Ben je momenteel de begroting aan het opmaken en twijfel je of je met 90 km/u naar je vakantiebestemming wilt rijden? Of met heel je inboedel naar de supermarkt wilt scheuren voor een baguette? Misschien helpt dit je bij je keuze. Campers gaan de komende jaren fors duurder worden om te bezitten, maar waarschijnlijk ook om te kopen. Voor caravans zijn er momenteel geen maatregelen aangekondigd.
Dat caravans niet omhoog gaan in prijs, is geen rare, oneerlijke keuze van de grote boze overheid. Het gaat om belastingen waar caravans niets mee te maken hebben. Waarom noemen we de twee dan? Nou, er zullen best wat mensen zijn die tussen de twee twijfelen, en nu misschien voor een sleurhut gaan. Sterker nog: er worden momenteel fors meer caravans geleverd. Die opmars was al in gang gezet tijdens de coronaperiode, maar dat zal nu niet afremmen.
Aantal campers en caravans groeit nog
De Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en Bovag lieten eerder weten dat er tot en met september van dit jaar 6.106 nieuwe caravans waren afgeleverd, tegen 5.707 stuks een jaar eerder. Bij campers was dit 2.191 stuks dit jaar en 1.949 kampeerauto’s in 2023 in dezelfde periode. Er is dus nog groei. Momenteel zijn er zo’n 200.000 campers in Nederland en ruim 420.000 caravans.
BPM op busjes gaat omhoog in 2025
Momenteel betalen ondernemers géén BPM voor hun nieuwe bedrijfsbusje. En dat is leuk, want als de busjes vijf jaar oud zijn, mag jij ze als particulier overkopen zonder dat je alsnog die belasting hoeft te betalen. Dit verandert in 2025 en ook ondernemers gaan dan BPM betalen. Dit houdt in dat de aanwas van BPM-vrije gebruikte busjes binnen vijf jaar ook opdroogt.
Bovendien kan het zomaar dat de prijzen voor gebruikte busjes stijgen, aangezien nieuwe nog veel duurder worden. En ook nieuwe campers worden duurder, al valt deze verhoging mee. Door de BPM-verhoging voor alle personenauto’s en campers moet je straks 200 euro extra betalen bij de aanschaf. En waarschijnlijk komt er nog een kleine inflatiecorrectie bovenop.
Wegenbelasting voor campers gaat omhoog in 2026
Dat is nog niet alles. Want nog een jaar, in 2026, later gaat de wegenbelasting voor campers omhoog. Momenteel genieten eigenaren van kampeerauto’s nog van een kwarttarief, maar dit gaat naar een halftarief.
Overigens is dit niet onoverkomelijk, want je kunt een camper die in de stalling staat gewoon schorsen. Dit kost je voor een redelijk nieuwe camper net geen 90 euro. Op dat moment hoeft de camper ook niet verzekerd te zijn. Dus, tijd om een stallingsplek te gaan regelen en om nog snel een camper te kopen?
Tim heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Wegenbelasting van kwart naar halftarief voor campers in 2026 klopt,ik heb mijn camperbus uit 2011 al gauw verkocht,ik betaalde €61 en zou dus €122 moeten gaan betalen,100% meer dus en als je geen stalling hebt dan ben je de klos,stall8ng is er ook niet want daar is nu al een lange wachtlijst voor,het zijn gewoon smerige boeven daar in Den Haag,pak de gewone man maar zijn vakantie af!! ik heb nu een kleine caravan gekocht die ik zo mijn tuin in kan rijden,vele malen goedkoper in aanschaf,geen wegenbelasting,geen verzekering hang hem in mn 1tje aan de trekhaak en lekker weg!!
Joeri heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Stuk over BPM klopt niet. Bedrijfswagens zijn nu nog BPM vrij, maar bij omzetting van bedrijfswagen naar camper moet ook na 5 jaar alsnog de resterende BPM worden betaald. Camper wordt gezien als personenauto.
an heeft op 24 oktober 2024 geschreven:
klopt en dat kan aardig wat kosten
Wij hebben afgelopen jaar een bus omgebouwd tot camper en mochten toen ook nog even een flink bedrag overmaken aan BPM.
Henny heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
En wat het niet verzekerd zijn betreft: stallinghouders staan erop dat hij verzekerd is, op zijn minst WA.
NKC - Partner in camperlife heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Helemaal eens met bovenstaande reactie, een camper moet verzekerd zijn in een stalling, dit staat in alle stallingsvoorwaarden als harde eis benoemd.
FK10DETT heeft op 24 oktober 2024 geschreven:
Dat BPM verhaal is natuurlijk onzin, dat “campers duurder worden”. Heeft alleen invloed op die ene particulier die een gebruikt busje ombouwt. Dat is nog geen 1% van en de campermarkt, waar de meeste natuurlijk fabriekscampers zijn. Die €200,- BPM verhoging op een nieuwe camper van gemiddeld €100.000,- gaat ook niemand merken. De MRB verdubbeling is dan wel weer een draconische en absurde maatregel. Zo ga ik van €120,- naar €240,- MRB per maand. Voor een voertuig wat nauwelijks 6.000km per jaar rijdt waarvan 80% in het buitenland. Schorsen is leuk, maar zo’n ding heb je voor de weekendjes weg. Die gaan we dan ook minder doen tussen de schorsingen welke minimaal 4 weken moeten duren. Zo verteren we ook minder aan de pomp, camping en lokale middenstand… en zo draait deze bezuining uit op nauwelijks extra inkomsten en minder omzet voor ondernemers. Bovendien gaan nog meer mensen geschorst (maar wel verzekerd) rijden in het buitenland.
Crispie heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Voor brand is een beperkte cascodekking voldoende, maar voor ongedierte heb je een volledige cascodekking nodig.
Isabelle heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Geen verzekering als de camper geschorst is? Stel er komt brand, gestolen of schade in de stalling… Nooit de verzekering stoppen. Zeer slecht advies!!
Gert heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Her klopt niet dat de camper niet verzekerd hoeft te zijn. Dit zou niet verstandig zijn. Bijv. bij brand heb je dan geen schadevergoeding.
Hightower heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Niet helemaal juist dit bericht.
Als je nu een busje op grijs kenteken koopt van 5 jaar of ouder is dat busje BPM vrij. Echter als je er een camper van maakt moet je toch de rest BPM betalen omdat na de camper keuring een geel kenteken uitgegeven wordt en het grijze kenteken vervalt. In de toekomst is een tweedehands busje waarschijnlijk duurder maar omdat de BPM al voldaan is hoeft geen rest BPM afgedragen te worden en komt het per saldo waarschijnlijk op hetzelfde neer.
Annette heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Klopt. Wij dachten ook dat er geen BPM meer zat op de Peugeot Boxer van 5,5 jaar oud die we om gaan bouwen naar camper. Viel vies tegen nog 5000 bijbetalen. Het artikel klopt dus niet in het teken van bedrijfsbus naar camperbus.
Johan heeft op 6 november 2024 geschreven:
Wordt het niet tijd dat de camperaars eens wat van zich laten horen dit ivm de verhoging van de belasting
Door een stipheid actie te organiseren op de snelwegen.