In Dubai stelde Cadillac zojuist de opvolger van de SRX voor. Zijn naam: XT5, volgens de nieuwe en volstrekt logische naamgeving van het merk. Niet te verwarren met de niet in Europa leverbare XTS sedan. Dus.
Hoewel je 'm hier letterlijk nooit ziet rijden, is de SRX Cadillacs bestverkopende model. Er is ze dus heel wat aan gelegen om van de XT5 een succes te maken. Dat niet alleen: dit is de eerste in een serie van vier nieuwe crossovers, waaronder een kleiner model en – als we een gokje mogen doen – vast ook een rare coupé-achtige.
Cadillac zegt van de XT5 een onderscheidende, hoogwaardige crossover gemaakt te hebben met uitstekende rijeigenschappen. De wielbasis is groter, de overhang voor en achter kleiner. Hij weegt 126 kilo minder dan de SRX en bijvoorbeeld ook 45 kilo minder dan de Audi Q5, terwijl ie bijna 18 centimeter langer is. In het mooi vormgegeven interieur zit je dan ook riant; zo hebben achterpassagiers 8 centimeter meer beenruimte dan in de SRX. Uiteraard liegen de elektronica en de connectiviteit er niet om; net als de aankomende CT6 krijgt ook de XT5 Cadillacs unieke Rear Camera Mirror-systeem mee, dat 300 procent meer zicht naar achteren biedt door obstakels, zoals passagiers en de achterste raamstijlen, digitaal 'in te vullen'.
De XT5 is uitgerust met Cadillacs vernieuwde 3,6-liter V6 met cilinderuitschakeling (318 pk, 366 Nm), een achttraps automaat en optionele vierwielaandrijving. Of er voor Europa ook andere aandrijflijnen volgen, is nog niet bekend, maar aangezien het merk zo graag internationaal aanwezig wil zijn, gaan we er wel een beetje van uit.
In de zomer van 2016 wordt de XT5 in Europa verwacht.
Reacties