Het is op dit moment nogal hommeles in autoland. Veel fabrikanten kampen met verliezen, waardoor ook hele grote concerns de broekriem aan moeten aanhalen. Volkswagen gaat enkele fabrieken sluiten – en wil het personeel minder betalen – en Nissan moet maar hopen dat ze volgend jaar nog bestaan. Ook bij Stellantis is er reden tot zorg. Dat concern, onder leiding van Carlos Tavares, heeft het momenteel zwaar.
Ondanks een enorm aanbod aan merken en het feit dat ze wereldwijd actief zijn, dalen de verkopen enorm. Dit betekent dat er een spreekwoordelijke kop moet rollen en dat is in dit geval de eindverantwoordelijke Carlos Tavares. De beste man heeft zojuist zijn ontslag ingediend. Dat is hoogst opmerkelijk, want hij zou namelijk bijna met pensioen gaan. Dat stond voor 2026 op de planning. Waarschijnlijk met taart en limonade.
Vervanger voor Carlos Tavares
Nu kan hij kan een paar plakken natte cake achterlaten, samen met een paar kannen filterkoffie. Het is niet dat Tavares is ontslagen, volgens het officiële statement heeft hij zijn ontslag ingediend en is hij per direct opgestapt. Dat betekent dat er een vacature vrijkomt bij Stellantis NV. Je kunt jouw CV en motivatiebrief naar hen sturen. Totdat de nieuwe CEO is gevonden, neemt John Elkann de boel waar.
John Elkann is de voorzitter van Stellantis, Wellicht heb je deze onopvallende man geregeld gezien bij Formule 1-races, waar hij vaak te vinden is bij het Ferrari-team. Gelukkig is het F1-seizoen bijna afgelopen, waardoor Elkann niet te veel hoeft te missen, Met een beetje geluk is er voor de start van het nieuwe seizoen een nieuwe CEO die van Stellantis een homogeen geheel mag maken.
Wat is er allemaal mis bij Stellantis?
Dat is wel nodig ook, want Tavares laat een behoorlijke puinhoop achter. Zo zijn de voorraden in de Verenigde Staten veel te groot. In Europa zijn er behoorlijk veel merken die elkaar beconcurreren, zeker in het middensegment. Ook zijn er veel te veel merken met maar één of twee modellen. Daarnaast waren de werknemers ook niet tevreden met de gang van zaken: vakbonden drongen al langer aan op het vertrek van Tavares.
Lees ook: Fiat, Opel en Citroën krijgen een goedkoop Chinees zustermerk erbij in Europa
Aan de andere kant had Carlos Tavares ook een niet te benijden takenpakket. De fusie van PSA (Citroën, DS Automobiles, Opel en Peugeot) en FCA (Fiat, Chrysler, Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Dodge, RAM en Jeep) was al bij aanvang een monsterproject. Deze automerken hebben nu twee jaar de tijd om hun bestaansrecht te bewijzen.
Leo heeft op 4 december 2024 geschreven:
15 merken, gewoon teveel, er is veel te veel.
Het over lapt mekaar zoals bij Volkswagen.
Niet genoeg onderscheiding onderling vanwege de kosten.
Wil je voldoende verschil kost veel geld en dat wil de consument niet (meer) betalen.
Die het wel kan betalen gaat naar exotische merken.
Merken met een ziel zullen spijtig genoeg verdwijnen zoals Alfa Romeo als voorbeeld.