpen’. Een van de paradepaardjes van BYD is God’s Eye, het autonome rijsysteem en een tegenhanger van Tesla’s Full Self Driving.
Het grootste euvel van BYD is dat ze niet aanwezig zijn op de Amerikaanse markt. Dit komt door een importtaks die kan oplopen tot 100 procent. Dit is overigens de reden waarom BYD fabrieken bouwt in Hongarije en Turkije, om zo invoerrechten te omzeilen.
We hebben nog geen reactie gehad van Elon Musk. Wellicht is hij nog met een motorzaag door het Witte Huis aan het rennen om ambtenaren de laan uit te sturen. Zonder gekheid: het zou geen slechte ontwikkeling zijn voor Tesla. Nu zijn de twee nog even groot, maar Tesla leunt te veel op slechts twee modellen, terwijl BYD een veel breder modelgamma heeft.
BYD kennen we als EV-bouwer, maar ze hebben wel degelijk verbrandingsmotoren. Ook in Nederland kun je een BYD met benzinemotor krijgen. Nu hebben ze die techniek vooral voor de mensen die nog niet klaar zijn voor een echte EV. Zie het een beetje als dat ene vleesgerecht op de menukaart van een visrestaurant.
Stop aub met dit soort leugens. De Chinese auto’s zijn 2 zo niet 3 klassen minder dat de Europese auto’s. Keer op keer wordt dit bevestigd. Ga dus aub niet doen alsof ze gelijkwaardig zijn. Daarnaast zijn ze ook niet goedkoper. Als je het totale gebrek aan restwaarde meerekent dan zijn ze zelfs een stuk duurder!
Toch raar dat het gros tegen Chinese wagens zijn en zelfs beweren dat er bij hen nooit een Chinees over de vloer komt, terwijl velen van hen niet beseffen hoeveel Chinese onderdelen reeds verwerkt zitten in al wat je maar bezit of aan hebt ook al denk je dat je het “lokaal” aangekocht hebt. Laat iedereen toch zelf beslissen wat hij of zij wil en als je bereid bent om duizenden Euro’s meer uit te geven voor hetzelfde of minder is eveneens ieder zijn eigen keuze. Niets is perfect is hierbij de gedachte.
De uitspraak van dat Chinese merk is voor mij “bid”, dat bekt veel beter dan die letters apart opnoemen (“Bi Wai Di”. Wie bedenkt zo’n naam trouwens en wie wil daar in rijden, ja Chinezen. Vreselijk die selfdrive-onzin, dat is wel de laatste optie die ik zou aanvinken, naast ACC. En denk dat “bid” beter een fabriek in de VS kan plannen, maar dat wordt ongetwijfeld tegengehouden door het fascistische koppeltje Asperger/Oempa Loempa.
Match in heaven, dit zegt alles inderdaad. Hier moet je met een hele grote boog omheen gaan.
Een merk (semi-staatsbedrijf) uit het land van concentratiekampen, spionage en onderdrukking dat samenwerkt met een merk dat geleid wordt door een zelfverrijkende neo-nazi. Je verwacht het niet…