Het klinkt heel tegenstrijdig, maar in veel gevallen is een sportwagen in financieel opzicht een verantwoorde keuze. Ja, ze zijn duur in aanschaf, maar de afschrijving is laag. Ook zijn ze vaak lekker licht, waardoor de motorrijtuigenbelasting heel erg meevalt, evenals het verbruik. Zeker als het gaat om echt lichte auto’s, zoals een Caterham (of Westfield, of soortgelijke auto), zijn de kosten eigenlijk best laag. Dat zal met deze Camal Scoperta nog beter zijn.
Het probleem met een Caterham is namelijk dat ze er al jaren hetzelfde eruit zien. Het is functioneel, want zo licht mogelijk, maar mooi is het niet echt. Dat zie je ook goed als je een moderne Caterham vergelijkt met een Donkervoort, die er veel fraaier uitziet. Het bedrijf Camal Studio ziet een gat in de markt en maakt bijzondere sportwagens op basis van de Caterham Super 7.
Briljant idee
Eerlijk is eerlijk, het idee is briljant. Bij Camal Studio pakken ze een Caterham Super 7 en ze geven deze een nieuwe koets. Het resultaat is dus deze ‘Scoperta’. Dus het chassis en de aandrijflijn van een reguliere Caterham. Het is niet een kopie van een oude auto, maar Camal geeft toe dat ze zich hebben laten inspireren door de sportwagens uit de jaren 50 en 60.
In technisch opzicht is het gewoon een Caterham. Dat betekent beproefde techniek. De motor is afkomstig van Ford. Voor de kenners: het is de 2,0-liter viercilinder turbomotor met 240 pk. De prestaties worden niet vermeld, maar een Caterham weegt meestal zo rond de 500-600 kilogram. Dus een maandje sporten en diëten kan meer doen voor de 0-100 km/u-sprint dan het vermogen.
Carrosserie Camal Scoperta
Caterhams zijn van zichzelf niet al te dorstig, de versies met turbomotor zijn dat al helemaal niet. Het enige nadeel is dat Caterhams zo aerodynamisch zijn als bakstenen. Dat betekent dat de acceleratie op hoge snelheid en het verbruik relatief gezien wat tegenvalt bij een Caterham. Deze Camal Scoperta zal beter scoren met een aanzienlijk beter gestroomlijnde carrosserie. Als jij die persoon bent die 50.000 kilometer per jaar, ga je dat merken qua benzinekosten per jaar.
Lees ook: Caterham bestaat 50 jaar! Hier tien feitjes over het Britse automerk
De afbeeldingen die je ziet, zijn voor nu nog computterrenders, het is dus even de vraag hoe het er ‘in het echt’ uitziet. Hopelijk heel erg fraai, want de prijs is daar wel naar, namelijk. De Camal Scoperta gaat namelijk zo’n anderhalve ton kosten. In Nederland komt er dan nog een beetje BPM bovenop. Maar ja, gezien het gunstige verbruik zal dat weleens lager kunnen uitvallen dan bij andere sportwagens in deze klasse.
Reacties