Cadillac blijft dapper opboksen tegen de prestigebonzen uit Duitsland. Hiertoe pompt GM de komende jaren 12 miljard dollar in het merk, en dit is de eerste vrucht van die investering: een gloednieuwe, aardig lichte knoeperd die luistert naar de aanduiding CT6.
Het nieuwe Detroitse paradepaardje staat op een vers platform dat gebruikmaakt van grote hoeveelheden aluminium voor een laag gewicht en flinke stijfheid. Het gevolg is een auto die – met een lengte van bijna 5,20 meter en een wielbasis van ruim 3,10 meter – het formaat en de ruimte heeft van een BMW 7-serie, en toch minder weegt dan een 5-serie.
De CT6 is de eerste Cadillac die met de nieuwste benzinemotor van het merk mag pronken: een 3,0-liter biturbo V6 met cilinderuitschakeling, goed voor 405 pk en 543 Nm. Ook kan er gekozen worden voor een eveneens nieuwe atmosferische V6 van 3,6 liter, of de 2,0-liter viercilinder turbo die we kennen uit de ATS en CTS. De transmissie is altijd een achttraps automaat. Je kunt opteren voor het Active Chassis System, dat bestaat uit meesturende achterwielen en instelbare magnetische dempers. Alle zescilinder-versies van de CT6 krijgen intelligente vierwielaandrijving mee.
Naast alle luxe- en veiligheidsdingetjes die je je kunt indenken kan de CT6 ook aan de voor- en achterkant videobeelden opnemen – een ingebouwde dashcam, zeg maar – en zelfs 360 graden rondom de auto als hij geparkeerd staat. Het CUE-infotainmentsysteem reageert sneller dan in vorige Cadillacs en heeft nu ook een losse controller op de middenconsole, zodat je het niet per se via het scherm hoeft te bedienen.
Groot, luxe en niet-Duits; daarvoor lopen Nederlanders en Belgen doorgaans even warm als voor hotdog-eetwedstrijden. Maar toch, mocht je wars zijn van conventies: de productie van de Cadillac CT6 voor Europa start begin volgend jaar.
Reacties