Elektrische campers zijn tegenwoordig ook een dingetje. Dat is niet zo vreemd, want elektrische bedrijfswagens zijn er tegenwoordig ook met elektrische aandrijving. Het enige dat ons ontgaat, is het praktisch nut. Dat je met een elektrische bus met 300 kilometer actieradius voldoende hebt om in de stad leesmappen te bezorgen, dat snappen we wel. Maar met een camper? Daarmee wil je juist eropuit. Gelukkig zijn hier de Challenger X150 en X250 die het probleem verhelpen.
Challenger is een Franse fabrikant die campers bouwt op basis van Fiat Ducato’s. Alhoewel wij denken dat ze chauvinistisch genoeg zijn om de (technisch identieke) Citroën Jumper of Peugeot Boxer te kiezen. Het zijn zogenaamde camperbussen, ongeveer even groot als de bedrijfswagens, dus niet met een extra grote polyester gebouw aan de achterzijde. Ideaal voor de mensen die veel rijden met hun camper.
Challenger X150 en X250
Dat kan uitstekend met de Challenger X150 (en iets langere X250), want zoals we al in de titel verklappen is de actieradius enorm. Veel groter dan die van een elektrische camper en ook groter dan die van een gewone dieselbus. Wat is het geheim? De Challenger X150 is beide. Er is een elektromotor en oplaadbaar accupakket enerzijds en een dieselmotor (met 140 of 180 pk) anderzijds. De elektromotor is goed voor 90 kW (122 pk) en heeft een accupakket van 37 kWh. Op de accu kun je 68 tot 84 kilometer halen.
Heb je daarnaast ook een volle tank diesel, dan komt daar nog eens dik 800 kilometer bij. In totaal heb je dus 900 kilometer rijbereik in één stint. Daar heb je een grote blaas voor nodig, maar gelukkig is er een toilet aan boord. Sowieso is alles wat je nodig hebt aan boord wel aanwezig. Het doet niet enorm rijk en luxueus aan, zeker niet als je je bedenkt dat dit een camper van minimaal 100.000 euro is.
Maar waar komt die aandrijflijn dan vandaan?
Het meest bijzondere is toch wel die aandrijflijn. Ja, er zijn meerdere plug-in hybride campers. Maar de VW California eHybrid heeft eigenlijk gewoon aandrijflijn van een Golf. In deze Challenger X150 is de plug-in hybride setup helemaal nieuw. Die is ontwikkeld door Bedeo, een Britse specialist van PHEV-conversies. Fiat (of een van de andere Stellantis-merken) verkoopt geen Ducato PHEV. Je moet bij deze camperbus niet zozeer letten op het gebrek aan luxe qua interieur, maar naar de techniek.
Lees ook: Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?
De Franse fabrikant heeft veel vertrouwen erin. Ze geven namelijk maar liefst zeven jaar garantie op de techniek, of 100.000 kilometer. Net wat je het eerste bereikt. Zoals gezegd zijn er niet veel alternatieven. De California PHEV is kleiner en licht combineert een lichtere benzinemotor met een elektromotor. Kortom, het is voor nu nog best een uniek product op de markt.
Reacties